11
Teknik / SV: iSaver+
« skrivet: mars 19, 2022, 21:14:52:52 »
Har en ATEC märkt styrning till min Astral en-faspump som fungerat bra under förra säsongen. Har kört på den lägsta hastigheten där minimastern fortfarande tycker att flödet är tillräckligt för att doseringen inte ska stanna med felmeddelande vilket i mitt fall är ca 200W av de 1000W pumpen drar utan regleringen. Flödesmätningen i minimastern hamnar dock utanför det rekommenderade området men den stänger som sagt inte av vid detta flöde.
Ekonomiskt sparar jag in kostnaden för styrningen på två säsonger mha minskad elkostnad och pumpen går oerhört tyst.
Dock blir det overshoot på både klor och syra-doseringen pga det lägre flödet men overshoot’en är dock acceptabel och det tar inte allt för lång tid innan värdena hamnar inom ”rätt” område.
Jag har testat att variera körtiden för pumpen och har kommit fram till att om pumpen går så länge solen är uppe så håller sig vattnet kristallklart och med bra vattenvärden även vid detta lägre flöde. Om pumpen dock inte startar förrän ngn timme efter soluppgången så hinner kloret sjunka så pass att man märker det på vattenkvaliteten. Den behöver alltså inte gå under natten överhuvudtaget även om pumpen blir mycket mycket tystare mha varvtalsregleringen.
Ett större problem som dök upp under hösten var dock att pumpen inte alltid ville starta, den stod stilla och surrade bara tills dess att min flödesvakt slog av alltihopa precis som om pumpen fastnat. Om jag dock kopplade in pumpen direkt på 230V så kickstartade den alltid på en gång även om jag inte roterat på pumpen=fläkten.
När poolsäsongen snart startar igen så ska jag kolla om det blir bättre om jag byter ut kondensatorn i pumpen, den kanske tar stryk av regleringen eller så är marginalen för startmomentet så liten att bara en liten ökning av friktionen i pumphuset är tillräcklig för att den inte ska kunna rulla igång vid ”priming-rampup’en”.
En riktig trefaspump med frekvensreglering med trefasutgång hade känts säkrare då jag har svårt att tro att den kombinationen skulle få svårt att starta…
Ekonomiskt sparar jag in kostnaden för styrningen på två säsonger mha minskad elkostnad och pumpen går oerhört tyst.
Dock blir det overshoot på både klor och syra-doseringen pga det lägre flödet men overshoot’en är dock acceptabel och det tar inte allt för lång tid innan värdena hamnar inom ”rätt” område.
Jag har testat att variera körtiden för pumpen och har kommit fram till att om pumpen går så länge solen är uppe så håller sig vattnet kristallklart och med bra vattenvärden även vid detta lägre flöde. Om pumpen dock inte startar förrän ngn timme efter soluppgången så hinner kloret sjunka så pass att man märker det på vattenkvaliteten. Den behöver alltså inte gå under natten överhuvudtaget även om pumpen blir mycket mycket tystare mha varvtalsregleringen.
Ett större problem som dök upp under hösten var dock att pumpen inte alltid ville starta, den stod stilla och surrade bara tills dess att min flödesvakt slog av alltihopa precis som om pumpen fastnat. Om jag dock kopplade in pumpen direkt på 230V så kickstartade den alltid på en gång även om jag inte roterat på pumpen=fläkten.
När poolsäsongen snart startar igen så ska jag kolla om det blir bättre om jag byter ut kondensatorn i pumpen, den kanske tar stryk av regleringen eller så är marginalen för startmomentet så liten att bara en liten ökning av friktionen i pumphuset är tillräcklig för att den inte ska kunna rulla igång vid ”priming-rampup’en”.
En riktig trefaspump med frekvensreglering med trefasutgång hade känts säkrare då jag har svårt att tro att den kombinationen skulle få svårt att starta…