CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Välja täckning/tak, åretrunt gärna -nu med skenfrågor!  (läst 6145 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TeeOne

Välja täckning/tak, åretrunt gärna -nu med skenfrågor!
« skrivet: april 15, 2011, 13:09:19:19 »
Hej alla!
Förra poolen hade vanligt täcke i skenor, sånt där som släpper igenom regn, och vinterplåtar.

Nu skulle vi gärna vilja ha tak, men - kan dessvärre inte alltid vara på plats och borsta av snö..

Törs man ändå chansa på tak? De dyrare modellerna tycks ha något högre bärighet än de 'enklare'.

Zabra framstår som det smarta valet, men är det så mycket bättre än alternativen bra täcke + vinterplåt?

Finns det något mer än zabra som står sig året runt och alltså uppfyller flera krav (uppvämning till vintertäck) i en lösning?

Vore tacksam för bollande, tips och idéer!
« Senast ändrad: april 28, 2011, 00:52:38:38 av TeeOne »

Poolgiganten

Utloggad TeeOne

SV: Välja täckning/tak, åretrunt gärna
« Svar #1 skrivet: april 20, 2011, 01:35:08:08 »
Edit:
Här stod en nu avlägsnad otålighet!
 8)
« Senast ändrad: april 28, 2011, 00:54:31:31 av TeeOne »

Utloggad Erica

SV: Välja täckning/tak, åretrunt gärna
« Svar #2 skrivet: april 20, 2011, 01:51:07:07 »
Nu kan jag inte av egen erfarenhet säga något om pooltak, eftersom vi har inomhuspool och det ju då handlar om ett vanligt byggnadstak. Men konstruktioner som inte tål en rimlig mängd snö bör man nog undvika vare sig man finns på plats stadigvarande eller inte. Snö kan komma snabbt, mitt i natten ibland, det blåser ofta samtidigt och att då vara tvungen att ge sig ut för att få väck snön för att inte taket skall kollapsa låter ju klart inte lockande.

Jag tror ett huvudskäl till att du inte fått svar på grundfrågan är att än så länge är det inte så många som har pooltak och de som finns har inte suttit uppe så jättelänge att man har någon erfarenhet av hur väl de tål klimatet. Det är ju bara nu det allra sista som det varit stränga vintrer, i vart fall i den södra delen av Sverige.

Ju kraftigare du gör ett tak, desto tyngre blir det ju också. Tar man till riktigt rejäla don så det säkert håller i alla väder så får man nog börja tänka sig att ha motordriven förflyttning av det hela, eftersom vikten kommer att göra att man inte orkar dra undan det för hand. Jag har sett ett pooltak av kraftig konstruktion för många är sedan, men det var mera som ett poolrum med ett avskjutbart tak (väggarna stod alltså kvar, med undantag för ett par skjutpartier). Det drevs av en ganska bastant elmotor.

Utloggad hundhajen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 79
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hundhajen föredrar varmare vatten...
    • Visa profil
SV: Välja täckning/tak, åretrunt gärna
« Svar #3 skrivet: april 20, 2011, 10:19:50:50 »


Jag har ett pooltak Albion Klasik 550 x 840 x 140 som överlevt tre stockholmsvintrar utan problem och utan överdriven skottning. Senaste vintern var ju den "värsta" på länge, men så länge snön är torr så brukar jag tillåta uppåt en halvmeter innan jag plockar fram snöskyffeln. Mindre mängder snö glider som regel av självmant när det börjar töa. Räckte faktiskt med en (rejäl) avskottning på hela vintern.

Så min konklusion blir att så länge du väljer ett bågformat tak så finns tillräcklig bärighet mot snölast.
Och givet alla andra fördelar med pooltak så skulle jag inte tveka en sekund.

/H
Simmar i en Miamipool Kidney 4.9x8.4 med klorerat f d Baquasil-vatten uppvärmt med Pahlens Maxitemp 51 under tak från Albion/IdealCover.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Välja täckning/tak, åretrunt gärna
« Svar #4 skrivet: april 20, 2011, 10:32:53:53 »
Jag är supernöjd med mitt Zabra!

Det hade dryga 70 cm snö på sig i vinter och har hållit ihop utan problem. Det isolerar väldigt bra och är enkelt att hantera.

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad TeeOne

SV: Välja täckning/tak, åretrunt gärna
« Svar #5 skrivet: april 22, 2011, 14:14:47:47 »
Vad trevligt att få svar :)
Tack!

Har beställt själva poolen, men ska ta det här några varv till i skallarna med det ni sagt i bakhuvudet medan vi tittar på tomten och detaljplanerar. För ska det vara någon slags tak så ska det ska kunna 'gömmas undan', vilket måste tas hänsyn till innan anläggning.

Lite svårt att flytta poolen sen  8)

Utloggad TeeOne

SV: Välja täckning/tak, åretrunt gärna
« Svar #6 skrivet: april 28, 2011, 00:51:55:55 »
Erica, ja det vore bäst med ett avskjutbart jätteväxthus istället  ;D Men det är nog lite dyrt.

Zabran verkar vara det enda takiga som garanteras åretruntbruk... Men den är ju inte speciellt attraktiv att titta på när den är av även om vissa färger är bättre än andra.

Men hundhajens ord är lockande, det är precis så man tänker intuitivt- antingen är det pudrigt och lätt, eller så borde det glida av, som från andra sluttande tak. Men, tillverkarna törs verkligen inte lova någonting att tala om, och kostnaden är inte låg precis.  

???

Funderar på att köra transparent pool roller först, kräver inga skenor (och vinterplåtar till vintern). Och sen kanske uppgradera när det spricker av ålder (då har vi väl en sisådär tio år på oss att fundera klart haha).

Hur är skenorna till zabran och klasiken; är de mjuka eller gör det ont om man råkar trampa på dem? Har svårt att bilda mig uppfattning om hur påträngande de är både visuellt och komfortmässigt... Och, monterar man dem på eller livar man dem med plattorna/trallen/stenen eller vad man nu har utanför sin sarg?
« Senast ändrad: april 28, 2011, 00:59:07:07 av TeeOne »

Utloggad matz

SV: Välja täckning/tak, åretrunt gärna -nu med skenfrågor!
« Svar #7 skrivet: april 28, 2011, 06:27:18:18 »
det är i nederkanten största snölasten är då det är lätt att skrapa av snön med en piasavakavast e.d, sedan blir det packad snö nedtill som pressar mot pooltaket nedtill
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad TeeOne

SV: Välja täckning/tak, åretrunt gärna -nu med skenfrågor!
« Svar #8 skrivet: maj 04, 2011, 01:40:16:16 »
Vi törs ändå inte chansa på tak har vi kommit fram till, sugna som vi var/är. Vore för ledsamt om det ändå brakar för att vi inte kan komma till när det ändå till slut behövs. Och det är för stort ansvar att lägga på någon annan.

Men tack alla som visat och förklarat så tydligt, jag är säker på att det hjälper flera!  :)

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Välja täckning/tak, åretrunt gärna -nu med skenfrågor!
« Svar #9 skrivet: maj 27, 2011, 11:03:12:12 »
Och så här också då... http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6570
***************************************

När jag köpte så ringde jag killarna på Zabra, Viktor tror jag han hette. De sa att förväntad livslängd på transparent duk (som jag valde) var 6-8 år och ca. 10-12 år på övriga. Dock stämmer det att de tillverkar lastbilskapell av samma duk så den håller bra kvalitet.

//Anders
« Senast ändrad: maj 27, 2011, 18:01:59:59 av Fia »
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag