VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nu har det tyvärr hänt  (läst 7267 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zaphod

Nu har det tyvärr hänt
« skrivet: augusti 09, 2009, 18:51:20:20 »
Man MÅSTE!!! ha koll på sin elinstallation till alla typer av pooler, annars kan det tyvärr sluta såhär....

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5622599.ab

//
Z
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: Nu har det tyvärr hänt
« Svar #1 skrivet: augusti 09, 2009, 20:03:06:06 »
J-gt tråkigt.  >ohno>

Även om det är en tragisk händelse måste jag säga att det inte var oväntat. Jag har tidigare ifrågasatt de billiga ovanmarkspoolerna som strömförsörjs med skarvsladdar över gräsmattan. Tyvärr tar inte inte återförsäljare och importörer riskerna på allvar. Hur ska då konsumenten kunna göra det
« Senast ändrad: augusti 09, 2009, 20:11:10:10 av utopiazz »

Utloggad Zaphod

SV: Nu har det tyvärr hänt
« Svar #2 skrivet: augusti 09, 2009, 21:29:06:06 »
Regel 1:A bör vara jordfelsbrytare.

//
Z
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Erica

SV: Nu har det tyvärr hänt
« Svar #3 skrivet: september 26, 2009, 19:22:14:14 »
Jag diskuterade detta fall med mn man, som jobbar inom elkraftsektorn. Enligt honom är de flesta av dessa trädgårdspooler helt olagliga eftersom pumpen sitter alldeles intill poolen och ändå drivs med 220 V. Enligt starkströmsföreskrifterna får endast 12 V användas för utrustning som är närmare en pool än 2 m. Men trots detta tycks de säljas helt utan varningar och restriktioner.

Vad det gäller jordfelsbrytare så är det lag på att ha sådan till alla vägguttag utomhus eller på platser där anslutning av kablar som går utomhus kan tänkas ske. Lagen gäller dock tydligen inte gamla installationer utan endast om man bygger nytt eller ändrar om något. Men att dåliga elinstallationer i kombination med t.ex. blöta barn är helt livsfarligt borde ju alla förstå. Hu vad tragiskt att det skall behöva hända sådana här olyckor. Jordfelsbrytare går f.ö. ganska lätt att sätta in även i efterhand. Vi gjorde det till vår sommarstuga utan några problem. Jordfelsbrytare har räddat livet på åtskilliga personer och borde vara lika självklart som att man har bilbälte i bilen.

Utloggad utopiazz

SV: Nu har det tyvärr hänt
« Svar #4 skrivet: september 27, 2009, 12:42:59:59 »
Du har helt rätt i det du skriver.

Jag tog upp frågeställningen tidigare i år och trodde att ämnet skulle starta en liten storm bland "förståsigpåare" som tycker att problemet är överdrivet. Jag skickade även mail till några av importörerna men de flesta valde att inte ens svara

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4465.0

Utloggad Erica

SV: Nu har det tyvärr hänt
« Svar #5 skrivet: oktober 02, 2009, 22:10:25:25 »
Bra att någon åtmindstone försökt få igång en diskussion om detta. Men det verkar märkligt att myndigheterna står helt passiva. De aktuella bestämmelserna är ju lagstiftning, inte några rekommendationer. Pooler som inte fyller kraven borde inte kunna få säljas. Måste ett antal barn dö först ?

2 m är sannerligen ingen överdrift - jag skulle själv rekommendera det dubbla. Vi har inomhuspool och om en grupp barn badar så brukar det skvätta rejält - minst 3 m lär det ju skvätta iväg. Barn plaskar ju rejält mycket mer än vuxna. En gång gjorde jag misstaget att ställa ifrån mig mina skor intill pooltrappan när sedan en grupp barn kom och badade....skorna var helt fyllda med vatten när jag kom upp en stund senare... Man kan ju tänka sig vad som skulle kunna ha hänt om det varit någon elektrisk apparat som stått där.

Utloggad TommyC

SV: Nu har det tyvärr hänt
« Svar #6 skrivet: maj 01, 2020, 09:16:59:59 »
Nu är det över 10 år sedan förra inlägget i den här tråden. Myndigheterna sover lugnt vidare. Ingenting har hänt i frågan. Ganska cyniskt att låta folk dö av elchock genom att inte tillämpa lagar och regler. Är det för få fall för att det ska vara lönt att lyfta rumpan från kontorsstolen kanske. Ämbetsmannaansvaret är avskaffat sedan 1976 i Sverige. Detta är bara ett av resultaten av det felbeslutet. Nu i Coronatider finns det tyvärr massor av värre konsekvenser av samma beslut.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan