VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Smålandspoolen  (läst 12348 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad justus

Smålandspoolen
« skrivet: september 04, 2017, 21:27:51:51 »
Efter att ha hängt på det här forumet till och från de senaste 2 åren känns det inte mer än rätt att delge en del tankar och erfarenheter om sitt egna poolbygge. En del lösningar har jag inte sett någon annan göra så jag hoppas att man ge lite inspiration och nytänkande. Eftersom poolbygget tog en hel del tid så väljer att skriva i efterhand.

Pooldrömmen har funnits där länge och för 1 år sedan började det hela. Förutsättningarna var det rätta:

-Barnen i lämplig ålder (4-8 år)
-Frugan sa ja, med villkor att vi skulle ha pooltak av säkerhetskäl.
-Andra husprojekt avklarade

Det första började med inköp av pooltak, det ett Nova Comfort klarglas i storleken 3x6. Ett större tak hade inte gjort sig så bra med tanke på tomtens utformning. Kändes ju också som att hösten var rätt tid för inköp av den dyraste komponenten.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Smålandspoolen
« Svar #1 skrivet: september 05, 2017, 12:40:06:06 »
Byggtrådar gillar vi!
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad justus

SV: Smålandspoolen
« Svar #2 skrivet: september 05, 2017, 22:52:43:43 »
Nästa steg var att sätta upp en budget och samla kunskap om olika kolla byggmetoder.

Budget är ju minst sagt svår att gissa med tanke på att grävning och geografin har så stor betydelse, men målet var runt 100000 och då ska den vara lika bra eller bättre än det du kan köpa på marknaden idag.

Andra krav:
-Väl isolerad, lika bra isolera när man ändå håller på
-Lämplig för självbyggare
-Gärna någon typ av trapplösning

Ganska snabbt utkristalliserade sig två möjliga byggmetoder som skulle kunna passa hus och tomt.
Antingen gjuta med cellplast block eller bygga i trä.

To be continued..........

Utloggad justus

SV: Smålandspoolen
« Svar #3 skrivet: september 07, 2017, 21:05:00:00 »
Med tanke på att mitt hus är ett sutteränghus med en svårtillgänglig baksida skulle det visa sig att få ditt betong inte skulle vara så smidigt.
Baksidan är annars väldigt lämplig för pool, med lite utsikt och helt rätt väderstreck.

-Därför valde jag bort gjutning, två vändor med en betongbil med pump hade spräckt budgeten.

Men varför måste man välja, skulle man inte kunna kombinera cellplast och trä, och bygga typ en "isoträpool". Det borde ju vara fullt möjligt.

To be continued..........


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Smålandspoolen
« Svar #4 skrivet: september 08, 2017, 08:28:21:21 »
Nu verkar du ju redan ha byggt, men annars är ju runda plåtpooler oslagbart enkelt och billigt om man vill bygga på en låg budget.
I övrigt är trä oslagbart i pris, och dessutom är även det enkelt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad EPS

SV: Smålandspoolen
« Svar #5 skrivet: september 08, 2017, 08:58:32:32 »
Isoträ pool kan man väl säga om min pool också ;D


Utloggad MathiasS

SV: Smålandspoolen
« Svar #6 skrivet: september 08, 2017, 11:45:56:56 »
....men om man inte har isodrän liggandes är det ju ingen större poäng, utan bara dyrt, att isolera med isodrän eftersom dess kapilärbrytande egenskaper inte kommer till sin rätt här, ej heller förmågan att transportera vatten nedåt....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad justus

SV: Smålandspoolen
« Svar #7 skrivet: september 08, 2017, 20:12:55:55 »
Nu verkar du ju redan ha byggt, men annars är ju runda plåtpooler oslagbart enkelt och billigt om man vill bygga på en låg budget.
I övrigt är trä oslagbart i pris, och dessutom är även det enkelt.

Kollade på andra lösningar också men eftersom jag vill ha pooltak gick detta bort.

Isoträ pool kan man väl säga om min pool också ;D



Så kan man bygga, jag valde dock en annan lösning vilket jag ska visa längre fram  O0

Utloggad justus

SV: Smålandspoolen
« Svar #8 skrivet: september 08, 2017, 20:39:45:45 »
Nu börjar man ju kolla mer hur träpooler brukar byggas. Vanligtvis så använder man regelstomme och plywood. Men jag ville ju som sagt förbättra det hela (enligt mitt tycke).

Många har byggt med formplywood eller använt tryckimpregnerad plywood. Började kolla priser och insåg snabbt att detta skulle kosta minst 250-400kr per kvadratmeter poolvägg. Dessutom känner jag åtminstone lite skeptisk till kombinationen med plywood och fukt.

Vad är det billigast man kan köpa i tryckimpregnerat??
Svaret är trall, då kommer man ner i en kostnad på runt 100 kr per kvadrater poolvägg.

Men hur ska man få poolväggen slät??

To be continued..........



Utloggad TommyC

SV: Smålandspoolen
« Svar #9 skrivet: september 09, 2017, 13:19:21:21 »
Trall är alltid NTR AB. Tryckimpregnerad plywood som bl a Folkpool använder är NTR A. Det är således inte jämförbart. Kan man hålla stommen helt torr så fungerar det säkert med NTR AB men finns det någon pool som inte någonsin har läckt över sin förväntade livslängd på typ 25-50 år? Det skulle väl möjligen vara en Steelpool i så fall men den är ju å andra sidan helt okänslig för fukt.

De vanligaste ställena där det läcker är för de flesta pooltyper runt alla armaturer där det brukar sitta gummipackningar som med tiden torkar och tappar sin ursprungliga spänst. Kör man med någon bra tätmassa t ex Tec7 så kanske man slipper de läckorna (bara spekulerar, ingen aning om hur länge det förväntas hålla). För linerpooler tillkommer dessutom eventuella hål i linern från yttre åverkan (stavhopp etc).

Slät och rak trävägg kan man åstadkomma genom att fräsa not och spont samt limma ihop mot tillräckligt kraftiga och raka reglar med vattentåligt trälim. När det har torkat slipar man ytan plan (går ganska snabbt om man har en Festool Rotex 150). Värderar man sin tid så blir det nog billigare att köpa skivorna med NTR A klass ändå om man inte råkar ha någon lämplig Logosol snickerimaskin till hands. Å andra sidan så är ju vintern lång och det kan ju vara kul att snickra om man inte har något annat skoj att pyssla med.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan