Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fylla runt halvt nedgrävd pool eller inte  (läst 5224 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad deppa

Fylla runt halvt nedgrävd pool eller inte
« skrivet: augusti 29, 2010, 19:05:40:40 »
Håller på att bygga en Thermopool (betongfylld frigolit på gjuten bottenplatta) och den kommer att stå ca en meter ner med trädäck runt om. Ska jag fylla igen runt poolen eller ska jag låta det vara öppet. Eftersom jag kommer att ha trädäck över så märker jag inte vilket förrutom att om jag inte fyller igen kan jag ha en inspektionslucka. Vilket ät bäst för poolens värme ekonomi? Hur har in gjort som har halvt nedgrävda pooler?
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Fylla runt halvt nedgrävd pool eller inte
« Svar #1 skrivet: augusti 30, 2010, 07:41:37:37 »
Vad rekommenderar tillverkaren?
Man bör nog följa tillverkarens rekommendationer om man vill att garantierna skall gälla, det hjälper föga att du kan inspektera evntuella skador om de inte täcks p.g.a. att du inte följt anvisningarna...

Vi har en Svenska Poolfabriken pool, och vi har den halvt nedgrävd, sedan har vi gjort en mur och fyllt upp hela vägen, för att denna typ av pool skall ha markstöd.
Huruvida din konstruktion kräver markstöd eller ej vet jag inte, men jag antar att det blir mindre risk för haveri om ni återfyller kring poolen (mindre påfrestning på stommen).
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag