Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Inget klor med saltklorinator? Cyan?  (läst 1331 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad n0ir

Inget klor med saltklorinator? Cyan?
« skrivet: augusti 22, 2022, 11:30:42:42 »
Hej!

Har en enklare stålväggspool (rund 4,6x1,2 m. ca. 18.000 l.) som renas med filterbollar och en Intex CG-26668 saltklorinator. Salthalt ca. 4%, OK pH och alkalinitet. Saltklorinatorn är speccad att klara upp till 26.500 l. men trots att vi kör den max (12 h./dygn) eller i boostläge (24 h./dygn) visar ändå mätstickorna obefintligt med klor. I manualen till saltklorinatorn står det att den ska användas med tillsatts av cyanursyra. Vi valde att inte tillsätta detta eftersom vi dels var rädda för klorblock (bor på Gotland där det är vattenbrist och vi därför behöver beställa vatten med tankbil för dyra pengar så vi vill undvika att behöva byta ut vattnet) och dels för att vi tänkte att det gick att kompensera snabbare sönderfall av kloret med att låta saltklorinatorn gå längre. Detta verkar uppenbarligen inte fungera eftersom vi nu har fått algtillväxt.

Ni som kör saltklorinator, har ni tillsatt cyanursyra? Var kan man beställa cyanursyra online om man bara behöver detta och inte tillsammans med klor i t.ex. veckopuckar?

Poolgiganten

Utloggad lillebrormats

  • Pool är livet!
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Världsmetropoolen Sjöbo
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Bad i Juni, 2020. Inomhuspool 5,5 x 2,6M.
    • Visa profil
SV: Inget klor med saltklorinator? Cyan?
« Svar #1 skrivet: augusti 23, 2022, 09:02:37:37 »
Nej, jag har inte kompletterat med Cya. Den saltklorinatorn som ni har skall utan några som helst problem kunna klorera ert vatten. Ni skall med lätthet kunna se i plaströret att det bubblar ifrån cellplattorna.
Ibland skjuter jag upp klorhalten med att hinka i poolen vanligt klormedel typ Klorrengöring från Dollarstore eller ÖoB, då får du en omedelbar effekt.
Platsbyggd inomhuspool med grå & blå mosaik, gaveltrappa och skvalpränna.
Baddjup på 1,5M, vattenfall och djupblå poolbelysning.
Sandfilter, 75W UV-Ljus och solcelldriven saltklorinator.
Värmer med Hydro-Pro 13 vp och solfångare.

Utloggad n0ir

SV: Inget klor med saltklorinator? Cyan?
« Svar #2 skrivet: augusti 24, 2022, 12:03:59:59 »
Jag får inspektera saltklorinatorn när den är i gång och se om det bubblar! Jag har redan behövt kalka av cellen efter bara några veckors användning så jag förutsatte att den fungerade men det kanske inte är helt självklart...

Har nu mätt klorhalten direkt från inloppet (d.v.s. direkt efter saltklorinatorn) och den verkar vara 0-0,5 ppm. Saltklorinatorn kanske helt enkelt inte fungerar som den ska?

Utloggad lillebrormats

  • Pool är livet!
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Världsmetropoolen Sjöbo
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Bad i Juni, 2020. Inomhuspool 5,5 x 2,6M.
    • Visa profil
SV: Inget klor med saltklorinator? Cyan?
« Svar #3 skrivet: augusti 25, 2022, 08:28:51:51 »
Jag kan väl bara anta att cellen på bilden var innan du kalkade av den? Med så mycket kalk funkar den inte alls, men hade den inte funkat hade det inte heller fastnat kalk på den.

Vi har ett väldigt hög kalkhalt i vårat vatten och vilda barnbarn som badar ofta och därmed får fylla på med nytt vatten. Så jag får rengöra cellen minst en gång i veckan för att den skall funka optimalt. Om det inte "känns" som det är mycket salt i vattnet hade jag provat att hälla i lite till.
Platsbyggd inomhuspool med grå & blå mosaik, gaveltrappa och skvalpränna.
Baddjup på 1,5M, vattenfall och djupblå poolbelysning.
Sandfilter, 75W UV-Ljus och solcelldriven saltklorinator.
Värmer med Hydro-Pro 13 vp och solfångare.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Inget klor med saltklorinator? Cyan?
« Svar #4 skrivet: augusti 25, 2022, 21:25:04:04 »
Lita aldrig på dina stickor.
Dina värden förändras mycket fort med dessa. I ditt fall från ovan och nedåt. Det finns en anledning till ordning på stickor. Ju längre ut de kommer dess mer fel kan de visa.

Utloggad lillebrormats

  • Pool är livet!
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Världsmetropoolen Sjöbo
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Bad i Juni, 2020. Inomhuspool 5,5 x 2,6M.
    • Visa profil
SV: Inget klor med saltklorinator? Cyan?
« Svar #5 skrivet: augusti 29, 2022, 08:32:40:40 »
Det skulle vara intressant för oss andra här på forumet att veta hur det gick för dej med din saltklorinator? <dontkn>
Platsbyggd inomhuspool med grå & blå mosaik, gaveltrappa och skvalpränna.
Baddjup på 1,5M, vattenfall och djupblå poolbelysning.
Sandfilter, 75W UV-Ljus och solcelldriven saltklorinator.
Värmer med Hydro-Pro 13 vp och solfångare.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan