|
1
« Senaste inlägg av Tyreso_Matte skrivet januari 21, 2025, 15:54:12:12 »
Båda alternativen är 1 fas men det lutar år Gullberg-Jansson i alla fall. Strömmen under sommaren är inga problem då jag har en stor installation av solpaneler och förbrukningen är balanserad mellan faserna. Min gamla värmepump var också på 16A. Just nu är det bra pris på Gullberg Jansson Melius 75
2
« Senaste inlägg av Oneill skrivet januari 21, 2025, 13:13:15:15 »
Hej! Jag har en KMP inverter 12 värmepump sen 2019. Till denna har jag en wifi modul. så långt allt gott och har funkat fint i alla år. Dock har jag nu bytt telefon så nu finns inte stödet för appen till wifi modulen längre vilket gör att jag inte har tillgång till wifi styrningen längre. Är själv alldeles för dålig på detta men är det någon som vet om det bara går att byta wifi modul till når mordernare som det finns en fungerande app till eller är alla wifi moduler modelspecifika? Tips på vad jag kan byta till annars? kan lägga till att jag kör en samsung z fold 6 och till wifimodulen ska det vara invertertemp appen länk till instruktionsbok för värmepumpen https://www.kmp.se/wp-content/uploads/2018/01/Inverter-user-manual_-sv.pdf
3
« Senaste inlägg av Ingvar skrivet januari 20, 2025, 16:00:28:28 »
Poolvärmepumpar av denna storlek drar rätt mycket ström, och beroende på hur du har det med säkringsstorlek och möjlighet att jämna ut last mellan faserna, så finns det också ett alternativ med Gullberg Jansson-alternativet att i stället välja samma modell fast med 3-fasanslutning, i stället för 1-fas som är det vanliga för poolvämepumpar. Det kostar några tusenlappar mer, men kan för vissa vara värt pengarna.
4
« Senaste inlägg av Tyreso_Matte skrivet januari 18, 2025, 13:53:56:56 »
Jag behöver byta ut min poolvärmepump från paléns som gick sönder i slutet på förra säsongen. Poolen jag har är 8x4. Min gamla poolvärmepump var på 12kW. Efter att jag kollat runt lite fastnade jag för följande poolvärmepumpar.
Paléns Calidi ZP17, 2,8-13,8kW, inverter, 20A, 65kg, vet ej vilken kompressor paléns använder Gullberg Jansson Melius 75, 2,5-12,7kW, inverter,16, 90kg, mitsubishi kompressor
Vilken ska jag välja. Återkom gärna med relevanta kommentarer
5
« Senaste inlägg av Rickard skrivet januari 17, 2025, 07:50:29:29 »
Gammalt ämne, men PEM-slangar kan frysa sönder, det gjorde nämligen vår slang till uteköket förra vintern. Orsak, vet ej, möjligen mindre diameter på slangen? (Slangen lossas och öppen i båda ändar) Troligen beror problemet på att den först frusit i ändarna, och när vattnet mitt i slangen frös så blev trycket så högt att slangen formligen exploderat på ett par ställen.
Vi har haft PEM till poolen i över 20 år och den har aldrig frusit sönder, kanske gör den större diametern att den klarar sprängkrafterna som blir bättre. Men, jag tror även att orsaken kan vara att vår slang av en slump fryser först på mitten och sedan ut åt sidorna, alltså mot pool och teknikrum.
6
« Senaste inlägg av Poolandvändaren skrivet januari 12, 2025, 16:38:14:14 »
Hej,
Välkommen till pool- och spavård.
Tror inget är konstigt med ditt vatten. Tyvärr så har leverantörer valt en enkel översättning från engelska (USA). Stabiliserande och ostabiliserande klor. Är man inte medveten så vilket val gör man här?
Det är inget måste att ha det du visade på stickan med cyanursyra (CYA). Det senare håller i kloret så det inte sönderfaller pga. värme eller solljus. Med CYA kommer ”kloret” räcka längre. Men försämrar tyvärr desinfektionen. Dina första tabletter var ostabiliserande klor och har gjort jobbet med att ta bort mikroorganismer, järn, mangan och nitrit. Ditt andra var nog snabbklor eller spaklor? Vilket är samma typ av klor Nu kommer stickan visa lite värden pga. att ostabiliserat klor sitter på CYA. Ostabiliserat klor är klorin, flytande klor (natriumhypoklorit) och fast kalciumhypoklorit.
Fortsätt med tabletterna på 20g som du använt. Köp gärna pH- och sänk pH till 7-7,8. Resultatet med vattnet blir bättre då.
7
« Senaste inlägg av SweKiwi skrivet januari 12, 2025, 10:39:04:04 »
Hej! Jag är total novis till vad gäller jacuzzi/spabad och har förvärvat det när vi köpte huset och flyttade in i somras. Har inte gjort något åt det förens för någon vecka sedan (7 månader senare) och lyckades bland annat rensa filtret (manuellt under kranen och dra med fingrarna (med diskhandskar). Har försökt chocka med 2 tabletter klor. Det gav bra värden på alla 3 av 4 (se bild) - förutom just den nedersta (PPM Stabilizer). I förrigår var klor nästan på noll. Så i förrigår och igår försökte jag med klor som är i "granulatform" (pulver, ser ut som tvättmedel). Körde 3 matskedar (rekommenderad för 1000 liter) i kanske 2 dl vatten för att späda ut (i en hink). Hällde sedan ner det i spabadet. Knappt märkbar effekt på klor. Körde 5 matskedar igår och fick därefter detta resultat. https://imgur.com/a/bVJrcI7
8
« Senaste inlägg av Tomte skrivet januari 11, 2025, 17:12:42:42 »
Följdfråga sådär 2 år senare.. hur har det gått?
Funderar själv på en liknande, har försökt hitta smidiga poolskydd för runda pooler.
Är VidaXls skydd tillräckligt skydd även att hålla barn borta från att kunna trilla i poolen?
Mvh
9
« Senaste inlägg av Poolandvändaren skrivet januari 09, 2025, 17:28:02:02 »
Hej, Stressa inte fram en snabb lösning? Bättre att avvakta ett år innan man bestämmer sig. Du ska gräva ner poolen. Svårt att ångra sig efter det.
Fördelen med en rektangulär pool är pooltäckningen. Blir billigare här. En oval pool blir mycket dyrare. Sen finns också alternativet terrasspool med kanske en vedeldad värmare? Mycket billigare och oftast funktion som en bubbelpool.
Du har fortfarande tid att fundera här över pool innan det är aktuellt? Ingen funderar över desinfektion och kemin i sitt vatten.
Kan vara en hel vetenskap eller mycket enkelt? Här argumenterar många för olika desinfektionsmedel och metoder. I all information hur enkelt det är och varför man ska använda detta är självklart enligt de som tycker. Det kan vara enkelt? Men då behövs rätt information och vägledning. Så en vägledning till här. Läs på och fundera på desinfektion och vilka kemikalier eller metod för desinfektion. Detta inte för att skrämmas. Mest för att om man inte får rätt information kan det bli fel med vattnet här. Blir vattnet enkelt att hantera blir poolvård rolig och man vill lära sig lite till? Roger
10
« Senaste inlägg av Mala skrivet januari 07, 2025, 21:06:06:06 »
Hej
Min input kanske kommer lite sent och du kanske redan har bestämt dig för pool.
Vi köpte rund pool från Nettopool för 11 år sedan och dom finns fortfarande kvar så kolla deras hemsida.
Det enda jag ångrar kanske är att vi valde rund pool. När man nu börjar bli lite bekväm och kollar på alternativa poolskydd så finns det få som passar bra till just rund pool.
|
|
|