CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dagsklor  (läst 937 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ulphen

Dagsklor
« skrivet: juni 22, 2022, 15:44:24:24 »
Har en liten undran om dagsklor (Kalciumhypo 7g tabletter) som jag tänkt börjat använda i min pool. Har inte använt några veckopuckar eller liknande så har ingen CYA i poolen än (Vet ej om jag ska ha det heller). Tänkte testa lite nu från början men har ju märkt att kloret förbrukas snabbt när jag tar av pooltaket. Min undran först och främst är därför hur lång tid efter man tillfört tabletterna i breddavloppet som man kan bada. Det ska ju vara fint här framöver så man vill säkert bada en del och då känns det som att man nog kommer att behöva lägga i extra under dagen.

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Dagsklor
« Svar #1 skrivet: juni 22, 2022, 15:54:41:41 »
hur stor pool har du `?

Utloggad ulphen

SV: Dagsklor
« Svar #2 skrivet: juni 22, 2022, 16:04:03:03 »
Den är 8X4 meter. Rätt stor trappa i den så vattenmängden är ca:37-38m3.

Utloggad nyburjare

SV: Dagsklor
« Svar #3 skrivet: juni 22, 2022, 16:12:40:40 »
Håll inte på md dagsklor i en sån stor pool!


Kravet per dag är ju 40-60 g/10.000 liter, då behöver du lägga  26 tabletter varje dag , säkert mer tänk till små lekpooler .

Köp 200  g puckar o lägg "nakna" eller i uppklipp påse , testa dig fram , jag brukar klippa om vi inte bada då ligger den där 4-5 dagar , annars ca 1 var3 dag .

Jag så klart du kan bara , poolen skall ju hela tiden underhållas o hålla en lämplig klorhalt , när skulle du annars bada ??

Däremot om du chockar då kan man ju vänta några dagar inte minst om man har känslig hud


Utloggad ulphen

SV: Dagsklor
« Svar #4 skrivet: juni 22, 2022, 16:38:19:19 »
Tack för svar, Jo det är ju lite meck. Jag har lagt i 18 nu för gå från 0 till strax över 2. Har jag pooltaket på och inte badar så är det inga problem. Då behöver jag inte fylla på men blottar man hela poolen så går det ju snabbt som sagt. Är lite orolig att köra veckopuckar hela tiden för att inte få för hög CYA. Har ju sett att det finns "puckar" utan CYA också så det kanske skulle kunna vara något att satsa på för mig som har ett tak och kan avskärma stor del av tiden?

Utloggad ulphen

SV: Dagsklor
« Svar #5 skrivet: juni 23, 2022, 08:53:25:25 »
Efter att ha läst en massa trådar här på forumet så funderar jag om det nog vore smartast för mig att göra som du säger och i alla fall börja med veckopuckar och köra det nu på semestern för att poolen ska få lite solskydd och jag det lite bekvämare (Win-win  :)). Men att sedan gå över till t ex tempo sticks eller liknande veckotabletter av Kalciumhypo. Hur gör ni andra som kör liknande veckoklor (kalhypo). Har ni lite CYA i som grund?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dagsklor
« Svar #6 skrivet: juni 23, 2022, 12:22:04:04 »
Kort svar: Ja.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad ktd

SV: Dagsklor
« Svar #7 skrivet: juni 24, 2022, 09:09:05:05 »
Hur gör ni andra som kör liknande veckoklor (kalhypo). Har ni lite CYA i som grund?
Precis så gör jag. Multipuckar tills cya är runt 20 ppm och sedan kalhypo sticks. När cya går ner kör jag en ny omgång multipuckar.

Utloggad aromata

SV: Dagsklor
« Svar #8 skrivet: juni 24, 2022, 19:05:50:50 »
Jag använder enbart calciumhyperklorit, i pulverform. Häller i lite då och då men aldrig före bad. Bättre på kvällen efter bad. Vårt vatten är fint och klart och luktar aldrig klor.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag