VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Uppvärmning med slang  (läst 3696 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hemirg

SV: Uppvärmning med slang
« Svar #10 skrivet: augusti 30, 2022, 12:41:01:01 »
Jag avböjer att svara på dina frågor eftersom jag inte tycker diskussionen längre hör till ämnet. Om jag har orsakat att tråden spårat ur får admin gärna ta bort mina inlägg. Om du skapar en tråd under exempelvis "Synpunkter och förslag på forumen." och lägger in dina frågor där kanske du får svar från någon.
« Senast ändrad: augusti 30, 2022, 12:45:17:17 av hemirg »
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Poolgiganten

Utloggad mocha

SV: Uppvärmning med slang
« Svar #11 skrivet: augusti 30, 2022, 20:39:15:15 »
Tack båda för svar och het diskussion ;)

Tanken var att pejla läget om det finns något bra alternativ till något som drar en del el i dessa tider. Att det kanske inte är någon bra idé med egenbyggd solfångare med slang på taket var bra att få koll på. Jag forskar vidare.

Utloggad aromata

SV: Uppvärmning med slang
« Svar #12 skrivet: augusti 30, 2022, 21:03:18:18 »
Jag har haft svart slang för uppvärmning av vår 4 x 8 m pool. Vi har det inte längre eftersom trädgården växte upp och allt hamnade i skugga. Jag tyckte att det fungerade ganska bra. Jag använde 32 mm PEM med godstjocklek 2 mm. Dubbla slangar parallellt i spiral. Täckte med glas. Men vi hade för liten exponerad yta, kanske 2x2=4 kvm. Borde vara halva poolen yta dvs 16 kvm. Men det kändes tydligt att vattnet som kom ut var varmare än poolvattnet.

Om man täcker med glas eller plast blir det inga stora förluster nattetid. Man kan ju också välja att stanna pumpen på natten.

Vi använde den vanliga poolpumpen på 0,55 kW och styrde flödet med kulventiler. Det är ett enkelt och robust system som inte är så kostsamt att inhandla. Driften är gratis.

Utloggad smygolf

SV: Uppvärmning med slang
« Svar #13 skrivet: september 02, 2022, 06:02:05:05 »
En enkel lösning för att styra flödet efter solen är med en temperatur styrd shunt.
På så vis har du hela tiden flöde över slingan och leder bara varmt vatten in i poolen.

Ventiler
https://esbe.eu/sv/produkter/vridande-ventiler

Styrning.
https://esbe.eu/sv/produkter/regleringar


Jag gjorde ett liknande bygge i vintras till en vattenkyld dator så antingen går värmen till radiatorer utomhus eller inomhus.
Fungerar klockrent.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Uppvärmning med slang
« Svar #14 skrivet: september 02, 2022, 15:37:45:45 »
Jag skulle rekommendera att tänka en gång till. Värmen på vattnet må vara viktigt men det är också hygienen. Att ha diverse lösningar där vattnet står stilla längre perioder bör ses som en extra och kanske onödig risk. Att komma runt det kan fungera med VVX och styrning men ökad komplexitet ger också ytterligare risker. Om inte ventilen öppnas rätt kan det koka osv.
Jag hävdar bestämt, kanske nämnt redan i denna tråd eller om det var någon liknande. En sommar som denna behövs inte dessa lösningar så tillvida inte poolen är i ständig skugga. Satsa på att inte poolen tappar energi istället. Isolera så mycket du kan det fungerar utmärkt om du inte vill ligga över 30grader men då behöver du en VP oavsett.
Om det är kallt i hallen på vintern är det så mycket bättre att stänga ytterdörren än att köpa en byggfläkt eller uppfinna nya lösningar.
Jag kan förstå det roliga i att hitta på något själv dock men risken är stor att du får ökade problem med läckage, påväxt eller snarare kallare än varmare.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad smygolf

SV: Uppvärmning med slang
« Svar #15 skrivet: september 02, 2022, 19:45:05:05 »
Jag skulle rekommendera att tänka en gång till. Värmen på vattnet må vara viktigt men det är också hygienen. Att ha diverse lösningar där vattnet står stilla längre perioder bör ses som en extra och kanske onödig risk. Att komma runt det kan fungera med VVX och styrning men ökad komplexitet ger också ytterligare risker. Om inte ventilen öppnas rätt kan det koka osv.
Jag hävdar bestämt, kanske nämnt redan i denna tråd eller om det var någon liknande. En sommar som denna behövs inte dessa lösningar så tillvida inte poolen är i ständig skugga. Satsa på att inte poolen tappar energi istället. Isolera så mycket du kan det fungerar utmärkt om du inte vill ligga över 30grader men då behöver du en VP oavsett.
Om det är kallt i hallen på vintern är det så mycket bättre att stänga ytterdörren än att köpa en byggfläkt eller uppfinna nya lösningar.
Jag kan förstå det roliga i att hitta på något själv dock men risken är stor att du får ökade problem med läckage, påväxt eller snarare kallare än varmare.

Om du tänkte på mitt inlägg så är det enkelt att ha ett konstant svagt flöde från slingan ner i poolen medans huvuddelen återcirkulerar.
En tanke med återcirkulation är att med inglasad kasset så kommer 2-3 varv i slingan producera vatten som är tillräckligt varmt för att åka in i poolen.

Är man orolig för att vattnet ska bli dåligt kan man alltid leda tillbaka in i den vanliga loopen o bara ha ett mindre flöde i slingan.
Annars är risken stor att PEM slang går isönder om det plötsligt blir sol.

Utloggad Erica

SV: Uppvärmning med slang
« Svar #16 skrivet: september 03, 2022, 23:51:31:31 »
Plastslang kan fungera som värmekälla/solfångare, men man får ju noga skilja på fallet med endast plastslang och plastslang övertäckt med glas. I det första fallet lär risken för överhettning vara minimal, men idet andra så får man se till att inte råka ut för detta.  Att cirkulationen blir dålig om man kopplar in för långa slangar med klen diameter är självklart - poolpumpars flödeskurva sjunker brant för högre mottryck. Men det finns ju tryckfallstabeller för detta så det är ganska lätt att räkna ut hur stort tryckfallet blir vid en viss slanglängd och ett visst flöde. Givetvis får man inte sätta ned flödet till den grad att poolen får dålig rening. Vi har en bekant som kör plastslang på taket för att klara varmvatten till duschen på sin sommarstuga, det fungerar utmärkt bortsett då från att värmekällan är starkt väderberoende. Dåligt väder kan betyda kall dusch.

Utloggad smygolf

SV: Uppvärmning med slang
« Svar #17 skrivet: september 04, 2022, 10:11:54:54 »
Plastslang kan fungera som värmekälla/solfångare, men man får ju noga skilja på fallet med endast plastslang och plastslang övertäckt med glas. I det första fallet lär risken för överhettning vara minimal, men idet andra så får man se till att inte råka ut för detta.  Att cirkulationen blir dålig om man kopplar in för långa slangar med klen diameter är självklart - poolpumpars flödeskurva sjunker brant för högre mottryck. Men det finns ju tryckfallstabeller för detta så det är ganska lätt att räkna ut hur stort tryckfallet blir vid en viss slanglängd och ett visst flöde. Givetvis får man inte sätta ned flödet till den grad att poolen får dålig rening. Vi har en bekant som kör plastslang på taket för att klara varmvatten till duschen på sin sommarstuga, det fungerar utmärkt bortsett då från att värmekällan är starkt väderberoende. Dåligt väder kan betyda kall dusch.

Allt måste justeras in och passa så klart, tex kan en separat pump behövs - rätt dia på slang vs längd.
Hur som, det var ett tips som bör fungera hur fint som helst för att addera extra värme för en billig peng.
Och en värmepump är givetvis något som behövs iaf.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag