VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolvärmepump dimension  (läst 2821 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GG13

Poolvärmepump dimension
« skrivet: september 06, 2022, 10:02:08:08 »
Hej,

Vi är på väg att bygga pool. och undrar vilken storlek man ska ha poolvärmepump vi har fått detta förslag i offerten "pool store inverter 8,4Kwh" från leverantören, men jag är fundersam om det är tillräckligt och bra pris. Nedgrävd 7x3,5 thermopool vill bada från Maj till September sol har jag oftast 10-18 under hela perioden. Vill kanske ha 29 grader oftast men vill kunna ha 31-32 i  september om jag vill. Kommer troligtvis skaffa pooltak men vet inte hur det blir och i vilken form så vill klara detta utan ett isolerande pooltak.

Någon med erfarenhet av just denna eller kan säga om den är bra och är ett bra köp? Verkar vara någon variant av gullberg & janssons P30?


Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Poolvärmepump dimension
« Svar #1 skrivet: september 06, 2022, 11:34:31:31 »
köpte ny 2021, kollade runt o räknade mkt , länka till produkten skall jag ge en åsikt

Utloggad GG13

SV: Poolvärmepump dimension
« Svar #2 skrivet: september 06, 2022, 12:57:26:26 »

Utloggad nyburjare

SV: Poolvärmepump dimension
« Svar #3 skrivet: september 06, 2022, 13:24:03:03 »
Utan att veta mer om den , för det finns ju ingen data alls mer än vad den ger ut , skulle jag säga att utan tak är den är den för klen .

Jag själv skulle inte köpt en pump där det saknas datablad, ! jämför t ex med Pahlens, scrolla ner
https://vattenbutiken.se/sv/xp-serien


Utloggad nyburjare

SV: Poolvärmepump dimension
« Svar #4 skrivet: september 06, 2022, 13:25:00:00 »

Modell
XP 10
XP 15
XP 17
Värmeeffekt (luft 26°C/vatten 26°C)   2,0-10,3kW   3,0-15,0kW   3,5-17,3kW
COP (luft 26°C/vatten 26°C)   6,9-14,5   6,7-15,5   5,9-14,8
Värmeeffekt (luft 15°C/vatten 26°C)   1,4-7,1kW   2,1-10,5kW   2,3-11,4kW
COP (luft 15°C/vatten 26°)   4,6-7,3   4,6-7,8   4,3-7,5
Ljudtrycksnivå vid avstånd 1m dB(A)   38,6-49,9   41,3-54,0   43,1-53,8
Ljudtrycksnivå vid avstånd 10m dB(A)   18,6-29,9   21,3-34,0   23,1-33,8

Utloggad GG13

SV: Poolvärmepump dimension
« Svar #5 skrivet: september 06, 2022, 14:36:11:11 »
Tack, har bett om produktblad om den dem föreslaget men den från Pahlens såg ju bra ut så kanske blir en sådan. Men skulle jag klara mig med en XP10 eller krävs det en XP15?


Utloggad nyburjare

SV: Poolvärmepump dimension
« Svar #6 skrivet: september 06, 2022, 14:49:35:35 »
Aldrig fel att välja större, blir ju bara lite dyrare inköp , sen mer effektiv , går mindre, mindre ljud, varmare vatten ,

Jag har ca 55 kubik hade tidigare en Gullberg på 9 kw, och utan tak , kan säga att det var inte enkelt att nå 30 grader om det inte var högsommar
 Pahlens är väldigt hög kvalitet och bra support

Köpte en XP 17 , vilket jag inte ångrar , tuffar på någon timme om dan o når lätt över 30 gr trots "höst"


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Poolvärmepump dimension
« Svar #7 skrivet: september 06, 2022, 16:22:40:40 »
Hej till alla bra inlägg.

Kolla linern vilken maxtemperatur den klarar innan beslut. Vidare kommer du ha tak? Det senare kan öka temperaturen mycket.
Dumt att ha en för stor värmeväxlare om linern inte klarar högre temperaturer.

MVH
Roger

Utloggad nyburjare

SV: Poolvärmepump dimension
« Svar #8 skrivet: september 06, 2022, 16:33:21:21 »
Hej till alla bra inlägg.

Kolla linern vilken maxtemperatur den klarar innan beslut. Vidare kommer du ha tak? Det senare kan öka temperaturen mycket.
Dumt att ha en för stor värmeväxlare om linern inte klarar högre temperaturer.

MVH
Roger
Håller inte med, en större Kw på pumpen o högre verkningsgrad innebär att den går mkt kortare tid vilket besparar mig ljudnivå, både när den inte går men inte minst när den går och är invertorstyrd , dvs går kanske bara på 20-30 % där en mindre kanske behöver 80-100 %

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Poolvärmepump dimension
« Svar #9 skrivet: september 06, 2022, 16:50:06:06 »
Bra svar,

Ville mest få till att en liner bara klarar en viss temperatur. Vilket verkar vara ett stort problem med att folk är omedveten om detta?
Vidare om man kanske skaffar pooltak? Höjer vattnets temperatur mycket fort vid sol.
Vi har haft några somrar då människor haft svårt att hålla temperaturen nere. Med en linjer kan det få förödande konsekvenser om maxtemperaturen överskrids.

Håller med om värmeväxlarens verkningsgrad.

Rickard som är värmepumpexpert? kanske kan förklara?
Funderar själv vad som är bäst? En pump som kostar mindre men behöver köra längre tid än en med högre effekt som körs kortare tid?

Samma vatten och uppvärmning. Borde inte ha någon betydelse för den totala uppvärmningen eller energiåtgång.

MVH
Roger




Utloggad nyburjare

SV: Poolvärmepump dimension
« Svar #10 skrivet: september 06, 2022, 18:18:12:12 »
Bra svar,

Ville mest få till att en liner bara klarar en viss temperatur. Vilket verkar vara ett stort problem med att folk är omedveten om detta?
Vidare om man kanske skaffar pooltak? Höjer vattnets temperatur mycket fort vid sol.
Vi har haft några somrar då människor haft svårt att hålla temperaturen nere. Med en linjer kan det få förödande konsekvenser om maxtemperaturen överskrids.

Håller med om värmeväxlarens verkningsgrad.

Rickard som är värmepumpexpert? kanske kan förklara?
Funderar själv vad som är bäst? En pump som kostar mindre men behöver köra längre tid än en med högre effekt som körs kortare tid?

Samma vatten och uppvärmning. Borde inte ha någon betydelse för den totala uppvärmningen eller energiåtgång.

MVH
Roger
Jo men vad liner klarar eller inte har ju inget med storleken på pumpen att göra ? den kan ju ställas lägre precis som en mindre pump kan ställas högre så att det ändå blir en temp som är mindre bra för linern.

Visst kan det bli för varmt i vattnet om man har tak , jag vill inte ha 30 gr eller mer, jag vill att det skall svalka, men inte ens det har ju med pumpen storlek att göra( den går inte alls)  men än att om man inte uppskattar de fördelar jag nämnde med en större pump då kan investeringskostnaden vara onödig
Utan att vara expert kan jag säga att KW är KW det är inte där du har en skillnad i kostnad om pumpen har högre eller mindre KW, det som avgör är verkningsgraden dvs hur mkt effekt du får på instoppad krona och eftersom i de allra flesta fall ( inte alla !) så har en större pump högre verkningsgrad och troligen också komponenter av högre kvalitet

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan