VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vart & vad köper ni ert poolkemi?  (läst 5455 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad acce

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 112
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
Vart & vad köper ni ert poolkemi?
« skrivet: december 15, 2011, 14:00:26:26 »
Frågan kanske inbjuder till reklam för företagsinlägg,men vi får sålla lite bland ev. inlägg.
Det här med pool är nytt för mig och många andra och hur det än är så vill man ju hålla kostnaderna nere och jag antar att det finns pengar att spara genom att beställa sitt kemi.
Är det olika styrkor på klorpuckar ,dagsklor etc. beroende på tillverkare?
Vad är det man behöver för sin pool under en sommar?

mvh acke
Polypropylen pool 3,4x7,0x1,5. luxlama vp. dallas pooltak, dolphin poolrobot

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vart & vad köper ni ert poolkemi?
« Svar #1 skrivet: december 15, 2011, 15:45:29:29 »
Min erfarenhet är att frakterna blir så pass dyra att det sällan lönar sig att köpa på nätet, har man en bra lokal handlare så blir det ungefär samma pris, och då kan man köpa det som behövs när det behövs.
Kanske har det ändrats sedan jag sist kollade, men så har det i alla fall sett ut de gånger jag tittat på saken.
För de som bor långt från någon återförsäljare är nätbutikerna dock perfekta.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Elmer Fudd

SV: Vart & vad köper ni ert poolkemi?
« Svar #2 skrivet: december 15, 2011, 21:41:17:17 »
När jag köpte mitt hus för tre år sedan lämnade förra ägaren kvar poolkemi. När det började ta slut kontaktade jag folkpool, eftersom poolen var därifrån. Jag fick då svaret att jag var tvungen att använda deras produkter, för att garanti på poolliner skulle vara giltig. Nu var inte poolen nybyggd, som din, så jag struntade i det. Men du bör kanske kontrollera att din leverantör ställer samma krav. Jag köper min poolkemi på ett byggvaruhus, och det har funkat bra.

Utloggad Erica

SV: Vart & vad köper ni ert poolkemi?
« Svar #3 skrivet: december 15, 2011, 22:51:44:44 »
När jag köpte mitt hus för tre år sedan lämnade förra ägaren kvar poolkemi. När det började ta slut kontaktade jag folkpool, eftersom poolen var därifrån. Jag fick då svaret att jag var tvungen att använda deras produkter, för att garanti på poolliner skulle vara giltig. Nu var inte poolen nybyggd, som din, så jag struntade i det. Men du bör kanske kontrollera att din leverantör ställer samma krav. Jag köper min poolkemi på ett byggvaruhus, och det har funkat bra.

Jag betvivlar starkt att Folkpools policy håller juridiskt. Det måste troligtvis betraktas som ett orimligt villkor att man måste använda deras kemikalier för att garantierna skall gälla. Lite som om jag köpt en bil av ett visst märke så måste jag köpa ett visst bensinmärke, annars ingen garanti.  Man kan jämföra med de sådana försök som gjorts av skrivartillverkare, att köper man inte deras bläck så skulle inga garantier gälla på skrivaren. Det finns numera EU-domslut på att en sådan inskränkning inte är laglig. Om bara kemikalierna du köper är korrekta (rätt kemikalie, rätt styrka) o.s.v. så bör det inte kunna påverka garantin på poolen. Om du sätter till helt andra saker, som t.ex. kör med saltvatten i en poolutrustning inte gjord för detta, då har du ju ett annat läge.

Vissa kemikalier kan för övrigt köpas som industrikemikalier, t.ex. saltsyra som vi i vår pool använder för att hålla ned pH. Men man får ju då tänka på hur man hanterar det hela, sådana kemikalier kan ju vara farliga om de används felaktigt. Det ställs krav på handskar, skyddsglasögon o.s.v.

Utloggad Elmer Fudd

SV: Vart & vad köper ni ert poolkemi?
« Svar #4 skrivet: december 16, 2011, 16:30:59:59 »
Jag betvivlar starkt att Folkpools policy håller juridiskt. Det måste troligtvis betraktas som ett orimligt villkor att man måste använda deras kemikalier för att garantierna skall gälla. Lite som om jag köpt en bil av ett visst märke så måste jag köpa ett visst bensinmärke, annars ingen garanti.  Man kan jämföra med de sådana försök som gjorts av skrivartillverkare, att köper man inte deras bläck så skulle inga garantier gälla på skrivaren. Det finns numera EU-domslut på att en sådan inskränkning inte är laglig. Om bara kemikalierna du köper är korrekta (rätt kemikalie, rätt styrka) o.s.v. så bör det inte kunna påverka garantin på poolen. Om du sätter till helt andra saker, som t.ex. kör med saltvatten i en poolutrustning inte gjord för detta, då har du ju ett annat läge.

Vissa kemikalier kan för övrigt köpas som industrikemikalier, t.ex. saltsyra som vi i vår pool använder för att hålla ned pH. Men man får ju då tänka på hur man hanterar det hela, sådana kemikalier kan ju vara farliga om de används felaktigt. Det ställs krav på handskar, skyddsglasögon o.s.v.

Jag tror även det är svårt för dem att bevisa att deras kemikalier inte använts. Men när man köper en bil behöver man i och för sig serva den hos auktoriserad verkstad för att garantier ska vara giltiga, vilket kan tyckas vara dyrt och trist. Men det hela går ut på att företagen, poolfirma som biltillverkare, vill tjäna så mycket pengar som möjligt på kunden.

Utloggad aromata

SV: Vart & vad köper ni ert poolkemi?
« Svar #5 skrivet: december 16, 2011, 19:15:34:34 »
Jag köper kalciumhypoklorit (pellets för simbassänger) från en grossist. Jag handlar inte ofta för de kommer i 40-kilos spannar och jag brukar köpa två per gång. Minns inte priset men det blir billigt. Jag kan meddela det när jag köper igen om fem år  :)

Utloggad Nilking

SV: Vart & vad köper ni ert poolkemi?
« Svar #6 skrivet: december 16, 2011, 23:55:44:44 »
Nu har jag spa då, men jag handlar allt från där jag köpte badet.
En bit och åka, men jag har igen det när jag behöver hjälp etc.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag