VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gul rand på linern  (läst 2761 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FunSwim

Gul rand på linern
« skrivet: augusti 11, 2022, 07:21:12:12 »
Hej

Är det någon som vet vad denna gula rand är? Jag upplever att den kom efter jag höjde PH värdet som låg inom gränsvärdet men jag ville ligga mer exakt så jag höjde. Alla värden lr bra. Snöret till Ankan ( termometern) är också lite gult.



Hälsningar
Johan

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Gul rand på linern
« Svar #1 skrivet: augusti 11, 2022, 10:50:22:22 »
Svårt att se på bilden, men jag vet att man kan, om man har utomhuspool, få en gulaktig sörja om vissa träd eller buskar finns i poolens närhet. Det handlar då om pollen som hamnar på ytan, ibland blandas med lite fett (hudfett, sololja eller liknande som kan hamna i poolen) och sedan klibbar sig fast vid vattenlinjen. Det brukar gå att ta bort med scrubbisvamp och lite rengöringsmedel. Om det inte blandats in något fett går det bort väldigt lätt.

Utloggad FunSwim

SV: Gul rand på linern
« Svar #2 skrivet: augusti 11, 2022, 11:50:55:55 »
Hej

Tack för svaret. Det är möjligt att det kan vara pollen få, grannen har ett plommonträd intill. Jag ska testa ditt tips :)

//J

Utloggad FunSwim

SV: Gul rand på linern
« Svar #3 skrivet: augusti 11, 2022, 20:16:28:28 »
Svårt att se på bilden, men jag vet att man kan, om man har utomhuspool, få en gulaktig sörja om vissa träd eller buskar finns i poolens närhet. Det handlar då om pollen som hamnar på ytan, ibland blandas med lite fett (hudfett, sololja eller liknande som kan hamna i poolen) och sedan klibbar sig fast vid vattenlinjen. Det brukar gå att ta bort med scrubbisvamp och lite rengöringsmedel. Om det inte blandats in något fett går det bort väldigt lätt.

Det gula på linern är inte typ fattigt, däremot på badstegen precis ovanför vattenytan, kan det vara samma sörja med solkrämer osv?


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Gul rand på linern
« Svar #4 skrivet: augusti 11, 2022, 22:39:58:58 »
Hej,

Testa att blöt en tvättsvamp med T-röd. Använd den mjuka sidan att gnugga ytan på din liner.
Vet inte om det är pollensäsong nu? Lite sent på året. Problemet borde då ha varit tidigare.

Vidare för högt pH orsakar inte en gul färg.

Har kanske varit mycket badande och du använder klor? Tror inte att det gula beror av att du höjt pH.
Klor och mycket bad bildar bundet klor. Sista steget av bundet klor är oljigt gul. Ligger alltid vid ytan och skvalpar. Reagerar tyvärr med allt.

Försök att gnugga bort det så fort som möjligt. Annars är risken att den kvarstår som ful rand.

Roger

Utloggad Hansi

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 34
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gul rand på linern
« Svar #5 skrivet: augusti 12, 2022, 11:32:59:59 »
Hej Roger, alla,

Jag har också en gul rand, mest i ett hörn av poolen (en kortsida och 75% av anslutande långsida, på den långsidan sitter även inloppen) och jag har mer eller mindre gett upp.
Läst alla om dessa gula ränder och det du skriver verkar rimligt, att det är sista steget/ngt barn som gjort nr 1 etc så jag har accepterat att det är permanent.
Minns tydligt (eller är det en efterhandskonstruktion? :-)) att ett av barnens kompisar hängde just i detta hörnet vid ngt tillfälle där det var mycket bad + att denna kompis även var nyinsmord med solkräm = ingen bra kombination.

Två saker undrar jag dock:
1. Kunde man ha gjort ngt för att förhindra det, förutom det uppenbara? Mer klor? Mindre klor?
Det här med kalcium låter intressant, men jag mäter bara klor och pH i princip, men känns som ett oundvikligt resultat om/när det väl händer.

2. Inser att jag svarat på det själv, men hur kommer det sig att det är just i detta hörnet? Andra långsidan är i princip som ny, menar att det är mycket rörelser och cirkulation i vattnet när man badar men processen kanske går så snabbt att det begränsas till det område där Det Misstänkta skedde innan ytvattnet hinner cirkulera runt? På både gott och ont kanske.

Thermopool med fabriksydd sandmosaikliner, 8x4, då veckopuckar med CYA mm (men hade sannolikt inte hinnas byggas upp pga nytt vatten), nuförtiden "inomhuspuckar" från Poolklubben. Dosering via puck-i-burk-med-borrade-hål i skimmern.

Och, en sak till kom jag på:
3. Nu efter 4 år börjar färgen på linern försvinna i skarven mellan botten och väggar (=blir vitt) och lite i samma lägen i vår helgaveltrappa. Gissar att det beror på sträckning/böjning och att tidens tand gör sitt, men kanske talar även detta för att jag borde se över kalcium eller ngt annat värde för att stoppa förloppet? Egentligen aldrig haft riktiga problem med vattnet i sig, ett par ggr har det blivit lite grumligt men har berott på liiite lågt klor och löst sig av sig själv med nomal klortillsättning.



Utloggad FunSwim

SV: Gul rand på linern
« Svar #6 skrivet: augusti 12, 2022, 23:12:29:29 »
Hej,

Testa att blöt en tvättsvamp med T-röd. Använd den mjuka sidan att gnugga ytan på din liner.
Vet inte om det är pollensäsong nu? Lite sent på året. Problemet borde då ha varit tidigare.

Vidare för högt pH orsakar inte en gul färg.

Har kanske varit mycket badande och du använder klor? Tror inte att det gula beror av att du höjt pH.
Klor och mycket bad bildar bundet klor. Sista steget av bundet klor är oljigt gul. Ligger alltid vid ytan och skvalpar. Reagerar tyvärr med allt.

Försök att gnugga bort det så fort som möjligt. Annars är risken att den kvarstår som ful rand.

Roger

Hej Roger

Tack för infon. Det kom ganska tidigt då vi precis hade börjat bada så då var det pollensäsong men det kanske inte var det. Jag ska prova och gnugga :).
Men det där bundna kloret, hur får jag bort det? Jag använder klorpuckar, klipper upp ett eller två hörn på påsen den ligger i.

//J

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Gul rand på linern
« Svar #7 skrivet: augusti 13, 2022, 21:52:19:19 »
Hej Roger, alla,

Jag har också en gul rand, mest i ett hörn av poolen (en kortsida och 75% av anslutande långsida, på den långsidan sitter även inloppen) och jag har mer eller mindre gett upp.
Läst alla om dessa gula ränder och det du skriver verkar rimligt, att det är sista steget/ngt barn som gjort nr 1 etc så jag har accepterat att det är permanent.
Minns tydligt (eller är det en efterhandskonstruktion? :-)) att ett av barnens kompisar hängde just i detta hörnet vid ngt tillfälle där det var mycket bad + att denna kompis även var nyinsmord med solkräm = ingen bra kombination.

Två saker undrar jag dock:
1. Kunde man ha gjort ngt för att förhindra det, förutom det uppenbara? Mer klor? Mindre klor?
Det här med kalcium låter intressant, men jag mäter bara klor och pH i princip, men känns som ett oundvikligt resultat om/när det väl händer.

2. Inser att jag svarat på det själv, men hur kommer det sig att det är just i detta hörnet? Andra långsidan är i princip som ny, menar att det är mycket rörelser och cirkulation i vattnet när man badar men processen kanske går så snabbt att det begränsas till det område där Det Misstänkta skedde innan ytvattnet hinner cirkulera runt? På både gott och ont kanske.

Thermopool med fabriksydd sandmosaikliner, 8x4, då veckopuckar med CYA mm (men hade sannolikt inte hinnas byggas upp pga nytt vatten), nuförtiden "inomhuspuckar" från Poolklubben. Dosering via puck-i-burk-med-borrade-hål i skimmern.

Och, en sak till kom jag på:
3. Nu efter 4 år börjar färgen på linern försvinna i skarven mellan botten och väggar (=blir vitt) och lite i samma lägen i vår helgaveltrappa. Gissar att det beror på sträckning/böjning och att tidens tand gör sitt, men kanske talar även detta för att jag borde se över kalcium eller ngt annat värde för att stoppa förloppet? Egentligen aldrig haft riktiga problem med vattnet i sig, ett par ggr har det blivit lite grumligt men har berott på liiite lågt klor och löst sig av sig själv med nomal klortillsättning.
Hej Hansi/alla,

Jag får också gula ränder i vissa hörn. Idag beror dessa inte på nummer 1. Anledningen att de hamnar där de hamnar har helt att göra med hur vattnet cirkulerar. Finns många döda zoner i en pool där vattnet inte blandas eller rör sig. Samma sak gäller med vattnets kemi och djup.

Kan vara mycket stora skillnader här. Ändå är det alltid ytvatten som avgör kemin, dosering och mätvärden.
Nu har jag fördelen med den gula randen att den går att gnugga bort. En compasspool.

Livstids läckagegaranti och 40 års helhetsgaranti. Men lider med dig och alla andra angående denna gula rand.
Gillar dina frågor och funderingar. Tyder på att du har huvudet på rätt plats.

Kunde du gjort något för att förhindra detta?
Ja, men du har gjort precis som du fått instruktioner om? Därför jag skriver. Om man gör rätt enligt all information man kan få och ändå blir något fel?

Mer klor eller mindre klor?
Svett eller kiss ger bundet klor. Kvoten klor och kväve (som finns i kiss och svett) när den är 7,6 bildas sista steget av denna reaktiva bundna klor. I detta land har vi ofta en chock med klor som ger 10-14ppm fritt klor. Vidare att man ska göra detta vid vissa mellanrum?

Gör man dessa chock kommer sista steget av bundet klor bildas tokfort. Själv föredrar jag en liten knuff med lite extra klor. Vilket betyder att det bundna kloret inte bildas tokfort. Den hinner ventileras ut. Kallar själv chock i detta land för superchock. Sällan detta behövs. Normen är att tillsätta en chock för att bli av med bundet klor som är 10ggr bundet klor. (verkligheten är 7,6).

Det här med kalcium är en teori som kan vara sann. Har själv inte testat. Enligt mig lite frågetecken här.

Tror det är naturligt att en liner tappar färg i skarver. Där har störst tänjning skett. Vidare om liners maxtemperatur.

Idag har du en hög kalciumhalt med ditt klor. Vilket betyder att kalcium kanske inte är det viktigaste angående din fundering. Har en granne som alltid kört kalciumhypoklorit med hög kalciumhalt i sin pool. En liner som klarar 27 grader och temperaturen är närmare 35 grader.
Inga paletter kvar.

Så personligen tycker jag du gjort helt rätt uti från den information du fått? Ofta är denna bristfällig enligt mig. Hoppas och tror att mitt skrivande kanske ger något?

Vidare tror jag att det går att skydda en liner mot denna gula rand. En slags konservering. Där är jag lite hemlig. Tror inte tillverkare är intresserad av detta? Vidare lägre kemikalieanvändning?

Med vänlig hälsning
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Gul rand på linern
« Svar #8 skrivet: augusti 13, 2022, 22:21:10:10 »
Angående denna gula rand är jag mycket tveksam till pollen.Mycket bad och klor?

MVH
Roger

Utloggad TommyC

SV: Gul rand på linern
« Svar #9 skrivet: augusti 14, 2022, 13:24:11:11 »
Om linern blir vit när den tappar färgen så kanske en lösning är att beställa en vit liner nästa gång. Av tradition är de flesta pooler ljust blå. Vår pool som har tätskikt av glasfiberarmerad polyesterplast med gelcoat och topcoat närmast ytan var från början blå i en nyans som plasttillverkaren kallade poolblå.

Den blå plasten är alltid beställningsvara. Många som jobbar i båttillbehörsbutikerna har tyvärr inte huvudet på rätt ställe så det levererades oftast gelcoat med fel färg. Ett år hade vi en mörkblå vägg i poolen. Det såg bedrövligt ut men blev tätt så vi kunde bada.

Till slut tröttnade jag på allt strul med felaktiga leveranser och gick över till vit gelcoat som alltid finns på hyllan i butiken. En vit pool blir svagt blå med vatten i. När det är nyfyllt är vattnet svagt grönt beroende på små rester av humus. När kloret gjort sitt övergår det gröna till vackert blått.

Ni som har olika problem med era linerpooler kan glädja er åt fördelarna. Den största fördelen som jag ser med en fabrikssvetsad liner är att den är relativt enkel att byta ut när det är dags. Priset är väl också ganska måttligt. Vår pool är plastad mot träskivor, troligen bristfälligt impregnerad plywood som p g a tidigare läckage delvis har ruttnat i de nedre delarna. Detta gör att plasten får sprickor under vintern.

Varje vår när jag lägger på ny plast på delar av ytorna så tänker jag att det vore bra med en linerpool. Plasta är ett riktigt skitjobb som kräver andningsmask och handskar. Det är varmt och svettigt. Det tar inte så många timmar att lägga på plasten. Det tar längre tid att slipa. Dock måste det vara minst 20 grader när plasten läggs på och tills den har härdat. I slutet av maj och början av juni så brukar det finnas i tidlucka på 1-1,5 timme på morgonen kl 7-8:30 innan solen har tittat runt hörnet på huset då det är drägligt att jobba.

När reparationerna är klara så njuter jag av fördelarna som plasten har. Det finns inga veck. Det går att polera bort jobbiga fläckar. Ytan är mycket tålig. Jag har testat att hugga med en morakniv mot ytan och det blir bara pyttesmå märken. Att skada ytan så att det bli en läcka är nästan omöjligt. Sol och klor går dock hårt åt vanlig gelcoat/topcoat så efter några år kan det se ganska trist ut ovanför vattenlinjen. Då är det väldigt enkelt att lägga på ett nytt lager plast bara där och poolen ser ut som ny. Alla poolkonstruktioner har sina för och nackdelar. Någon perfekt lösning finns ej.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Gul rand på linern
« Svar #10 skrivet: augusti 17, 2022, 21:21:58:58 »
Kan bara hålla med dig.

Själv skulle jag tveka idag mellan liner och min pool idag. Skulle kunna byta många liners för denna kostnad.
Att relativt billigt få ett helt nytt ytskikt. Inte helt fel?

Men utan att testat tror jag det går att konservera en liner på ett enkelt sätt med en billig kemikalie? Blir mindre känslig för kemin eller temperatur då. Alltså håller längre.

Hur många tillverkare är intresserad av en sån lösning? Enligt mig ingen.

MVH
Roger




Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gul rand på linern
« Svar #11 skrivet: augusti 17, 2022, 21:45:28:28 »

Men utan att testat tror jag det går att konservera en liner på ett enkelt sätt med en billig kemikalie? Blir mindre känslig för kemin eller temperatur då. Alltså håller längre.

Hur många tillverkare är intresserad av en sån lösning? Enligt mig ingen.

Jag kanske hade tur, men min liner ser likadan ut som när den monterades 2011. Har tagit fram en bit som ligger i garaget för att ha tillhands om vi skulle behöva reparera och haft ner den i poolen för att jämföra. Och jag kan inte se någon skillnad. Hittills är jag helnöjd, bygger jag ny pool kommer jag nog ha likadan liner igen, i övrigt kanske lite annorlunda (kanske Tjälden) men definitivt platssvetsad liner. Kanske försöker mig på det själv.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Gul rand på linern
« Svar #12 skrivet: augusti 17, 2022, 21:51:57:57 »
Min tolkning Erik är att ni inte överbelastar kemin i badet. Alltså badar sällan? Kanske inte för många barn i vattnet under längre tid?
Det senare ger ett större besvär med kemin.

MVH
Roger

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gul rand på linern
« Svar #13 skrivet: augusti 17, 2022, 22:01:57:57 »
När vi byggde poolen för över 10 år sedan (jösses vad tiden går) bodde båda döttrarna hemma och det badades flitigt i poolen. För några år sedan köpte vi hus på Gotland och då vi spenderar rätt mycket tid där så badas det inte så vansinnigt mycket just nu. Och döttrarna har flyttat hemifrån, men vi har även förärats ett par barnbarn, de är och hälsar på ibland men vi bor på södra sidan av Sthlm och de på norra, så de kommer inte så ofta och hälsar på.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Gul rand på linern
« Svar #14 skrivet: augusti 17, 2022, 22:11:26:26 »
Vilket betyder tur med ditt vatten enligt mig. Många har inte det, tyvärr. Där finns ett problem att lösa.

Min enda anledning till att jag skriver har med detta att göra. Tror att de flesta tror att de gör rätt? De gör som man blivit tillsagd? Ändå alla dessa frågor på forumet?
Om man köper ett bad med tillbehör eller funktion? Borde man inte då kunna ställa krav på detta. Enligt mig verkar man alltid leverera en utrustning? Sen är det ägarens problem?

MVH
Roger


Utloggad TommyC

SV: Gul rand på linern
« Svar #15 skrivet: augusti 18, 2022, 21:51:11:11 »
Ett av problemen som handlarna har är den korta säsongen. Den gör att det blir svårt att tjäna tillräckligt med pengar för att hålla verksamheten riktigt livskraftig. Dessutom försvårar det uppbyggnad av någon djupare kompetens enligt min begränsade erfarenhet av ett mindre antal handlare. Troligen riktigt svårt att sälja in bättre lösningar som troligen även kräver investeringar som är svåra att motivera.

Poolforum är en bra kunskapskälla med all den samlade erfarenheten som finns här  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan