VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Inkoppling filter, värmare,uv-lampa, smartsalt och saltklorinator  (läst 7500 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad largab

SV: Inkoppling filter, värmare,uv-lampa, smartsalt och saltklorinator
« Svar #10 skrivet: augusti 05, 2018, 02:16:08:08 »
Bredvid anborrningsbygeln så finns en liten plastpåse med något vitt i. Det ser ut som en kabeltätning. Jag tror den ska Skruvas i bygeln och att sensorn passar i den. En gissning.....

Poolgiganten

Utloggad Fredrik_O

SV: Inkoppling filter, värmare,uv-lampa, smartsalt och saltklorinator
« Svar #11 skrivet: augusti 05, 2018, 09:38:27:27 »
Bredvid anborrningsbygeln så finns en liten plastpåse med något vitt i. Det ser ut som en kabeltätning. Jag tror den ska Skruvas i bygeln och att sensorn passar i den. En gissning.....

Jo det är min gissning också men elgrejer är ju inte det första man tittar åt som användning för detta direkt 😉.
Vet du vad man skall stoppa i vägguttaget på styrenheten?

Utloggad karljon

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 8
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Inkoppling filter, värmare,uv-lampa, smartsalt och saltklorinator
« Svar #12 skrivet: augusti 05, 2018, 11:52:31:31 »
Bredvid anborrningsbygeln så finns en liten plastpåse med något vitt i. Det ser ut som en kabeltätning. Jag tror den ska Skruvas i bygeln och att sensorn passar i den. En gissning.....

Det är rätt att det är en kabelgenomföring men den är till anslutningskabeln för fast installation av en behörig elektriker vad jag kan se på bilden så har du ingen kontakt på enheten men det går att sätta dit en vanlig jordad kontakt och ansluta den i ett vanligt uttag.

Utloggad Fredrik_O

SV: Inkoppling filter, värmare,uv-lampa, smartsalt och saltklorinator
« Svar #13 skrivet: augusti 05, 2018, 14:46:01:01 »
Bredvid anborrningsbygeln så finns en liten plastpåse med något vitt i. Det ser ut som en kabeltätning. Jag tror den ska Skruvas i bygeln och att sensorn passar i den. En gissning.....

Det är rätt att det är en kabelgenomföring men den är till anslutningskabeln för fast installation av en behörig elektriker vad jag kan se på bilden så har du ingen kontakt på enheten men det går att sätta dit en vanlig jordad kontakt och ansluta den i ett vanligt uttag.

Det är jag helt med på men vad skall jag då ha att sätta fast sensorn med i anborrningsbygeln??
Sedan var min fråga vad som skall sitta i uttaget på styrenheten.

Utloggad largab

SV: Inkoppling filter, värmare,uv-lampa, smartsalt och saltklorinator
« Svar #14 skrivet: augusti 05, 2018, 15:49:40:40 »
Prova den vita kabelförskruvningen till sensorn. Jag kan inte tänka mig att de skickar med en kabeltätning till fast elinstallation. Sånt håller elektrikern med. Det finns ju många olika kopplingsboxar, så varför ska dom skicka med en sådan!!!
Enklast är ju att montera en stickkontakt på kabeln och ansluta till ett uttag.

Utloggad karljon

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 8
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Inkoppling filter, värmare,uv-lampa, smartsalt och saltklorinator
« Svar #15 skrivet: augusti 05, 2018, 19:12:00:00 »
Nej den vita är bör vara för anslutningskabeln har svårt att tro att den tätar mot ca 1,5 bar.
Uttaget som sitter på styrenheten är bara ett vanligt enfasuttag som du nog kan använda till vad du vill tror jag. Har du inget kopplingsschema?

Utloggad Fredrik_O

SV: Inkoppling filter, värmare,uv-lampa, smartsalt och saltklorinator
« Svar #16 skrivet: augusti 05, 2018, 20:52:21:21 »
Nej den vita är bör vara för anslutningskabeln har svårt att tro att den tätar mot ca 1,5 bar.
Uttaget som sitter på styrenheten är bara ett vanligt enfasuttag som du nog kan använda till vad du vill tror jag. Har du inget kopplingsschema?

Hej
Finns inget komplett kopplingsschema för några av mina grejer bara var för sig och dessutom tycker dom är i många fall knapphändiga. Mycket skall man räkna ut själv både vid montering av stomme och annat.
Jag misstänker att rätt nippel fattas för att fästa sensorn i.
Min kontakt hos folkpoolåterförsäljaren har semester och den andre ”kan inte” grejerna då han verkar ny.

Utloggad largab

SV: Inkoppling filter, värmare,uv-lampa, smartsalt och saltklorinator
« Svar #17 skrivet: augusti 05, 2018, 21:57:13:13 »
Nej den vita är bör vara för anslutningskabeln har svårt att tro att den tätar mot ca 1,5 bar.
Uttaget som sitter på styrenheten är bara ett vanligt enfasuttag som du nog kan använda till vad du vill tror jag. Har du inget kopplingsschema?

1 det är inte 1,5 bar efter filtret
2 den tätar lätt för 1,5 bar

Det är en gummikrage som kläms mellan 12 mm sensorn och fästet.
Prova om gängan är samma som på anborrningsbygeln och om den går draåt omkring sensorn.

Förskruvningen ser alldeles för grov ut för att passa till den tunna nätkabeln.


Utloggad Fredrik_O

SV: Inkoppling filter, värmare,uv-lampa, smartsalt och saltklorinator
« Svar #18 skrivet: augusti 06, 2018, 11:23:52:52 »
1 det är inte 1,5 bar efter filtret
2 den tätar lätt för 1,5 bar

Det är en gummikrage som kläms mellan 12 mm sensorn och fästet.
Prova om gängan är samma som på anborrningsbygeln och om den går draåt omkring sensorn.

Förskruvningen ser alldeles för grov ut för att passa till den tunna nätkabeln.

Kan bekräfta att det är kabelförskruvningen som skall användas 😃
Pratade med en på folkpool centralt som bekräftade det.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan