VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Montörsmisstag  (läst 3647 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Holmertz

Montörsmisstag
« skrivet: april 25, 2007, 21:04:28:28 »
Hej alla! Jag investerade förra året i en pool från svenska poolfabriken, hyrde in en montör och fick allt monterat i slutet augusti. Allt då frid och fröjd. Vinterställde allt inklusive mina solpaneler med lossning av o-ringar, isärtagande osv, då det nu med fint väder skulle värmas upp (tänkte jag) så startade jag upp det hela. Döm om min förvåning då alla mina 4 solpaneler spricker och det blir ett mindre Niagarafall från taket. Ringer såklart poolfabriken som ber mig skicka bilder vilket jag gör, de hävdar att detta är frysskador vilket det troligtvis är (har ingen anledning att misstro de). Jag tror mer på monteringsfel. De 3 meter långa panelerna bör ju läggas så att dränering kan ske utan att man ska behöva lyfta panelerna och "skaka" ut vattnet varje höst eller? Det montören gjort är att han lagt plankor upptill, mitten och nertill med följande "svikt" av panelerna mellan plankorna! Nu försöker jag få ersättning av montören men han svarar ej på telefon längre, har gnällt på poolfabriken som ändå rekomenderade denna montör att hjälpa mig men de tycker att det är montören som jag ska föra diskussioner med vilket är tröstlöst. Har idag (070425) läst igenom monteringsanvisningen för maskinrummets saker och finner att montören ej följt instruktionerna. Jag har tex ingen flödesvakt (bortrationaliserad?), vidare står det att vattnet efter flödesvakten ska gå lodrätt NER i elvärmaren, i mitt fall går det UPP! Ytterligare fel är att han ej gjort vattenlås efter elvärmaren.

Kan någon hjälpa mig och säga om detta är fel, ge mig råd hur jag ska gå vidare?   
Pool 4x8 m svenska poolfabriken, romersk trapp på ena långsidan. 4 solpaneler + 6.5 Kw elvärmare.

Poolgiganten

Utloggad Poolnicke

SV: Montörsmisstag
« Svar #1 skrivet: april 25, 2007, 21:49:56:56 »
Jag skulle anmäla detta som skada på hemförsäkringen. Samtidigt skulle jag vädja till poolfabriken att de kunde sälja nya solpaneler till deras eget inköpspris. Därefter kan du ju försöka få slantar av poolmontören. Men det är säkert lönlöst om han är så dålig på att montera pool så tjänar han säkert inget vidare.

Riktigt surt detta. Hoppas att det ordnar sig.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad maga05

SV: Montörsmisstag
« Svar #2 skrivet: april 27, 2007, 08:49:12:12 »
Hej!
Mycket tråkigt med din solfångaranläggning, Jag har själv byggt upp med plankor under mina paneler. Jag har själv haft mina i 3 år utan att de frysit sönder, Jag var hos försäkringsbolaget förra veckan och kollade över mina försäkringar. Då tog jag upp detta om solfångare. Min försäkring täcker inte frysskador på panelerna, däremot täcker den stormskador.
Hur har montören förankrat dem mot taket? Du kanske kan få ersättning om de "slagits" sönder i blåsten.
Lycka till och hoppas det ordnar upp sig.

Utloggad Fia

SV: Montörsmisstag
« Svar #3 skrivet: april 27, 2007, 20:48:22:22 »
Hej Holmertz.
Fy vilken sits du har!! Hoppas det löser sig!

maga05, hur många plankor har du under dina, förutom ramen? Blev lite nojig, vi har två plankor förutom ram o den har ju klarat sig tre vintrar.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Holmertz

SV: Montörsmisstag
« Svar #4 skrivet: april 27, 2007, 23:36:33:33 »
Har ingen ram, "bara" tre plankor en uppe. en mitten och en nertill som då montören troligen tyckte var till fyllest? Hade det varit en ram så hade det nog varit OK? Trots att jag gjort det man ska enligt anvisningar vid vinterställning så gick det åt pipan. Har idag kontaktat mitt försäkringsbolag och beskrivit mitt problem och de säger att det ser ut som ett montörsmisstag. En pool ½ år gammal ska inte jag bevisa att jag gjort fel utan montören ska visa att han gjort rätt, har en hel del kort på montering så det låter hoppfullt . Har äntligen kommit i kotakt med montören, han monterade en pool någonstans i skåne (hoppsan) och skulle kolla upp det hela nästa vecka. Jag kontaktade poolfabriken vad gäller maskinrummet och de lugnade mig till viss del, det "enda" som felades var flödesvakten som ändå ska vara en sorts säkerhet för elvärmaren!!! (känns betryggande?) Har monterat ihop solpanelerna själv nu på pooldäcket och använder en dränkbar pump från poolen för att få in vattnet i de trasiga panelerna vilket kanske ger en del värme? 17 grader idag (barnen badar i alla fall) hujedamej!  Fick en offert från poolfabriken vad gäller nya solpaneler och de gav 20%. Ska försöka pressa detta ytterligare, inköpspris ska jag förhoppningsvis få de för?   

Jag återkommer...
Pool 4x8 m svenska poolfabriken, romersk trapp på ena långsidan. 4 solpaneler + 6.5 Kw elvärmare.

Utloggad maga05

SV: Montörsmisstag
« Svar #5 skrivet: april 28, 2007, 07:23:14:14 »
Hej!
Jag har 4 plankor under mina solfångare, sedan har jag en ram runt om dem också, den tar rätt mycket av vinden så inte solfångarna fladdrar så mycket., Därefter har jag fästband över solfångarna också

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan