VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ljudisolera poolpumpen  (läst 36770 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbelu

Ljudisolera poolpumpen
« skrivet: april 05, 2012, 22:10:02:02 »
Har nu installerat poolpump mm och byggt in detta, inkl sandfilter i ett litet ' hus'  där vi satt 70 mm frigolit i tak och på väggar. Jag är dock inte helt nöjd....pumpen står direkt på stenplattor, bör jag försöka få in ngn matta där under?Finns ju lite på Biltema mm. Eller Icopal takpapp som jag har...? Skall jag sätta ytterligare ljuddämpande skivor, utanpå frigoliten, Såsom ljuddämpningsplattor? Tacksam för svar!

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Ljudisolera poolpumpen
« Svar #1 skrivet: april 06, 2012, 10:34:46:46 »
Jag har helt oisolerat pumprum och pumpen står på gummi-bussningar från Biltema, hörs ingenting...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad aromata

SV: Ljudisolera poolpumpen
« Svar #2 skrivet: april 06, 2012, 12:17:38:38 »
Gummibussningar (egentligen gummistroppar till kapell) gjorde också min pump ljudlös. Enkelt och billigt.

Utloggad Erica

SV: Ljudisolera poolpumpen
« Svar #3 skrivet: april 06, 2012, 23:50:21:21 »
Om du har byggt in din pump i någon slags liten hundkojeliknande sak med frigolitisolering så kolla noga att det inte blir för varmt där inne. Pumpen avger förlustvärme som värmer rejält. Blir temperaturen för hög kan motorn bränna. Jag har en bekant som lyckades förstöra sin pump just så - byggde in den för att få bort ljudet, då blev den överhettad i stället. :(

Utloggad Tobbelu

SV: Ljudisolera poolpumpen
« Svar #4 skrivet: april 07, 2012, 11:36:07:07 »
Ok! Är det bättre att  ersätta frigoliten med ljuddämpande mattor med skumgummi eller stenull? Eller det påverkar kanske inte tempen i det lilla rummet....? Om jag inte är nöjd i sommar antar jag att en bagge kyld pump löser det mesta....?

Utloggad Tobbelu

SV: Ljudisolera poolpumpen
« Svar #5 skrivet: april 07, 2012, 14:05:09:09 »
Vattenkyld menar jag.... :)

Utloggad Erica

SV: Ljudisolera poolpumpen
« Svar #6 skrivet: april 07, 2012, 20:13:26:26 »
Vattenkyld pump löser problemet men är dyr. Blligare är en låda med lite ventilation. Om du har ljudabsorberande material på insidan så dämpar det rätt bra. Bygger du sedan ett par korta "tunnlar" med ett ventilationsgaller i varje så klarar du nog temperaturen. Vi har gjort en liknande lösning, fast med en ganska stor låda som rymmer både pump och filter. Vi har ju inomhuspool och även måttligt buller kan då lätt bli irriterande.

Utloggad Tobbelu

SV: Ljudisolera poolpumpen
« Svar #7 skrivet: april 08, 2012, 10:06:32:32 »
Vår låda är också byggd i en relativt stor modell. Där inne finns både en elcentral, sandfilter, pump mm. Höjd ca 125 cm och längd 150 cm så det bör väl finnas tillräckligt med utrymme för att det inte skall bli alltför varmt. Ett par ventilationsgaller finns också där.  Tycker ni att jag bör byta ut frigoliten eller skall jag testa att limma på ljudabsorberande mattor på frigoliten? Man kan ju köpa Biltemas ljudplattor (10-30 mm tjocka) och sätta över på vissa ställen och sedan "klipp och klistra" med mattor på andra...? Synpunkter?

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ljudisolera poolpumpen
« Svar #8 skrivet: april 08, 2012, 12:15:43:43 »
Vad är det för typ av ljudproblem du försöker åtgärda? Stomljud eller luftburet? Beroende på vilket typ så behöver du göra olika lösningar och du behöver inte byta pump för att lösa problemet.

Skicka gärna med några bilder på ditt pumphus så underlättar det för oss andra att ge förslag på åtgärder.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ljudisolera poolpumpen
« Svar #9 skrivet: april 09, 2012, 12:04:19:19 »
Mitt maskinrum är typ 1x1,70 m kanske 1,60 i höjd snittmässing (snedtak), bygg med "pinnar och vadd" dvs reglar och 95 mm isolering. Det bler riktigt varmt, så när första pumpen var avverkad så monterades ventilation lågt inlopp, högt utlopp. Jag tycket fortfarande det blev väl varmt.

Har satt en bit spiroslang (blev över från köksfläkten) mellan pumpen och den låga ventilen i golvnivå.
Resultat att pumpens fläkt blir insugsfläkt, så pumpen kyls med uteluft.

Fungerar riktigt bra.

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag