VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Beräkna storlek på sandfilter  (läst 18572 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joacim

Beräkna storlek på sandfilter
« skrivet: april 15, 2013, 19:48:48:48 »
Hej.

Det börjar närma sig vår (hoppas jag) och då kommer ju alla poolfrågor upp igen.

I år hade jag tänkt att byta ut mitt patronfilter till ett sandfilter. Men hur vet jag hur stort filter jag ska ha? Baseras det på min poolvolym som är 48 m3 (4x8 och ca 1.5 m i vattenhöjd) eller baserar man det på hur stark cirkulationspump man har? Dvs hur mycket kubikmeter vatten i timmen den klarar av att pumpa.

Jag har sökt svar både på den allsmäktige google och här inne utan att egentligen fått ett tillfredställande svar.

Om det fanns en tumregel för det så vore det kanon. Typ att om cirkulationspumpen klarar 6m3/h så ska man ha ett sandfilter för 9m3/h (1.5 x cirk.pumpens volym) typ eller liknande.

mvh / Joacim



Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Beräkna storlek på sandfilter
« Svar #1 skrivet: april 15, 2013, 20:37:26:26 »
Man brukar ha 120kg filter för en så stor pool och ,75 eller 1hk pump.

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Steffe

SV: Beräkna storlek på sandfilter
« Svar #2 skrivet: april 15, 2013, 21:12:42:42 »
Jag antar att du har en pump och önskar veta vilken storlek på sandfilter du skall ha utifall du fortfarande skall använda samma pump (frågan är alltså inte vilken storlek på sandfilter som är lämpligt för den storlek på pool du har).

Svaret är att du då skall ha en hastighet genom filtret på 50-60 m/h. Detta är egentligen på tok för hög filtrationshastighet egentligen, men krävs för bra backspolningshastighet. För att beräkna storleken på filter så kan du läsa av flödet för pumpen vid 10 m vp från dess pumpkurva och sen beräkna filterarean genom att dividera detta flöde genom hastigheten. Beräkna därefter filterdiameter.

Utloggad Joacim

SV: Beräkna storlek på sandfilter
« Svar #3 skrivet: april 15, 2013, 22:12:46:46 »
Tack för båda svaren. De är säkert båda sanna. Men när jag tittar runt på internet efter sandfilter benämns ofta storleken på filtret med m3/h. Åtminstone på tyska Ebay, vilket är det ställe jag har för avsikt att köpa mitt filter på då priserna i Tyskland är sjukt mycket lägre än i Sverige.

Så det är väl lite det jag undrar över för ju högre m3/h-siffra det är ju dyrare filter. Ju dyrare filter är väl antagligen också likställt med större filter och visst är det säkert bättre med ett större filter än ett litet men jag vill ju inte ha ett överdrivet stort filter bara för att...

Jag har en Hayward 1hk cirkulationspump.

Räcker ett 6m3/h-filter eller behöver jag kanske t.o.m gå upp till 12m3/h-filter. Eller ännu högre kanske...?

mvh / Joacim


Utloggad Steffe

SV: Beräkna storlek på sandfilter
« Svar #4 skrivet: april 15, 2013, 22:38:29:29 »
Om du har en 1 HK pump så skall du anpassa sandfiltret efter detta. Som jag skrev tidigare önskar du en backspolningshastighet på 50-60 m/h. Det är ganska rimligt att den kan pumpa ca 14-16 m³/h vid 10 m vp. Väljer du ett Ø600 sandfilter så får du en hastighet på ca 56 m/h vid ett flöde av 16 m³/h. Alltså bör du ha ett Ø600 filter.

Nu vet jag inte varför de anger flödet vid val av filter, men det låter som flödet då hastigheten genom filtret är 50 m/h.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Beräkna storlek på sandfilter
« Svar #5 skrivet: april 16, 2013, 06:22:50:50 »
Vi har ett filter med 600 mm diameter till vår 1 HK pump.
Till 0.75 hk pump brukar man ha 500 mm.

Fast egentligen är slangdiamater och slanglängd mellan pumprum och pool precis lika avgörande för flödet som pumpens storlek.
Har du 1 hk pump, men lång väg mellan pump och pool och bara 40 mm slang så får du säkert lägre flöden än med en 0.75 hk pump, kort slanglängd och 50 mm slang.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Joacim

SV: Beräkna storlek på sandfilter
« Svar #6 skrivet: april 16, 2013, 11:56:08:08 »
Oj... jag trodde detta skulle vara lätt. Många intressanta aspekter dock att ta hänsyn till.

Jag har iaf förstått att hastighet och storlek mätt i diameter är en avgörande del. Men om man inte har tillgång till de uppgifter utan endast nedanstående (klipp&klistrat från den tyska sidan jag ska köpa ifrån). Hur ska man då veta?
De anger varken diameter eller hastighet som måttet på vad man ska ha även ifall de här specar upp 55 cm diameter så är det ju inte det måttet de säljer det för om ni förstår vad jag menar. Jag har nämligen sett filter med samma diameter (55 cm) fast med en helt annan m3/h genom filtret. En jäkla djungel detta.

Enda stället jag faktiskt över huvud taget sett en sådan förklaring är i denna tråd. Jag har kollat på sjukt många tyska, engelska och amerikanska sidor i min jakt efter ett prisvärt filter och inte någonstans anger de hastighet och/eller diameter. Det enda "storleksreglerande" de har är m3/h genom filtret. Kan det måntro vara ett Svenskt påfund att beräkna vilket filter man ska ha genom hastighet och diameter?

Men ska man tolka er rätt så borde iaf nedanstående filter fungera då de anger att det är 55 cm i diameter. Detta oavsett vad flödet genom det är?


Citera
Sandfilter Sidemount 12000Liter/h

- Keine Kartuschen mehr wechseln, dadurch hohe Kostenersparnis
- maximaler Filtereffekt durch sehr großen Filterbehälter
- Am Manometer ablesen wann das Filter erschöpft ist
- einfaches Rückspülen (reinigen) des Filters durch 7-Wege Ventil
- Kesseldurchmesser: 55cm; 100kg Sand 0,4 - 0,8mm oder 0,7 - 1,2mm
- Sockel für sicheren Stand
- Filterleistung 12m3/h
- Manometer
- 7-Wege Ventil
- einfache Installation und Wartung durch Side-Mount Ventil
- Anschlüsse für 50mm PVC Rohr

mvh / Joacim
« Senast ändrad: april 16, 2013, 12:22:51:51 av Joacim »

Utloggad Steffe

SV: Beräkna storlek på sandfilter
« Svar #7 skrivet: april 16, 2013, 12:33:51:51 »
I de uppgifter så står filterdiameter 55 cm. 100 kg filtersand brukar normalt användas till Ø500 filter. Spontant så skall du ha ett Ø600 filter. Rickard nämnde slangdimensioner och slangavstånd, vilket påverkar flödet på pumpen under filtrationsfasen. Nu är dock filtret dimensionerat för fungerande backspolning (därav den höga hastigheten). En lägre hastighet genom filtret under filtrering är ingen nackdel (så länge den inte blir för låg). En för hög hastighet genom filtret är inte att eftersträva då det ger en förämrad filtrationsförmåga.

Optimalt för 15-25 m/h i filtrationshastighet och 60-65 m/h i backspolingshastighet. Detta är dock svårt att åstadkomma med 1 st. fastvarvig pump till 1 st. filter. :)

Utloggad Joacim

SV: Beräkna storlek på sandfilter
« Svar #8 skrivet: april 16, 2013, 18:27:39:39 »
Tack. Då kör jag på Ø600 filter (om jag nu hittar ett) och förutsätter att hastighet etc blir korrekt   :)

Det kan ju hur som helst inte bli sämre än det pappersfilter jag har just nu.

Mvh / Joacim

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Beräkna storlek på sandfilter
« Svar #9 skrivet: april 16, 2013, 22:11:36:36 »
I de uppgifter så står filterdiameter 55 cm. 100 kg filtersand brukar normalt användas till Ø500 filter. Spontant så skall du ha ett Ø600 filter. Rickard nämnde slangdimensioner och slangavstånd, vilket påverkar flödet på pumpen under filtrationsfasen. Nu är dock filtret dimensionerat för fungerande backspolning (därav den höga hastigheten). En lägre hastighet genom filtret under filtrering är ingen nackdel (så länge den inte blir för låg). En för hög hastighet genom filtret är inte att eftersträva då det ger en förämrad filtrationsförmåga.

Optimalt för 15-25 m/h i filtrationshastighet och 60-65 m/h i backspolingshastighet. Detta är dock svårt att åstadkomma med 1 st. fastvarvig pump till 1 st. filter. :)

Har man pump + filter nära skimmer, och inloppen längre bort kan man nog få nåt som liknar de siffror du pekar på, man kapar ju bort flödesmotståndet från både slang (filter till inlopp) + motståndet i insprutningsmunstyckena när man backspolar, förutsatt att man inte har stort motstånd i slangen/röret som går till avlopp.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan