CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Snyggt runt roman trappan  (läst 4826 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad smulan74

Snyggt runt roman trappan
« skrivet: juni 02, 2007, 08:36:43:43 »
Hej

Har suttit och beundrat alla underbara pooler och utemiljöer och har fastnat för att låta  trädäcket löpa ut över pookanten, dvs inte ha en separat poolsarg. Min stora fråga är hur man gör runt trappan? är inte risken att man sågar i trappan eller sågar man detta bredvid och sen sätter dit plankorna? Vi har byggt en 4'8m med roman trappa på kortsidan. Hur har ni fäst däcket ut mot poolen? Tacksam för tips...Även saker som "tänk på detta" och "gör inte så för att......"

Sus

Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Snyggt runt roman trappan
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2007, 20:50:34:34 »
Hej,

Vi har en roman end trappa där däcket går hela vägen fram och urtaget för trappan är sågat.
Jag gjorde så att jag byggde den delen av däcket som en jättestor lös trall där varje bräda sticker ut lite över trappans kant.
Sedan ritade jag efter trappans form på undersidan. Nästa steg var att engagera hela kvarteret för att lyfta och vända hela kakan (ca 12 kvm = svintungt). Sågade urtaget, vände och la tillbaks.

Det som gjorde att vi valde att vända är att de flesta sågar lämnar ett snyggt snitt på undersidan när man sågar och sen ville vi komma bort från poolen som var i drift när vi sågade (inget spån i vattnet).

Jag var nära att bygga trallen på ett annat ställe för att sen såga ut en perfekt halvcirkel, men kollade och min trappa var iaf inte en perfekt halvcirkel. Därför byggdes jättetrallen på plats så jag kunde rita av formen exakt.

Mitt trädäck sitter skruvat i en regel som sitter bultad i topp-profilen på vår pool (galvad plåtpool), denna regel är avpassad så att däckets plankor har fria ändar in över poolkanten (knappt 10 cm om jag minns rätt). Kring trappan satte jag ett antal korta regelbitar och skapade en kantig form där planken är skruvade sen är det fria ändar utöver trappans kant.

Hoppas det ger någon bild när du läser, det är tyvärr svårt att fotografera nu när däcket är på plats.

Sen vet jag inte om ni har små barn, våra är simkunniga och vi har högt plank runt hela tomten => pooltäckning = solfolie. Fundera på pooltäckningen och hur den skall fästas. Vårt säkerhetstäcke sitter på en poolsarg som vi bara sätter ut när täcket skall på, hittills bara över vintern.
Den sargen sitter fast med bult genom trädäcket i ett antal rostfria metallbitar som är fastskruvade på undersidan av däcket och har ett gängat hål (M8) i mitten. Bulthålen tänker man inte på till vardags när sargen inte är på plats. Det finns även plastkrokar som krokar tag om trallplankorna, men det funkar ju bara på två sidor av poolen.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag