CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gammal läckande pool  (läst 10245 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marimar

SV: Gammal läckande pool
« Svar #10 skrivet: augusti 15, 2008, 11:27:15:15 »
Var där och kollade idag.
Såg helt klart ut som att det läcker utanför inloppen, kanske slangen eller i kopplingen.

Problemet är bara att BAKOM kortsidan där inloppen sitter finns en gammal betonggrund som varit fundament för ett poolhus en gång i tiden.
Alltså, bakom inloppen finns bara ca 20 cm utrymme att montera nya inlopp i om man vill det.
De gamla inloppen ligger så lång ner så slangen därifrån går troligtvis under betonggrunden.

Om man tar bort duken (den måste ändå bytas), pluggar igen de gamla inloppen och monterar nya högre upp, finns det då inloppskopplingar som ryms inom de här 20 centimetrarna eller måste man ta i ordentligt och försöka få bort de här betongfundamenten, vilket isåfall är ett mycket större arbete.

Jag vet inte hur mycket plats inloppen tar bakom väggen på en sån pool, det är bara plywood.

Vad tror ni?

/Paul

Poolgiganten

Utloggad Marimar

SV: Gammal läckande pool
« Svar #11 skrivet: augusti 15, 2008, 11:28:46:46 »
Det är för övrigt helt solklart att det läcker kring inloppen för det sjunker ner dit och slutar precis i underkant av inloppet (de här ligger alltså någon meter ner från kanten).

/Paul

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Gammal läckande pool
« Svar #12 skrivet: augusti 15, 2008, 11:47:55:55 »
hej marimar
Menar du att poolduken skall bytas?
Om så är, går det inte att flytta inloppen till en annan sida på poolen?
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Marimar

SV: Gammal läckande pool
« Svar #13 skrivet: augusti 15, 2008, 12:22:02:02 »
Jo, det klart att det går, men isåfall måste ju även utloppet flyttas till sidan där inloppen är idag och det tar ju ännu större plats.

/Paul

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gammal läckande pool
« Svar #14 skrivet: augusti 15, 2008, 12:38:06:06 »
Jag tror att det blir svårt att montera nya inlopp med endast 20 cm utrymme. Det låter som att Du måste bryta lite betong.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Marimar

SV: Gammal läckande pool
« Svar #15 skrivet: augusti 15, 2008, 12:54:08:08 »
Ja, det känns så.... fast med en bra bilmaskin och en liten grävskopa ska nog det gå också... tycker att de verkar vara 12 cm breda, 1 meter långa och djupet vet jag ju inte men det kan ju inte vara mer än en meter heller tycker man. Måste ju gå att gräva upp utan alltför mycket jobb :)...

Åsså får man återfylla med stenkross eller singel, idag är det bara jord/luft/skräp en bra bit ner mellan plyfan och betongväggen.

/Paul

Utloggad Jarlen

SV: Gammal läckande pool
« Svar #16 skrivet: augusti 15, 2008, 15:55:16:16 »
Hej marimar

Jag vet inte vad du har för typ av rör eller vilken stomme du har. Jag bytte liner förra året. Då fixade jag till kring returerna, som hade tryckts ut av jordtrycket.  Min poolstomme består av lekasten  plus en plåt som linern ligger emot.
Har du  PEM-rör (polyetenrör ) och Beulco-77 kopplingar, (mässing) vilket är vanligast i mark. Då är det inga problem. Du kan montera en 90 graders Beulco koppling på röret sen sticker du in en anpassad bit rör in i vinkeln som du monterat fast returen på. Om du beskriver ditt material och konstruktion så ska jag föröka hjälpa dig. Du kanske rentav kan ta ett kort, så är det ännu lättare att ge dig råd. PS Du kan också använda dig av transparent silicon som du lägger runt returerna. Då får du en indikation om det är där det läcker. Jag känner igen problemet. Hade en mycket gammal liner, som såg ganska okey ut. Jag jagade runt i poolen för att finna läckor, eftersom den läkte något så katastrofalt. Efter linerbytet är det som en lisa för själen. Inget ständigt påfyllande. Och vad bäst är. Helt plötsligt så är det så mycket lättare att hålla rent i poolen. Så min fasta övertygelse är att gammal liner kan läcka utan synbarliga defekter. Och att i en gammal uttjänt liner så biter algerna sig fast på ett annat sätt än i en ny fräsch. Mitt råd är därför: Byt liner, livet blir då så mycket enklare då.


Aldrig rådlös men tidvis trådlös.(man har ju pool)
Mvh Jarlen
« Senast ändrad: augusti 15, 2008, 16:13:02:02 av Jarlen »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag