VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pool (ovan mark) och småbarn  (läst 13586 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad e3henri

SV: Pool (ovan mark) och småbarn
« Svar #20 skrivet: juni 29, 2018, 01:10:50:50 »
Väcker den här tråden.

Har precis skaffat Intex ultra Frame ovan mark 549x132.
Poolen är som sagt 132cm hög och även om jag fått gräva ut lite så är det även 1m upp till kanten. Den här även en säkerhetsstege där man tar bort stegen på utsidan samtidigt den står kvar på insidan så man kan ta sig ut.
Det tycker jag betyder rimlig säkerhet för att ansvara för eventuell grannbarn som går in på tomten.
Men på sikt vill jag bygga trall/trappa runt poolen och öka säkerheten och slippa vara orolig för att behöva fiska upp nån katt ur poolen.

Då är jag alltså ute efter en säker pooltäckning.
Fick ju tips om den här tidigare i tråden. 1790:- för 550cm. https://www.bygghemma.se/tradgard-och-utemiljo/utomhusbad/poolskydd/pooloverdrag-och-pooltacke/poolskydd-clear-pool-standard-rund/p-186073-186078
Är den något bra och kommer det gå till en Intex? Är det tungt? 75g/m2 låter som en tunn presening
Har även sett måttsydda tjockare dukar (som dock inte är godkända), men dessa kostar 8000:-

Det som jag undrar är om ingen verkligen kommit på ett bättre och billigare lösning på problemet?
Egentligen borde det räcka med en lättare nät/duk typ som skyddsnätet kring en studsmatta eller en tunnare variant av själva duken på en studdsmatta. Då studsmattor inklusive sötöttor och fjädrar säljs för 1500:- så borde det väl gå att tillverka ett lätt och bra poolskydd för några 100-lappar som håller?
Någon som hittat något eller tillverkat själv (kan man köpa motsvarande duk nånstans)?
Alternativt köpa en bättre presenning och sy på stroppar själv.
Känns som det här borde gå att lösa lätt :)
Får svara lite på min egen fråga kring skyddet i länken. Beskrivningen är minst sagt missvisande. Skyddet är av modellen "standard" med 75g/m2 tjocklek vilket verkar vara tunnare än ett vanligt intex skydd - det barnsäkra skyddet som nämns i texten är en helt annan modell som heter topp och då snackar vi aluminiumstomme och 550g duk för 25000:- !!
https://www.bygghemma.se/tradgard-och-utemiljo/utomhusbad/poolskydd/sakerhetsskydd/sakerhetsskydd-clear-pool-topp-rund/p-186044-186048

Nej då lutar det hellre mot något sådant här https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/presenningar-och-rep/presenningar/presenning-343018/
Eller nåt sånt här http://www.plastman.se/poolskydd/poolskydd-intex.html
Undrar vad man kan få ta på sån där PVC-nät 280g. KÄnns ju som sagt som en studsmatteduk skulle duga mer och därtill, finns tyvärr ingen till 549cm studdsmatta vad jag vet.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Pool (ovan mark) och småbarn
« Svar #21 skrivet: juni 29, 2018, 01:38:58:58 »
Hur kraftiga skydden skall vara blir ju alltid en avvägning. Ett tjockt och tungt skydd blir också tungt att ta av / lägga på. Men ett för tunt skydd som inte håller om barn ger sig ut på det är ju värre än inget skydd alls, barnen tror att det är ok att gå ut på det och så håller det ändå inne. Och sedan måste man ju ha en viss marginal med tanke på att plast blir skörare med åren, särskilt i solljus. Som jag nämnde i ett annat inlägg så hade vi ett fall i bekantskapskretsen där en flicka ramlade igenom poolskyddet på en vinterstängd pool. Det skyddet skulle vara barnsäkert, men antingen har väl plasten åldrats för mycket eller så hade det kanske någon gång fått en liten reva på något sätt. Börjar en reva så minskar ju hållfastheten jättesnabbt. Allt gick bra den gången, flickan fick inte panik trots iskallt vatten och känslan att ha hamnat under ett pooltäcke. Men med ett annat barn kunde det blivit katastrof.

Nu har ju också ett poolskydd fler funktioner än att höja säkerheten. Övertäckning sparar massor med värmeenergi jämfört med en öppen pool och man slipper få alls lika mycket löv, insekter och annat i poolen.

Riktigt tunna dukar har en mycket begränsad livslängd. Vi har använt sådana på vår pool (inomhus) för att hålla nere avdunstningen. Säkerheten har vi ju koll på genom att ha kodlås på dörrarna till poolrummet. Men en sådan övertäckning håller inte så länge - den blir till slut tyngre och man får revor i den.

Utloggad Persmul

SV: Pool (ovan mark) och småbarn
« Svar #22 skrivet: juni 11, 2020, 14:29:21:21 »
Nu är skyddet på plats och det är rejält stadigt. Nu blir det intressanta att se hur drygt det är att ta av och på.
Hammarman, hur gick det?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan