VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: påfyllning  (läst 3833 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad agli

  • Badare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ekerö
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
påfyllning
« skrivet: augusti 11, 2010, 17:43:03:03 »
Hej på er, jag funderar på om man kan koppla in vattenpåfyllningen direkt på ledningen för inloppet till poolreningen, de vore ju smutt att slippa springa med trädgårdsslangen, jag tar vatten ifrån mälaren så de kanske e bäst att spola in vattnet innan reningen,
Agne

Poolgiganten

Utloggad cg_joh

SV: påfyllning
« Svar #1 skrivet: augusti 12, 2010, 09:17:43:43 »
När du fyller vatten antar jag att du även kommer att återfylla grus på utsidan av poolen och detta tar tid. Under denna tiden kommer vattnet ändå att blir skräpigt även om du har tagit in det via filtret. När du har fyllt färdigt och startar filtret så dröjer det inte många timmar förrän vattnet är klart och fint.
F.ö. blir det nog krångligt att koppla in vattenintaget via filtret.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: påfyllning
« Svar #2 skrivet: augusti 12, 2010, 12:30:38:38 »
Vet inte om du menar engångsfyllning eller en permanent koppling, vi har kopplat det kommunala vattnet rätt in på returen med en kulventil (ventil i rostfrit syrafast för att tåla kloret kostde tyvärr multum), funkar jättebra med den enda nackdelen att man glömmer ventilen öppen då och då --> översvämmning när den stått på hela natten :)

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Hilti65

SV: påfyllning
« Svar #3 skrivet: augusti 12, 2010, 15:01:38:38 »
Har gjort precis som housedad men kommer att komplettera med en timer typ Gardena eller likande för att inte glömma stänga av.

Utloggad Erica

SV: påfyllning
« Svar #4 skrivet: augusti 12, 2010, 22:53:07:07 »
Tar du vatten från Mälaren bör det väl inte vara något problem. Vad det gäller kommunalt vatten så är jag mycket tveksam till om det är tillåtet p.g.a. risken för eventuell backgång. Vi har en liknande koppling, men vi har också privat vatten.

Utloggad sjabth

SV: påfyllning
« Svar #5 skrivet: augusti 13, 2010, 11:08:27:27 »
Att man riskerar att glömma stänga av vattnet är väl knappast något skäl att inte ha påfyllning via systemet. Det borde vara lika lätt att glömma kranen på oavsett om den sitter i pumphuset, eller om den sitter i en trädgårdsslang som slutar i poolen.

Jag har tänkt att dra in bevattningsstyrningen i pumphuset. Den matas via entums plaströr och ansluts (med Gardenas "tjockslang") från ett av utkasten på huset. Eftersom den dönar och skramlar så förtvivlat när man tar vatten därifrån, så är det ingen risk att jag glömmer bort den.  ::)
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Utloggad Linkan222

SV: påfyllning
« Svar #6 skrivet: augusti 13, 2010, 23:01:07:07 »
Tar du vatten från Mälaren bör det väl inte vara något problem. Vad det gäller kommunalt vatten så är jag mycket tveksam till om det är tillåtet p.g.a. risken för eventuell backgång. Vi har en liknande koppling, men vi har också privat vatten.

Vad är det som ska kunna gå bakåt menar du??? Om du menar att poolvattnet ska gå ut i vattennätet är det nog ingen risk eftersom du har det kommunala trycket på runt 4 kilo som effektivt motverkar det.

Själv har jag dock börjat suga ur poolen med trädgårdsslangen över kanten. Eftersom vattenutkastaren är självdränerande så blir det en hävert när man slår av vattnet och låter slangen ligga kvar i poolen.

Utloggad Erica

SV: påfyllning
« Svar #7 skrivet: augusti 13, 2010, 23:18:07:07 »
Tar du vatten från Mälaren bör det väl inte vara något problem. Vad det gäller kommunalt vatten så är jag mycket tveksam till om det är tillåtet p.g.a. risken för eventuell backgång. Vi har en liknande koppling, men vi har också privat vatten.

Vad är det som ska kunna gå bakåt menar du??? Om du menar att poolvattnet ska gå ut i vattennätet är det nog ingen risk eftersom du har det kommunala trycket på runt 4 kilo som effektivt motverkar det.

Själv har jag dock börjat suga ur poolen med trädgårdsslangen över kanten. Eftersom vattenutkastaren är självdränerande så blir det en hävert när man slår av vattnet och låter slangen ligga kvar i poolen.


Nej jag tror inte att det finns någon risk för backgång, men efter vad jag hört så är det ändå förbjudet i de flesta kommunala nät enligt systemet att "allt som kan vara farligt och inte är teoretiskt omöjligt förbjuder vi". Jag tror man har tänkt som så att OM det råkar vara trycklöst i kommunala nätet någon gång så KAN faktiskt vatten gå baklänges. Men hur ofta yhänder det i praktiken ? Man kan ju jämföra med diskmaskiner där de i alla andra länder kopplades till avloppet men där Sverige envisades länge med att det måste vara kopplat till en lös pip som sprutar ut vattnet i diskhon, just för att backgång skall vara teoretiskt omöjlig...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan