Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: I köpartagen med några frågor!  (läst 14665 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Badet

I köpartagen med några frågor!
« skrivet: augusti 12, 2009, 15:21:58:58 »
Hello!
Jag är nykomling på forumet och är i köpartagen inom en snar framtid.

Läst en del på nätet om priser och skillnader, men har någon av er några erfarenheter av följande?

Fullskummat eller ytterisolering?

Erfarenhet av företaget Mysab's spabad? (Kina-spa)

Tackar på förhand!!

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: I köpartagen med några frågor!
« Svar #1 skrivet: augusti 12, 2009, 16:38:32:32 »
Det finns nog bara fördelar med att ha ett spa som är isolerat i väggarna. All värme som pumpar och värmare avger kommer spat tillgodo. Dessutom sitter dessa "varmt" monterat vilket borde ge bättre livslängd.

En annan fördel kan vara att det är enklare att serva badkaret. Lite jobbigt att ta bort skummet runt slangar och munstycken för att fixa ev. läckage. Sen kanske man inte ens upptäcker läckaget innan isoleringen blivit tokblöt.

Den enda nackdelen skulle vara att det kan bli otätt mellan sidoluckorna vilket kan ge en del spillvärme men jag tror iaf att fördelarna överväger.

Utloggad 40grader4life

SV: I köpartagen med några frågor!
« Svar #2 skrivet: augusti 12, 2009, 19:35:42:42 »
ska du spara pengar så köper du ett fullskummat,o ska du spara mer pengar så köper du något av de kända amerikanska modellerna.

Utloggad utopiazz

SV: I köpartagen med några frågor!
« Svar #3 skrivet: augusti 12, 2009, 20:02:48:48 »
ska du spara pengar så köper du ett fullskummat

I drift eller inköp?

Utloggad 40grader4life

SV: I köpartagen med några frågor!
« Svar #4 skrivet: augusti 12, 2009, 20:10:08:08 »

Utloggad 40grader4life

SV: I köpartagen med några frågor!
« Svar #5 skrivet: augusti 12, 2009, 20:18:56:56 »
en annan fördel är ju att badet blir tystare, o det var bland det viktigaste för mig när jag valde bad.
sen att vi som sitter i kanske hörs på nätterna är ju en annan sak :)

Utloggad utopiazz

SV: I köpartagen med några frågor!
« Svar #6 skrivet: augusti 12, 2009, 23:04:54:54 »
ska du spara pengar så köper du ett fullskummat

I drift eller inköp?

i drift

Är detta något du vet eller tror?


Men så fort det krävs någon typ av reparation som gäller munstycken och slangar så borde det bli dyrt att reparera eftersom skummet måste tas bort. Sen kanske vissa delar måste ersättas för att dom inte göras rent från stelnat skum.

Sen är väl risken större att t.ex. pumpen fryser sönder om spa't blir strömlöst under några dagar med minusgrader

Utloggad 40grader4life

SV: I köpartagen med några frågor!
« Svar #7 skrivet: augusti 12, 2009, 23:48:59:59 »
ska du spara pengar så köper du ett fullskummat

I drift eller inköp?

i drift

Är detta något du vet eller tror?


Men så fort det krävs någon typ av reparation som gäller munstycken och slangar så borde det bli dyrt att reparera eftersom skummet måste tas bort. Sen kanske vissa delar måste ersättas för att dom inte göras rent från stelnat skum.

Sen är väl risken större att t.ex. pumpen fryser sönder om spa't blir strömlöst under några dagar med minusgrader
har redan varit inne i mitt o fixat en anslutning som läckte efter transporten o det var inga större problem,sen var en reperatör här o fixade till allt 2 dar efter o det såg inte ut o vara några större svårigheter heller. munstyckena tar man ju bort i badet inte inuti,hade mina borta på det andra badet o rengjorde dem.

kan inte svara på pump saken men tror inte den håller kylan borta många fler timmar på grund av isoleringen bara.

många av de större märkena kör ju skum så jag litar på dem,känns som de har forskat mer i saken än de som tillverkar billiga kopior. som jag brukar säga man får vad man betalar för,i slutänden kanske det dyrare alternativet är det billigaste.


Utloggad Badet

SV: I köpartagen med några frågor!
« Svar #8 skrivet: augusti 13, 2009, 08:26:41:41 »
ska du spara pengar så köper du ett fullskummat

I drift eller inköp?

i drift

Är detta något du vet eller tror?


Men så fort det krävs någon typ av reparation som gäller munstycken och slangar så borde det bli dyrt att reparera eftersom skummet måste tas bort. Sen kanske vissa delar måste ersättas för att dom inte göras rent från stelnat skum.

Sen är väl risken större att t.ex. pumpen fryser sönder om spa't blir strömlöst under några dagar med minusgrader
har redan varit inne i mitt o fixat en anslutning som läckte efter transporten o det var inga större problem,sen var en reperatör här o fixade till allt 2 dar efter o det såg inte ut o vara några större svårigheter heller. munstyckena tar man ju bort i badet inte inuti,hade mina borta på det andra badet o rengjorde dem.

kan inte svara på pump saken men tror inte den håller kylan borta många fler timmar på grund av isoleringen bara.

många av de större märkena kör ju skum så jag litar på dem,känns som de har forskat mer i saken än de som tillverkar billiga kopior. som jag brukar säga man får vad man betalar för,i slutänden kanske det dyrare alternativet är det billigaste.



Tack för all respons!

Finns det erkända märken som kör utan fullskummat idag?

Samt att jag läste i en annan tråd att man skulle ta bort väggarna på  de ytter-isolerade baden och trycka in vanlig isolering själv efter att karet ställts på plats, det borde väl funka eller?

Det skiljer ju trots allt ca: 50000:- på liknande bad, frågan är hur mkt man kan serva karet för dessa pengar?


Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: I köpartagen med några frågor!
« Svar #9 skrivet: augusti 13, 2009, 08:39:46:46 »
Jag står också i begrepp att köpa mitt första spa. Ett tag var jag inne på ett spa från Arctic som, vad jag vet, är den enda av "kvalitetstillverkarna" som inte kör fullskummat, utan de har sin "Heat-Lock" princip. På papperet kan detta verka klokt och förståndigt, men om det nu är så fantastiskt, varför har då ingen annan av de stora märkena tagit efter? Tittar man dessutom innanför skalet så blir man inte heller direkt imponerad, endast ett tunt lager isolering, massor av potentiella köldbryggor och värmeläckage, mm. Det där med att lättare kunna serva ev. läckande slangar mm. är lite som i England där man har avlopp etc utanpå husen för att lättare kunna laga om de går sönder, och de går oftare sönder pga att de ligger utanpå husen.... Artics modeller passar oss inte heller lika bra i utförande och modeller, så för min del så kommer jag att satsa på ett fullskummat från en leverantör somkan ge bra service. Just nu så står det mellan Sundance Cameo eller Dimension One Chairman2. Skall kolla igenom om Artesian eller Hotspring tänker öppna nån försäljning i Skåne...

Skulle vara intressant om någon har gjort några egna erfaranheter med Arctic Spa....

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag