CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Svarta små djävlar.......  (läst 39065 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad ovanmarkpool

Svarta små djävlar.......
« skrivet: juli 02, 2010, 20:15:47:47 »
Någon annan som har fått problem med MASSOR av små svarta skalbaggar (tror jag det är i alla fall) som landar i poolen och om så är fallet,vad har ni för råd?

Cath

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Svarta små djävlar.......
« Svar #1 skrivet: juli 02, 2010, 20:28:48:48 »
hej
tror du har för låg klorhalt har aldrig märkt detta ?
är det små rapsbaggar?
Där jag bor finns inga O0
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Dinata

SV: Svarta små djävlar.......
« Svar #2 skrivet: juli 09, 2013, 21:42:19:19 »
Jag bumpar denna tråd eftersom jag har samma problem. Är det fler som har samma problem och hjälper det med att höja klorhalten?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Svarta små djävlar.......
« Svar #3 skrivet: juli 10, 2013, 08:02:42:42 »
Vi har inga skalbaggar som stör, däremot under ett par veckor varje år får vi små flugor som tydligen ser poolvattnet som en färsk kodynga och flyger ned i vattnet.
När vi badar är dom även väldigt intensiva runt ögon, mun - inte kul, men troligen inte så mycket att göra.
Klorhalten lär inte ha någon betydelse alls, halterna är ändå så låga att de troligen inte påverkar vare sig "doften" eller insikternas livslängd sedan de landat i vattnet.
Troligen är det temperaturen som lockar dit baggarna, att höja eller sänka temperaturen ett par grader kanske kan påverka?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Svarta små djävlar.......
« Svar #4 skrivet: juli 10, 2013, 09:00:36:36 »
Om det är några insekter som FÖRÖKAR sig i poolen är klorhalten helt klart för låg. Men om de har sin förökningsplats någon annan stans i närheten och sedan bara landar i poolen så hjälper det nog knappast med mera klor. Har du någon aning om varifrån alla dessa kommer ? Det måste ju finnas något i närheten som ger dem möjligheter att trivas och föröka sig.

Utloggad TommyC

SV: Svarta små djävlar.......
« Svar #5 skrivet: juli 10, 2013, 09:26:15:15 »
Går det att fånga de små skalbaggarna på bild?

Vi har inte haft några skalbaggar (ännu) men det var väldigt mycket myror i år. De är jobbiga när de lyckas ta sig in i huset och bosätta sig någonstans i någon springa. De bekämpas dock väldigt enkelt och effektivt med Neudorff Myreffekt.  >:D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Dinata

SV: Svarta små djävlar.......
« Svar #6 skrivet: juli 10, 2013, 11:56:15:15 »
Jag tror inte de förökar sig i poolen, de verkar dö efter ett tag, så det är kanske värmen som lockar.
Jag tog en bild, de är ganska små så det är svårt att se men man kan i alla fall få en uppfattning.

Utloggad Erica

SV: Svarta små djävlar.......
« Svar #7 skrivet: juli 10, 2013, 12:39:17:17 »
Det där ser inte ut som något som du borde ha i stora mängder ! Finns de inne i huset ? Hur bor ni, mitt i skogen eller i tättbebyggt område ? Ni borde kanske ta kontakt med Anticimex och höra ? Om ni mailar dem en bild så kan de nog säga vad det är för art.

Utloggad Kojak

SV: Svarta små djävlar.......
« Svar #8 skrivet: juli 10, 2013, 20:07:35:35 »
Ser ut som någon typ av asätare. Har du trätrall? Inte att det ligger något dött djur under? En granne hade en död räv under utemöblerna efter vintern och hade hundratals skalbaggar på altan, när väl alla ägg kläcktes i kadavret. Kanske en katt som dött under?

Utloggad Jennie

SV: Svarta små djävlar.......
« Svar #9 skrivet: juli 29, 2013, 09:11:22:22 »
Vi har också liknande baggar som ligger i poolen på morgonen! Jag har sett dem ta sej upp ur gräsmattan så de bor nog i jorden. Skulle kunna hjälpa om du spred något bekämpningsmedel mot skadedjur runt poolen( beroende på var den står ) jag skaffade bubbelplats för värmen men hjälper även att hålla de flesta borta . Lycka till O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag