Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Styrning för värmeväxlare till pelletspanna?  (läst 8907 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cy_berg

Styrning för värmeväxlare till pelletspanna?
« skrivet: mars 29, 2010, 21:09:57:57 »
EFter att ha fullbordat vår poolinstallation förra året, kommer vi att under våren skaffa en värmeväxlare för att koppla till vår pelletspanna för att värma upp poolen. Det rör sig om en PP-pool (4*9*1,5) nergrävd i marken. Hur har ni gjort som kopplat värmeväxlare till denna typ av värmesystem för reglering av uppvärmningen? Har ni gjort ett "uthopp" från den slinga som går till golvvärmen (den behövs ju inte på sommaren) eller någon form av helt nu slinga från pannan? Kör ni ett antal timmar per dag på måfå med någon form av styrning, eller via temp-givare från poolen?

/Kristian

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Styrning för värmeväxlare till pelletspanna?
« Svar #1 skrivet: mars 31, 2010, 23:33:28:28 »
Du kan sikkert bruke en slik til å styre varmeveksler (både tid og temp):
http://www.willabgarden.se/fullpost.asp?AvdID=184&ArtID=30555&page=1

Utloggad DaJo

SV: Styrning för värmeväxlare till pelletspanna?
« Svar #2 skrivet: april 01, 2010, 10:43:26:26 »
hej,
bara som tipps: välj en växlare som klarar saltvatten medans ni ändå ska handla...kan vara
bra att ha utifall ni vill köra med salt en vacker dag (eller redan kanske gör)...:)

/Danne
Folkpool 4*6 med Roman End 300, Zabra pooltak, salt
Värmer med IVT Optima 600 via värmeväxlare.

Utloggad cy_berg

SV: Styrning för värmeväxlare till pelletspanna?
« Svar #3 skrivet: april 01, 2010, 10:50:51:51 »
Bidda: Tack för tipset  O0 Vet du något mer om den där än vad som står på deras hemsida? Ställer man in den för att så av vid en viss temperatur och sedan slå på vid en annan temperatur (t.ex. slå av vid 28 grader och slå på vid 24 grader)?

DaJo: Jag funderade faktiskt på att fixa en saltklorinator förra året men det blev aldrig så. Det kändes som att det var ganska dyrt om  man ville ha bra prylar, och jag trivs bra med klorpuckar hittills. MEN, jag förstår din tanke, så vi får väl se vad det slutar med  ;)

Men, hur ska man koppla in det hela? Jag kommer förresten inte att göra det själv utan har en bekant som är rörmokare som får sköta det praktiska. Men jag tänker på vad man ska koppla in växlaren? En variant är att koppla den till golvvärme-slingan på något sätt, men det är ju rätt låg temperatur på det vattnet så det kanske inte blir så effektivt? Ska man koppla på det på den vanliga varmvatten-slingan och hänga på en cirkulationspump och styra den med en sådant där termostat som Bidda länkade till? Då får man ju i alla fall 65 gradigt vatten till växlaren. Om man använder en termostat blir det ju svårt att sätta den på rören från poolen för dom är ju inte i metall vilket gör att yt-temperaturen inte kommer att bli så rättvisande. Ska man istället timer-styra så att man bara leder ut varmvatten till växlaren under ett antal timmar per dag?  <hmm>

Utloggad DaJo

SV: Styrning för värmeväxlare till pelletspanna?
« Svar #4 skrivet: april 01, 2010, 12:23:46:46 »
Citera
Det kändes som att det var ganska dyrt om  man ville ha bra prylar,

Definera "bra prylar"  ;)  ::)

Närå, jag förstår hur du menar...Men ett alternativ som är billigt som iaf har fungerat bra hos flera här på forumet är saltgeneratorn från intex...iofs inte lika intelligent styrning som de dyrare apparaterna men fullt tillräcklig...samt till en prislapp på dryga 2000:-

 <sol>  <sol>  <sol>

/Danne
Folkpool 4*6 med Roman End 300, Zabra pooltak, salt
Värmer med IVT Optima 600 via värmeväxlare.

Utloggad utopiazz

SV: Styrning för värmeväxlare till pelletspanna?
« Svar #5 skrivet: april 20, 2010, 17:10:28:28 »
Eftersom du har en pelletspanna så har du kanske en separat systemtank med varmvattenberedare? Om så är fallet så kanske ni kan ta radiatorvatten från manteln i systemtanken och dra det till värmeväxlaren?

Om inte så borde det gå att sätta en T koppling där shunten för golvvärmen är ansluten.

Utloggad cy_berg

SV: Styrning för värmeväxlare till pelletspanna?
« Svar #6 skrivet: april 23, 2010, 13:07:27:27 »
Eftersom du har en pelletspanna så har du kanske en separat systemtank med varmvattenberedare? Om så är fallet så kanske ni kan ta radiatorvatten från manteln i systemtanken och dra det till värmeväxlaren?

Om inte så borde det gå att sätta en T koppling där shunten för golvvärmen är ansluten.

Tanken för varmvatten är inte separat utan sitter inne i pannan så att säga. ANgående golvvärmen undrar jag lite: Man skickar ju normalt sett inte ut varmare vatten än 30 grader eller så, och det är väl lite väl klent, eller?

Utloggad utopiazz

SV: Styrning för värmeväxlare till pelletspanna?
« Svar #7 skrivet: april 23, 2010, 14:25:16:16 »
Vad är det för panna du har?

Utloggad cy_berg

SV: Styrning för värmeväxlare till pelletspanna?
« Svar #8 skrivet: april 24, 2010, 22:34:42:42 »
Vad är det för panna du har?

Pannan är en CTC Ecoflex.

Utloggad hucke

SV: Styrning för värmeväxlare till pelletspanna?
« Svar #9 skrivet: april 25, 2010, 07:30:06:06 »
Hej
Jag har en Jf pool på 55 m2 som jagvärmer med pelletspanna (Baxi) och det fungerar utmärkt. Du ska ta ut värmen direkt från pannan eller ackumulatortank om du har det,inte efter golvvärme som ger för låga temp och om du har automatik på den så lär väl värmen vara strypt på sommaren!. Jag har en trevägsshunt som  styr hur mycket som skall shuntas ut. Vad har du för styrning till din befintliga värme? Du behöver ngn form av shuntautomatik som ger lagom returvärme till pannan och som stryper när din önskade temp i poolen är uppnådd. Det är många liter som skall värmas och pannan mår inte bra av att ha för låg returtemp.

Hucke

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag