CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Frågetecken inför vinterstängning av Folkpool Octavia  (läst 12460 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pool2010?

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Östervåla
  • Antal inlägg: 70
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
Frågetecken inför vinterstängning av Folkpool Octavia
« skrivet: augusti 23, 2010, 20:22:29:29 »
Snart är det dax att göra första vinterstängningen. Jag har lusläst all information från Folkpool, och blir inte riktigt klok på hur vi ska göra med vattennivån i poolen. Det står nämligen helt motsatta uppgifter i instruktionspärmen vi fått och i Folkpools "Poolvårdsguiden". Kan man få lite tolkningshjälp av något geni här i forumet, kanske?  <help>
Från instruktionspärmen:
Citera
Alternativ 1 (gäller endast om pumpen är monterad under vattennivån).
Sänk vattennivån under bräddavloppet. Efter att pumpen tagits bort låt slangen från bräddavloppet vara fri så att regnvatten kan dräneras. Annars samlas vatten i breddavloppet vilket leder till att den fryser sönder.
Alternativt 2
Behåll vattennivån, bräddavlopp och inlopp ska pluggas med vinterpluggar (gäller om pumpen är monterad över vattennivån). Ta bort flottör och korg från bräddavloppet och fyll på med frigolit som tar upp is-expansionen. Lämplig frigolit är vanlig vit porös frigolit som tar upp isens fryskraft.

Från Poolvårdsguiden:
Citera
5a. Antingen sänks vattennivån under bräddavlopp och inlopp vilket kräver att eventuellt tillskottsvatten som tillförs poolen genom nederbörd kan evakueras från bräddavlopp och inlopp genom ledningar med fall mot avlopp. Om maskinrum är monterat över poolytan och ingen lägre placerad avtappning finns, måste vattennivån sänkas under inlopp. Säkerställ att nivån inte stiger över inlopp på grund av nederbörd i poolen. Om bräddavloppet har extra avtappningsplugg
ska den skruvas bort.
5b.
Alternativt behålls vattennivån och bräddavlopp och inlopp pluggas med vinterpluggar. Ventiler öppnas vid maskinrum på lägre nivå så att ledningar kan dräneras ut. Det är viktigt att ledningarna går med fall mot maskinrummet så att de töms och inget vatten blir stående i rören. Montera Folkpools frysflaska i bräddavloppet eller fyll det med frigolitbitar som tar upp isexpansionen.
Vi har maskinrummet ovan vattennivå, så vad säger ni - sänkning av vattnet eller inte?  <dontkn>
(Jo, jag har tänkt ringa supporten, men jag testar expertisen först.  O0)
Folkpool Octavia 3,6*6,6*1,44 med 150 cm trappa och mosaikliner. Värmer med Zodiac Powerfirst värmepump.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6147.msg45664#msg45664

Poolgiganten

Utloggad cg_joh

SV: Frågetecken inför vinterstängning av Folkpool Octavia
« Svar #1 skrivet: augusti 24, 2010, 09:26:04:04 »
Det finns två varianter av "vintertillstånd". Det vanligaste tror jag är att man sänker vattennivån. Och det andra alternativet är att man har full vattennivå men då dränerar rören fram till maskinrummet och har en frysflaska i skimmern. Vi gör enligt det senare alternativet, och detta fastän vi har maskinrummet nedsänkt och under vattennivån. Det fungerar utmärkt för oss. Det första alternativet har jag aldrig provat och kan inte uttala mig om det.

Utloggad Janne

SV: Frågetecken inför vinterstängning av Folkpool Octavia
« Svar #2 skrivet: augusti 24, 2010, 10:27:12:12 »
Hej,

Vi gör på det första alterntivet och tycker att det funkar bra.
Vi tömmer under skimmern.
Dessutom så få man ju lite nytt frisk vatten när man starta på våren.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Frågetecken inför vinterstängning av Folkpool Octavia
« Svar #3 skrivet: augusti 24, 2010, 10:55:02:02 »
Det är ju aldrig fel att sänka nivån gärna under både inblås o bräddavlopp.

Sedan hänger det ju lite på vilken typ av vintertäckning man har.

Har man tak eller plåtar så kommer ju inte vattenytan att stiga under vintern medans om man har annan täckning så finns alltid risken att vattnet stiger upp till skimmern igen.

Utloggad merry

SV: Frågetecken inför vinterstängning av Folkpool Octavia
« Svar #4 skrivet: augusti 24, 2010, 15:52:32:32 »
Vi har själva en octavia och sänker vattennivån till under in och utlopp. Sista biten använder vi slangen till damsugaren och slänger i den i poolen och sätter fast den i andra ändan med det lock som täcker över skimmern. Sedan på med en stor pressening sedan har vi ganska tunna plåtar med vi har satt träreglar under dom har aldrig variit några problem inte ens förra vintern med den mängd snö som kom.
Glöm inte dränera sandfilter och ta in pumpen.
Byggt en Octovia 3,6 x 6,6 värmer med solfångare samt värmepump Brilix THP 100

Utloggad Pool2010?

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Östervåla
  • Antal inlägg: 70
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Frågetecken inför vinterstängning av Folkpool Octavia
« Svar #5 skrivet: augusti 24, 2010, 19:05:35:35 »
Tack snälla ni för alla svar. Det känns lite mindre förvirrat nu.  ;)
Folkpool Octavia 3,6*6,6*1,44 med 150 cm trappa och mosaikliner. Värmer med Zodiac Powerfirst värmepump.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6147.msg45664#msg45664

Utloggad Pool2010?

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Östervåla
  • Antal inlägg: 70
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Frågetecken inför vinterstängning av Folkpool Octavia
« Svar #6 skrivet: oktober 17, 2010, 12:04:14:14 »
Vi har pump och filter i garaget. Under vintern kommer det att vara 8-10 plusgrader där inne. Min fråga: Behöver man montera bort manometern och tömma ut vattnet ur sandfiltret?
Folkpool Octavia 3,6*6,6*1,44 med 150 cm trappa och mosaikliner. Värmer med Zodiac Powerfirst värmepump.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6147.msg45664#msg45664

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Frågetecken inför vinterstängning av Folkpool Octavia
« Svar #7 skrivet: oktober 17, 2010, 16:01:20:20 »
Det finns ju ingen anledning att montera bort manometern om det inte finns någon frostrisk. Inte att tömma sandfiltret heller av detta skäl.
Men vad händer med stillastående vatten i filtret? Risk för algtillväxt? Någon som har prövat?
Jag hade nog tömt filtret för säkerhets skull.
/Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Lars T

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Portugal
  • Antal inlägg: 56
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Numera en liten rund ovanjordspool.
    • Visa profil
    • Miranda do Corvo
SV: Frågetecken inför vinterstängning av Folkpool Octavia
« Svar #8 skrivet: oktober 17, 2010, 16:43:08:08 »
Hej.
Ingen risk för alger! För det behövs det en sol som lyser på/i vattnet.
Tänk också på att volymen i filter + pump är obetydlig i jämförelse med poolens.
Till min tidigare utomhuspool hörde ett fristående pumprum.
Det var isolerat och dessutom försett med frostvakt. Jag tömde aldrig filter eller pump.
Hade aldrig några problem.
Lars T

Utloggad Fia

SV: Frågetecken inför vinterstängning av Folkpool Octavia
« Svar #9 skrivet: oktober 17, 2010, 21:08:57:57 »
I vår instruktion så står det att man ska tömma filtret på vatten via avtappningspluggen längst ner på filtret.
Vi har gjort så varje år. Varför de rekommenderar det vet jag inte.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag