Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Damm i poolen? Så här fick jag bort det på 30 min  (läst 1111 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik_malmo

Damm i poolen? Så här fick jag bort det på 30 min
« skrivet: juni 09, 2022, 10:36:18:18 »
Hej
Detta är säkert ingen nyhet för dom flesta men hoppas det kan hjälpa någon.

Jag byggde en hävert av en bit trädgårdslang och ett el-rör. Fyllde slangen med vatten och "slangade ur" allt damm.

Innan jag gjorde detta så stängde jag av pumpen och borstade allt damm till ett hörn för att förenkla dammsugningen.

Fick repetera en gång till och borsta på nytt.

Tog mig 30 min. Nu är poolen fri från damm, utan flockningsmedel eller dyra filter till roboten (som bara tar en viss del av dammet ).

Enkel konstruktion på bilderna. Fick värma slangen med värmepistol för att kunna trä den över röret. Säkrade med buntband.

Lycka till

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Damm i poolen? Så här fick jag bort det på 30 min
« Svar #1 skrivet: juni 09, 2022, 11:27:02:02 »
Alla sätt kan vara bra  O0 att suga poolen med en hävert principen är ju dock mkt vanligt o det har jag "roat " mig med i många år , tills jag skaffade en robot och jag brukar även flocka .
Då jag anser att häva inte på något sätt ersätter detta .

Flockningen fäller ju ut o samlar ihop de flock som finns i vattnet dvs som du inte ser mer än att vattnet inte är kristallklart , detta kan du inte häva upp utan att flocka, så det ersätter ju inte flockningen .

Anser inte heller att det ersätter en robot eftersom min robot "går som en get" dvs den går då o då och håller rent , inte invänta tills det behövs utan den sköter sitt hela tiden samt att jag slipper hålla på med annan utrustning . Samt efter som jag inte har tak skulle dina 30 minuter i princip återkomma för mig varje dag, har annat för mig  ;D

Min robot tar all stoft , det finns sådana eftermarknadsfilter

Utloggad Fredrik_malmo

SV: Damm i poolen? Så här fick jag bort det på 30 min
« Svar #2 skrivet: juni 09, 2022, 12:00:49:49 »
Jag kör det i kombination med robot, men trots extra filter i roboten för små partiklar försvann inte det aldra finaste som lagt sig på botten på morgonen.

Flockningsmedel har jag personligen inte haft någon vidare lycka med.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Damm i poolen? Så här fick jag bort det på 30 min
« Svar #3 skrivet: juni 09, 2022, 13:47:03:03 »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Fredrik_malmo

SV: Damm i poolen? Så här fick jag bort det på 30 min
« Svar #4 skrivet: juni 09, 2022, 14:42:11:11 »
Oki doki

Utloggad nyburjare

SV: Damm i poolen? Så här fick jag bort det på 30 min
« Svar #5 skrivet: juni 09, 2022, 15:41:51:51 »
Hehe, idén är inte ny.  ;D O0 ;D

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15272

Hur menar du ej lyckats med ? bara nyfiken hur man kan "misslyckas" det är ju därför man använder flock för att det inte skall lägga sig , eller jo det lägger sig men klumpar sig på botten o det fina stoftet som finns i vattnet .
Jag vet inte vad du har för "extra" filter i roboten ? jag byter standardfiltret till ett typ "hepa" släpper inte igenom något stoft , eller kanske det hade gjort om jag inte flockat , det vet jag inte för det gör jag alltid när det behövs

I min värld är 30 minuter för att rengöra botten en extrem lång tid 

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Damm i poolen? Så här fick jag bort det på 30 min
« Svar #6 skrivet: juni 09, 2022, 20:39:33:33 »
Om det är mig du menar så är det som damm. Dammsuger man upp det går det rakt igenom filtret. Även om man har flockmedel. Det går heller inte att flytta till ett hörn, så fort man rör omkring vattnet (även lite grann) så virvlar det iväg.

I år och förra året har jag inte haft något damm i vattnet, gissar att kommunen ändrat något i vattenkvalitén.

Jag dammsuger bara ett fåtal gånger per år. Tycker faktiskt att det är lite terapiliknande som att en del fiskar. Jag hade en robot ett tag, inte världens bästa. Det var liknande bestyr med den, fram med vagnen, lyfta i den i vattnet, rulla ut sladden och sedan sätta igång den. Sedan när den var klar, fånga upp den, rulla ihop sladden och köra undan vagnen. Skillnaden var lulla runt och dammsuga 10-15 minuter eller vänta på att roboten ska bli klar.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad nyburjare

SV: Damm i poolen? Så här fick jag bort det på 30 min
« Svar #7 skrivet: juni 09, 2022, 21:09:34:34 »
Nej de var fredrik som skrev att han misslyckats med flockmedel. ... damm i vattnet från kommunen ..hm?
Har haft pool i över 40 år aldrig upplevt att det stoft som flockas o lögger sig på botten går lätt att virvla upp eller att detta går rakt igenom filtret

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Damm i poolen? Så här fick jag bort det på 30 min
« Svar #8 skrivet: juni 10, 2022, 09:00:20:20 »
När vi dammsuger efter flockning (Och inte bara efter flockning) så måste vi backspola direkt efteråt, väntar vi ett par dar så har det som fastnat i filtret "löst upp sig" och hamnat i poolen igen, det kan man tydligt se på att trycket sjunker i flitret.
För oss funkar det alltså bäst att backspola direkt efter en bra dammsugning av poolen, oavsett om vi flockat eller ej.
Men framförallt om vi flockat så ser man stor skillnad på resultatet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan