VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Utslag efter bad  (läst 957 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rusty

Utslag efter bad
« skrivet: juni 17, 2022, 21:15:39:39 »
Flera familjemedlemmar har fått utslag (liknar nässelutslag) efter bad i poolen.
8*4m, klor, ph, alkaliniet, cya, allt är på bra nivåer.
Vi har haft poolen i 4 år och aldrig haft detta problem.
Någon som kan bidra med några tankar om vad man gör.
Tömma och kasta i nytt vatten?

Poolgiganten

Utloggad lillebrormats

  • Pool är livet!
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Världsmetropoolen Sjöbo
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Bad i Juni, 2020. Inomhuspool 5,5 x 2,6M.
    • Visa profil
SV: Utslag efter bad
« Svar #1 skrivet: juni 20, 2022, 08:58:06:06 »
Googla bilder på Pseudomonasfollikulit och jämför med era utslag, skulle kunna vara något sådant..  Jag är ingen expert, men att bla chockklorera poolen är ett alternativ som jag hade gjort.
Platsbyggd inomhuspool med grå & blå mosaik, gaveltrappa och skvalpränna.
Baddjup på 1,5M, vattenfall och djupblå poolbelysning.
Sandfilter, 75W UV-Ljus och solcelldriven saltklorinator.
Värmer med Hydro-Pro 13 vp och solfångare.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Utslag efter bad
« Svar #2 skrivet: juni 20, 2022, 20:40:01:01 »
Hej,

Lillebrormats har helt rätt i sitt förslag. Troligen är det så.

Om mätvärden ligger bra och detta ändå inträffar är något fel?

Skriv gärna om dina mätvärden som är bra? I min värld skulle det inte inträffa om dessa var bra. Kanske om riktlinjer eller råd var fel? Då blir det lätt att tro att allt är bra men vattnet blir fel.

Roger

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Utslag efter bad
« Svar #3 skrivet: juni 21, 2022, 07:52:08:08 »
OM CYA ligger i det övre godkända intervallet kan det vara för högt om ni nöjer mer med typ 1-2 ppm klor.
I de flesta riktlinjer för pooler ingår dessutom att man bör chockklorera poolen typ en gång i månaden, vilket sällan görs.
Jag skulle gissa på att ni har väl hög CYA, och i så fall skulle lösningen kunna vara att byta ut kanske 1/3-del av vattnet och chockklorera.
Inte så kul bara några dagar före midsommar om ni tänkt hänga vid poolen i helgen, men kanske skulle ni kunna chockklorera idag och ha det badklart före helgen.
Sen kan ni byta ut delar av vattnet efter midsommar.
Med mindre CYA i poolen kan du sänka klornivån rätt fort om du har poolen öppen en solig dag, så det kanske hinns med före helgen ändå om ni kan agera redan idag.
Om du chockar med flytande klor så reagerar det också snabbare än klorgranulat, så klornivåerna sjunker fortare..
https://zerva.se/sv/sortiment/natriumhypoklorit-6kg-1247
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Utslag efter bad
« Svar #4 skrivet: juni 22, 2022, 21:54:57:57 »
Bra råd ovan. Lägg även märke till hur vattnet doftar. De ganska få gånger som vi har varit nära att få problem med vattnet så har jag känt en avvikande doft/lukt från vattnet. Det kan även kännas lite halt på väggarna i poolen. Är det lite halt så är det en tydlig varningssignal att vattnet är mindre bra. En rejäl dos av chockklor kan ofta rädda situationen. Läs instruktionen på burken. De fabrikat vi har använt säger 200 gram chock/klorgranulat per 10 kubikmeter vatten. Skickar jag i 600 gram till våra 31 kubikmeter så har det alltid varit friskt/rent vatten nästa dag. Lycka till!
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan