VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Temperatursvängningar i poolen under vintern  (läst 1897 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fim

Temperatursvängningar i poolen under vintern
« skrivet: december 22, 2008, 20:55:36:36 »
Jag har en pool på 18 kubikmeter, i Skåne. Den senaste tiden har det varit så pass kallt att bottentemperaturen har lagt sig vid 4-graders-strecket. I poolens botten har jag en temperaturgivare kopplad till min PC. Den har god noggrannhet, dessutom väldigt stabil. Jag får ut temperaturen med två decimaler. Så hög noggrannhet har dock inte givaren, men, den har en mycket hög reproducerbarhet (heter det så??) dvs visar den 4,57 grader så visar den samma värde nästa minut och nästa minut osv. Nu kommer det underliga, temperaturen ligger och svänger men några hundradels grad upp och ned i lugna svängningar. Jag har kollat om pooltempereraturen samvarierar med något annat, men icke sa nicke. Och glöm det här med solens påverkan, solen har vi inte sett till här i Skåne de senaste 14 dagarna. Då tänkte jag att det är några underliga strömmar i vattnet orsakat av något (ett onsynligt storsjöodjur?). Så jag flyttade in givaren i ett grovt plaströr som hindrade att vatten kunde strömma helt fritt kring givaren. Och döm om min förvåning, svängningarna upphörde nästan helt. I diagrammet som omfattar ca ett dygn, så syns det kring 14:35

Är det någon som kan förklara svängningarna???????

/Fim W.

Poolgiganten

Utloggad jan_banan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungälv/Marstrand
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Temperatursvängningar i poolen under vintern
« Svar #1 skrivet: december 22, 2008, 22:59:46:46 »
Vilken givare använder du och hur plockar du in signalen i PC:n?
Det är svårt att säga vad variationerna beror på. Nu är ju några hundradels grader verkligen inte mycket. Hade inte variationerna upphört när du stoppade in givaren i röret, så hade jag nog gissat på någon mätteknisk inverkan. Vilken frekvens har variationen egentligen?
När man tittar på kurvan så syns ju att du samplar temperaturen flera gånger under en cykel. Men är alla cykler lika långa, dvs ca 1/2 timme? Det kan ju vara så att variationerna ibland är mycket snabbare, men att relativt långsam sampling ger aliasing-problem, så att det inte är rätt kurva som vi ser.
Sedan tror jag nog att det finns en del naturlig konvektion i vattnet. Marken tillför antagligen en del värme genom poolbottnen och varierande lufttemperatur på ytan driver nog också fram ett litet utbyte av vatten mellan botten och yta. Kunde kanske vara intressant att se om det finns samma variationer högre upp från bottnen.
/Jan

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Temperatursvängningar i poolen under vintern
« Svar #2 skrivet: december 25, 2008, 18:33:40:40 »
Hej Fim!
Svängningarna i ditt diagram ser ut som det man inom elektroniken kallar brus, dvs slumpmässiga variationer beroende på rörelserna i vattnet och den lilla massan i temperatursensorn.
När du stoppar in sensorn i ett rör och förhindrar den fria strömningen så sker en "integration", dvs samma funktion som du får av en kondensator i en elektronikkrets, en "dämpande" funktion på variationerna. Om du monterat sensorn tight på en plåt eller större massa hade du förmodligen fått samma resultat.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag