VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mätinstrument/testset klor 15ppm  (läst 717 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ulphen

Mätinstrument/testset klor 15ppm
« skrivet: maj 31, 2022, 15:47:27:27 »
Håller på att planerar att att konvertera min pool från baquacil till klor. I de forumtrådar jag läst här och på andra sidor så rekommenderas man att ligga på ett fritt klorvärde på 15ppm för att bryta ner baquacilen. Insåg nu att mitt elekroniska instrument bara klarar upp till 6ppm. Någon som vet något bra mätinstrument/testset för det?

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mätinstrument/testset klor 15ppm
« Svar #1 skrivet: maj 31, 2022, 17:29:28:28 »
Spä ut det med tre delar vatten så tar du gånger 4 när du mäter.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad ulphen

SV: Mätinstrument/testset klor 15ppm
« Svar #2 skrivet: maj 31, 2022, 18:12:27:27 »
Läste precis på Pahelns att man kunde göra så och kände mig lite lätt dum  :). Men tack för svaret nu vet jag hur jag ska göra.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mätinstrument/testset klor 15ppm
« Svar #3 skrivet: juni 01, 2022, 15:07:17:17 »
Varför mäta och inte utnyttja beräkningar.
Chock med kalciumhypoklorit;
1g ger 0,7ppm fritt klor (FC) per 1000 liter.
Vilket betyder att du behöver tillföra 215g kalciumhypoklorit till 10000 liter för att nå 15 ppm FC.

Biguanider sönderfaller till ammoniak och urea.
Ammoniak och klor ger bundet klor och inget problem. Urea och klor ger tyvärr sämre biprodukter.

Jag skulle byta allt vatten och börja från början. I kemi gör man alltid riskbedömningar. Det här är en risk, PHMB med klor.

Roger

Utloggad ulphen

SV: Mätinstrument/testset klor 15ppm
« Svar #4 skrivet: juni 09, 2022, 16:01:14:14 »
Såg ditt svar Roger lite för sent. Men du har nog rätt i att det är säkrare att tömma. Fått en massa bundet klor som verkar vara svårt att bryta ner. Antar att det är det du pratar om.

Överväger att tömma poolen (så långt det är säkert) i helgen och börja om. Det är ju bara det att det är så jobbigt att sprida ut allt vatten då vi är rekommenderade att ta hand om vattnet på tomten.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan