VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gammal läckande pool  (läst 9953 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marimar

Gammal läckande pool
« skrivet: juli 30, 2008, 11:28:54:54 »
Min vän som var och provbadade min nybyggda pool berättade sorgset om deras egna pool som de aldrig kunnat använda sedan förra året när de köpte huset. Den är visst väldigt gammal, åtminstone 20+ år.
Den läcker visst vatten något hejdlöst.
De har haft ett antal "experter", läs poolförsäljare, där som sagt att de inte vet om det är duken som läcker eller om det är något annat. Om det inte är duken sade de att det kan bli hur dyrt som helst att åtgärda.
Känns lite som att de försöker tälja guld med täljkniv när de säger så.

Har ni några tips om vad man ska leta efter för att ringa in problemet? Det kan ju både vara duken och cirkulationssystemet som läcker såvitt jag förstår.

Om det är duken som läcker borde det ju inte vara ett jättejobb att ta bort den, eventuellt bättra på stommen och sen montera på ny duk?

Vad tror ni?

Mvh, Paul

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Gammal läckande pool
« Svar #1 skrivet: juli 30, 2008, 13:10:20:20 »
hej
om du gör en sökning här på forumet med "läckage eller vattenläckage" så tror jag du får
mycket matnyttigt att läsa.
Annars har man ju normalt bara ett breddavlopp och 2 insprutare som kan läcka samt om det finns skarvar på slangar eller rör till och från poolen som behöver undersökas.
Hittar man inget där så kan det ju vara linern och då genast ett större problem.
man kan ju t.ex lägga en slang direkt från pumpen över trallen koppla direkt till en insprutare i taget fel kan sökas på många olika sätt(uteslutningsmetoden).
har han vatten fyllt poolen så kan han ju börja med vad Fia brukar säga låt vattnet sjunka till s det stoppar börja leta i den nivån. Lycka till carlos <sol>

Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Marimar

SV: Gammal läckande pool
« Svar #2 skrivet: juli 30, 2008, 13:54:32:32 »
Ja, det verkar ju som en självklar procedur nu när du säger det :)

Ska åka över vid tillfälle och kolla på det jag med, men till dess är det ju bra om han låter det läcka tills det inte sjunker mer.

Tack för tipset /Paul

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Gammal läckande pool
« Svar #3 skrivet: juli 30, 2008, 18:07:24:24 »
han måste vara observant om han har pumpen igång så att den inte skär ihop
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Marimar

SV: Gammal läckande pool
« Svar #4 skrivet: juli 30, 2008, 21:55:06:06 »
Just det ja, det måste jag säga till honom.

Tycker att det känns mest som att någon slang mot inblåsen är trasig eller nått för han tappar runt 10 cm per dag, det känns lite mycket för att det ska vara hål i duken?
Det är en 4x8 pool så 1 decimeter blir ju 3,2 kubikmeter om jag inte räknar helt fel? Det är ju hejdlöst mycket.

/Paul

Utloggad Marimar

SV: Gammal läckande pool
« Svar #5 skrivet: augusti 11, 2008, 21:31:42:42 »
Har kollat med honom nu, det slutar läcka när nivån når inloppen. Alltså borde det vara läckage kring inloppet, antingen i duken eller i slangarna.
Känns som lite mycket vatten för att det ska vara duken? Det handlar ju om mer än 10 cm per dag som läcker bort.

Vad tror ni?


Mvh, Paul

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Gammal läckande pool
« Svar #6 skrivet: augusti 11, 2008, 21:50:00:00 »
Hej Marimar
eftersom det rinner ut så snabbt bör ni väl kunna plugga alla inlopp samt sätta en tejp eller något för breddavloppet fyll sedan upp med vatten och låt det stå ett dygn.
Viktigt är ju då att ni är säkra att ni tätar ordentligt läcker inget då är linern hel.
Hoppas du förstår hur jag menar (uteslutningsmetoden)
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Marimar

SV: Gammal läckande pool
« Svar #7 skrivet: augusti 12, 2008, 09:02:31:31 »
Det låter vettigt :) Tack för förslaget!

Vad pluggar man inloppen med lämpligtvis? Kork? =)
Eller kan det räcka att tejpa med någon våtrumstejp kanske?
Förslag?

/Paul

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Gammal läckande pool
« Svar #8 skrivet: augusti 12, 2008, 15:08:39:39 »
hej marimar
kommer ni åt så ni kan se inloppen från utsidan om det har läckt mellan duken och munstyckshållaren för annars kan det ju läcka även om du tätar hålet.
Brukar finnas speciella pluggar att köpa för vinterbruk de ersätter själva sprutmunstycket.
Detsamma gäller breddavloppet ni måste vara säkra på att det inte läcker mellan infästningen och duken kanske ni kommer åt de från utsidan.
hoppas det går bra
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gammal läckande pool
« Svar #9 skrivet: augusti 14, 2008, 09:34:30:30 »
Nu verkar det i och för sig som om det är vid inloppen, men det kan finnas anledning att granska skimmern.

Jag hade läckage i våras och trodde att det var inloppen, men det visade sig att det var skimmern som spruckit. Det ranns en tunn stråle från sprickan och faktum var att jag inte upptäckte förrän efter ganska lång tid.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan