VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Problem med dålig/ingen cirkulation i värmeväxlare  (läst 1010 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erikjakan

Problem med dålig/ingen cirkulation i värmeväxlare
« skrivet: juni 11, 2022, 07:21:36:36 »
Hej Poolforum,

Jag har en Ellipspool med en 60kw pahlens värmeväxlare, den är inkopplad mot huset uppvärmning som består av en Viessmann pellets panna och en Borö 500/110 acc tank som stöds av solfångare.

Mitt problem är att jag har noll värmeväxling i växlaren, både matning och retur är iskalla.

Först hade jag växlaren inkopplad efter shunten på husets värmeslinga, det resulterade i ok värmeväxling vid kall utetemp, men noll växling vid varmare väderlek, tvärtom vad man vill ha.

Nu sitter växlaren inkopplad före shunten och returen direkt in i acctanken med en 1-kpa backventil för att inte trycka returen bakvägen genom husets radiatorer.

Det sitter 2 cirkpumpar, en som sköter husets cirkulation, och en som sköter cirkulation mellan panna och acctank.

Det jag funderar på är om växlaren behöver en egen cirkpumpar och Isf hur ska den styras?

Mvh Erik Wedlund


Poolgiganten

Utloggad Per Eriksson

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Linköping Bankekind
  • Antal inlägg: 51
  • Total likes: 5
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Problem med dålig/ingen cirkulation i värmeväxlare
« Svar #1 skrivet: juni 11, 2022, 09:17:50:50 »
Japp, du måste ha en cirkpump till flödet genom växlaren, den får du styra manuellt eller skaffa nån tempstyrning som känner av poolens temperatur.

Utloggad erikjakan

SV: Problem med dålig/ingen cirkulation i värmeväxlare
« Svar #2 skrivet: juni 11, 2022, 18:22:21:21 »
Tackar, listade ut det själv strax efter postat inlägg imorse.

Biltema fick bistå med assistans.

Efter lite luftning så funkar allt bra igen!

Tack för input 😊👍

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan