CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vattenland - tips om filterpump och ljuddämpning  (läst 1059 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bjoer751

Vattenland - tips om filterpump och ljuddämpning
« skrivet: juli 17, 2020, 09:59:49:49 »
Hejhej!
Har köpt ett uppblåsbart vattenland, vilket uppskattas storligen av 4-åriga sonen.
Men, funderar på om det skulle gå att montera på någon filterpump - dels för att inte behöva köra kommunalt vatten hela tiden man använder den, och dels för rengöring förstås.
Slangarna som är anslutna är något smalare än vanlig trädgårdsslang, så man skall nog inte ha för högt tryck - dessutom, eftersom vattnet sprutar i poolen via "kanonen" och uppe i buren - skall det inte vara för hårt tryck. Räknar jag rätt, så ger vattnet (inkopplat i köket) ca 10-12l/minut = 600l/timme. När jag tittar på mindre filterpumpar ligger de på 1200l/timme - det känns lite för häftigt.
Har någon här gjort något liknande? Alla tips tas tacksamt emot.

Och, så funderar jag på om man kan bygga något mindre ljuddämpande hus för luftpumpen - den susar rätt rejält. Att bygga en trä"låda" är inget konstigt, men vad skall man använda för material för att dämpa ljudet? Frigolit känns inte optimalt, och det får ju gärna vara något som tål fukt/regn.
Vad säger den samlade kunskapen i forumet?

Mvh //Björn

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Vattenland - tips om filterpump och ljuddämpning
« Svar #1 skrivet: juli 17, 2020, 22:31:51:51 »
pumpen är väl luftkyld, dvs inbyggnad kan riskera överhettning om inte denna ljudlåda har en eller flera kylfläktar, så bygger man ljudlådor för fläktmotorer

Utloggad bjoer751

SV: Vattenland - tips om filterpump och ljuddämpning
« Svar #2 skrivet: juli 18, 2020, 00:20:00:00 »
pumpen är väl luftkyld, dvs inbyggnad kan riskera överhettning om inte denna ljudlåda har en eller flera kylfläktar, så bygger man ljudlådor för fläktmotorer
Jag tänker mig att bygga som en tunnel, och ganska rymlig.
Den använder delar av luften som sugs in som aktiv kylning.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vattenland - tips om filterpump och ljuddämpning
« Svar #3 skrivet: juli 20, 2020, 08:07:08:08 »
äggkartonger är ju en beprövad metod för ljuddämpning.
Det viktigaste för kylningen torde väl ändå vara att fläkten har fri tillgång till luft, den bör kunna kylas av det luftflöde den skapar kan jag tycka, men kanske är systemet helt tätt, och då blir det ju inte mycket till luftflöde...

Kanske nåt som i bilden?
De röda strecken är äggkortong som invändig "klädsel" på plywooden.
Köp en formplyfa, och täta med silikon så blir det tätt.
Tänk att du ser lådan uppifrån utan lock.  <dontkn>
Du bör ha koll på temperaturen med lådan på...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Vattenland - tips om filterpump och ljuddämpning
« Svar #4 skrivet: juli 20, 2020, 18:35:29:29 »
Äggkartong är en skröna som levt sen 50 talet då någon nog tyckte att deras utseende påminde om ljudabsorbenter .

Men äggkartongen fungerar i princip inte alls för att isolera ljud ! däremot dämpa  akustik och diffusion men i ett väldigt smalt frekvensområde .

Så skall du stå i lådan och sjunga och spela in utan störande efterklang då kan du använda äggkartonger.

Vill du dämpa ljud eller rättare sagt hindra ett ljud från att leta sig igenom ett ämne då gäller glasull gullfiber , isolering till husväggar etc

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag