VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: SPA i källaren  (läst 30883 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
SPA i källaren
« skrivet: september 06, 2006, 12:34:28:28 »
Hejsan
Nu är jag i planläggningsfasen med tvättstugan. Jag har en tvättstuga på ca 21 kvm, som jag tänkte bygga om. Det jag hoppas får plats med där är;

- Hörnbadkar med plats till 2 och med dusch funktion
- En liten hörna för tvättmaskin och torktumlare
- Handfat
- Liten arbetsbänk till tvätten och överskåp
- Bastu med plats till 4-6 man
- En liten krok där man kan sitta och slappa efter bastun
- Toalettstol`
- Värme i golvet.
- Klinkers på golv
- Klinkers och/eller våtrumstapet på väggarna.
- Sänka taket och montera downligts över hela.

Nu är det så at golvet är vanligt gjutet källargolv med ett stort avlopp.
- Måste jag lägga membran över hela golvet och byta avlopp eller finns det en billigare lösning?
- Jag vill ha golvvärme, men vet inte vad som passar bäst. Ström eller vattenledningar?
- Kan jag leda ned avloppet till toaletten ned i golbrunnen? det är en till toalett 12-13 meter bort i samma höjd redan. Annars har jag sett dessa Saniflo toaletter som kan trycka upp den upp till 4 meter i 2" rör. ¨Det är inte en billig lösning då..
- Jag tänkte isolera, regla 2" och gipsa upp veggarna. Hur gör jag när jag närmar mig pipan? är det så att jag inte får låta gipsen gå mot pipan? Vad kan gå hela vägen mot pipan idag?

Många frågor, och det kommer garanterat fler:-) Vi har sprängt budjeten ganska bra med poolen, så vi är upptagna av att göra detta så billigt som möjligt:-)

På förhand tack!
Mvh
Hosse

Poolgiganten

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: SPA i källaren
« Svar #1 skrivet: september 06, 2006, 13:13:06:06 »
Tjena Hosse !
Intressant projekt  O0  (Om jag bara haft plats...)

Golvet med golvbrunn bör du bila upp. Kapa och bila upp en ränna även till det ställe där du ska ha toaletten samt till ett ställe under badkaret för en golvbrunn. Fixa även en ränna så att du kan ansluta tvättställ och tvättmaskin till avloppet. Lägg i nya avloppsrör och en ny golvbrunn (m vattenlås). När allt är klart lägger du en armeringsmatta över hela golvet och najar i antingen slang för vattenburen golvvärme eller elkabel.
Sen gjuter du igen det hela igen med fall åt rätt håll  :D
Det här är inte speciellt dyrt utan är mest en massa jobb. Hyr en riktig kapmaskin m stor klinga så att du kan kapa minst 15 cm djupt (gärna mer) med i betongen. Hyr även en bilmaskin så att du kan knacka bort betongen.

Skillnaderna mellan vattenburen och el är att den vattenburna kostar mer i installation, är billigare att driva, men sköts ofta via någon utetermostat som gör att man inte har varmvatten på sommaren. Hög hållbarhet.
Elslingor däremot är lite billigare, kostar med att driva men är behagliga året om. Håller inte lika länge...
Elslingorna kan man även flytspackla in i golvet istället för att gjuta. Har du problem med höjden är detta enklast.

Att isolera en yttervägg i källaren innifrån är att be om problem. Jag rekommenderar att du istället isolerar utifrån.
På insidan putsar du upp innerväggarna och målar dem med en silikatfärg som släpper igenom fukt. Det kan även gå att montera kakel men prata på med en kakelsättare om du ska ha spärrskikt eller ej. Vid badkaret självklart, men annars är jag osäker.
Bastun bygger du så att den är fristående från ytterväggen. Lämna ca 10cm luftspalt mellan yttervägg och bastuvägg.
Då jag inte rekommenderar gips alls löser sig problemen med pipan också....

Ett stort lycka till !!

/Janne
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
SV: SPA i källaren
« Svar #2 skrivet: september 06, 2006, 16:26:56:56 »
 Hej Janne och tack för ett mycket bra svar!
Jag har givetvis några följd frågot:-)

- Om du haft plats ja.. Precis det jag är rädd för. Jag har bygt ett bad tidigare med hörnbadkar, toalett och tvättmaskin på 6 kvm och det funkade mycket bra. Nu har jag ett rum på 21 kvm (ca 5x4 meter) och tänkte direkt att det skulle gå bra, men när jag ser rummet ser det plötsligt litet ut ändå. Vill ju ha plats att gå igenom och en liten sittkrok för 4 st.. Låter det som ett alltför litet rum för dig? Tänker ju så här på golvet;

4 kvm bastu
0,6 kvm tvätt och tork
1 kvm toalettkrok
3,5 badkar
1,5 handfat + bänk
= 10,6 kvm + lite lättväggar och områden runt 2 dörrar så bör ju detta gå eller?:-)

- Detta med biling är ok. Det går alltså att bara byta ut brunnen och bila rännor till fler anslutningar? Det blir ju kanon i så fall. Det inte om det är 4" men det räknar jag med då det är 2 stora sånn i källaren.
Säger några regler att jag måste ha fackmän till membranet och avloppsbytet? Tidigare har jag alltid fått folk till det i lägenheter, men här rinner det ju inte direkt ned till en granne:-)

- Jag kör elslingor! Känner en elektriker så där sparar jag lite:-) Behöver ju inte under bastu å så heller.

- Väggarna känns varma nog nu alltså och jag vet att huset nyligen är omdrenerat. Det är tyärr inte möjligt att isolera utifrån på dom 2 ytterväggarna eftersom dom är under parkering och garage.. Får bara hoppas att det är nog. Grunden till att jag ville bygga ut väggarna lite är pga ström och vatten som går där idag. Eftersom det är grundmur så är jag osäker på om det är förnuftigt att bila inn detta i muren? Och vilket jobb... Kan ju alltid bygga lådor runt det och som du säger lägga klinkers rätt på väggen. Blir klart finast också! Tyvärr dyrt..

- En sista fråga. I rummet utanför är det ett fuskbygge mot pipan. Det är lämnat ett mellanrum på 10 cm mellan spånvägg och pipan. Hålet har dom täckt med en dårlig IKEA garderob. Hur kan jag täta detta hål lagligt och skrota garderoben? Räcker det med gips? Kan jag har isloleriong mot pipan också?

Tack för svar, och på förhand tack:-)
Mvh
Hosse

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
SV: SPA i källaren
« Svar #3 skrivet: september 06, 2006, 17:09:04:04 »
En sak til här. Finns det inget ställe man kan få lite inspiration till design på större bad? Vet ju att det finns massor av Magasin, men finns det inget bra på nätet?

På förhand tack
Mvh
Hosse

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: SPA i källaren
« Svar #4 skrivet: september 14, 2006, 13:32:51:51 »
Hej igen Hosse !
Ledsen för min sena reaktion, men har inte sett det här innan.
Snacka om koll.....

20 kvm bör räcka gott och väl. Rita upp rummet på ett rutat papper och rita upp alla inredningsprylarna på ett annat. Klipp ut badkar, bastu osv och placera in dem på rumsritningen. Då kan du flytta run topch testa som du vill. Tänk på att dörrar ska gå att öppna riktigt och att de inte ska slå emot något väsentligt, typ badkar, toa eller så.
Själv har jag bara torpargrund med 1.6 m takhöjd.
Bastu får bli en friggebod på en släpkärra. Kanske nästa år eller året därpå.......

Brunnar i golver räcker med 2" anslutning. Det är bara toan som behöver 4". I övrigt räckr 2".
Du behöver inga fackmän till att göra jobbet. Se bara till att det är fackmannamässigt utfört och det är det ju alltid  ::)

När det gäller eldragningen skulle jag rekommendera en billig 125 mm kapmaskin med en diamantklinga på. Biltemas räcker långt.
Sen ritar du ut eldragningen på väggarna och kapar spår med ca 2 cm imellan. Sen tar du hammare och huggmejsel och slår bort innerdelen. Djupet ?  ca 3 cm. Sätt fast elrören med något slags fästmassa typ PL400 eller nåt.
När allt är klart putsar du innerväggarna fina igen. Allt för att slippa det mögel-helvete som alltid uppstår annars.

Vad gäller pipan så misstänker jag att den är murad i tegelsten sen många år. Då är nog rekommendationen att använda dig av Rockwool stenullsisolering närmast pipan, stålregel och sedan gips. Vill du vara 100, kör med dubbelgips.
Rådfråga gärna din lokala trävarufirma alt sotare. De hjälper dig gärna.

M v h    Janne
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
SV: SPA i källaren
« Svar #5 skrivet: november 19, 2006, 13:18:26:26 »
Tack för svar!!!

Då är golvet piggat upp. Som tur är så var det 4" avlopp där redan, så då kan jag köra en vanlig vägghängd toalett.

Nu lägger jag vatten och avlopp i golvet, så slipper jag bygga ut väggarna nåt. Eldosor och rör till eldningar bilar jag in i väggarna.

Nu återstår en fråga här. Rörläggaren menar att eftersom rummet är i källaren och under är det bara berg och sten, så är det ingen vits att lägga membranduk. Han menar att jag bara kan smeta på flytande membran överallt och att det räcker. Dette sparar mig för massa tid och mycke pengar. Vad säger ni om detta?

På förhand tack!
Mvh
Hosse

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
SV: SPA i källaren
« Svar #6 skrivet: november 22, 2006, 15:11:19:19 »
 Nån som är eniga i att jag inte behöver nåt annat är penselbar membran på golvet?

Några andra frågor som dyker upp;
- klarar man att på ett förnuftigt sätt få bra lutning mot avloppet i ett rum på 5x4 meter?
- Klarar jag detta själv som aldrig gjutit nåt annat än murar och plana golv?
- Finns det nån sida som beskriver gjutning av denna typ av golv?
- Hur mycket skulle en sån här gjutning av ett 20 kvm rum kostat i Sverige?

På förhand tack!
Mvh
Hosse

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: SPA i källaren
« Svar #7 skrivet: januari 07, 2007, 21:43:52:52 »
Heisann

Har ikke fått med meg denne tråden, hvordan gikk det ble det gulv?

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
SV: SPA i källaren
« Svar #8 skrivet: februari 18, 2007, 17:07:22:22 »
 Hejsan
Då är man i gång iallafall. Halva golvet färdig gjutet. Tyvärr med ett vattenpass som var fel, så det blev inte såbratyvärr.Nästan inte fall under bastu och vidinngångsparti. Som tur är är det lite fukt risk där.

Jag får lite svar på mina Mini SPA frågor här, me¨n det är väl pga att jag är i ett pool forum:-) Prövar vidare ändå!

- Nu som jag gjutit upp golvet, så blir ytan grov och lite ojämn. Kan jag pensla membran direkt på detta, eller bör jag spackla upp det?
- När membran är på plats, så skal golvvärmen på plats. Finns det nån billig lösning här som jag kan lägga själv? Tex lågvolt. Sedan undrarjag också om det är vanligtattläggagolvvärme under badkar och bastu?
- Väggarna ska i utgångspunkt få klinkers på sig. Dëtta är cementväggar, så jag undrar om man kanske måste prima dom först?
- Jag ska bygga en del saker som ska klinkas senare. Bla innbygnaden till hörnbad, en "soffa" och toalett lådan. Kan jag bygga dettai vanligt MDF och pensla utsidan med membran? Detta får ju stor på frestning i form av vikten av en människa (tex soffa och trapp till bad) så jag kan inte tro på butiken som rekomenderar Litex plattor.. Måste ju röra sig? Vad med insidan av MDFen då? Jag kan inte få membran på alla ytor och det är riskt för fukt på insidan av trappen till badet bla.

Många frågor som vanligt,och tack för svar:-)

Mvh
Hosse
Mvh
Hosse

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
SV: SPA i källaren
« Svar #9 skrivet: februari 26, 2007, 14:37:07:07 »
Bump:-)
Mvh
Hosse

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan