VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tips inför byte av värmepump  (läst 1169 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cobra427

Tips inför byte av värmepump
« skrivet: maj 31, 2022, 10:12:43:43 »
Hej, dax att byta vår GJ värmepump, modell GJPACW1W 20 kW.
Kompressorn orkar inte mer, glasfiberpolen med tak är på c:a 18 kvm.
Har kikat på en GJ P15, tycker ni det är en lämplig modell.

Poolgiganten

Utloggad quackpack

SV: Tips inför byte av värmepump
« Svar #1 skrivet: maj 31, 2022, 23:01:51:51 »
Tittade på P15 också tills jag hörde av en annan som kör den att det var med nöd och näppe den orkade dra runt deras 20m2 pool. (Troligen dåligt isolerad).
Är din isolerad så kanske det kan funka bättre. Men jag tror du borde sikta på en 6kw variant istället.

Utloggad Cobra427

SV: Tips inför byte av värmepump
« Svar #2 skrivet: juni 01, 2022, 08:12:03:03 »
Ok, tack för input.  :)
Då är valet P30 eller Q20 vilken modell är lämpligast.
Q-serien är inverter och steglös, kanske vettigare.
Min gamla är på 8,2 kW så jag vill inte köpa en för klen.
Aquaheat finns ju silence PRO 13 inverter finns och är 10 000kr billigare. )
« Senast ändrad: juni 01, 2022, 08:18:54:54 av Cobra427 »

Utloggad Cobra427

SV: Tips inför byte av värmepump
« Svar #3 skrivet: juni 03, 2022, 09:58:49:49 »
Har även sett Pahlens värmepump Calidi vp10, är den bättre??  <antman>

Utloggad TommyC

SV: Tips inför byte av värmepump
« Svar #4 skrivet: juni 04, 2022, 10:42:50:50 »
GJPACW1V-20 ger som mest 9,2 kW. Vi har motsvarande horisontella modell till 31 kubikmeter bra isolerad pool med pooltak. När vi köpte VP rekommenderades 6,8 kW till vår pool men det kändes bra med rejäl marginal när det ska värmas upp snabbt och om vi vill bada hela september vilket vi bara har provat en gång. Dessutom hade vi då en kortsida oisolerad. När den isolerades med 50 mm frigolit så blev det stor skillnad. Måste du ha runt 9 kW för att hålla värmen så är nog poolen dåligt isolerad eller så bor du i kallare klimat och/eller kör ovanligt lång säsong.

G&J P15 ger som mest 4,2 kW så du ska nog ha bra isolering och inte köra för lång säsong för att den ska räcka. Från mitten av juni till sista augusti går värmepumpen sparsamt så den skulle kanske duga åt oss. Jag skulle nog satsa på en P20 6,6 kW när vår VP ger upp. Listpris 16900 kr.

Fördelar med G&J är att det går att få service utan att skicka pumpen samt att de har begripliga manualer och har funnits länge med bra omdömen från många. Kolla före köp hur du får service under och efter garantitiden samt läs manualen. Det finns VP som har obegripliga manualer, ibland är det automatöversatt från Kinesiska. Dessa går bort för mig.

Jag har aldrig hittat någon test av poolvärmepumpar så det går inte att veta vilken som är bäst men jag värderar möjlighet till service samt begriplig manual och tillgång till reservdelar. En enklare VP utan inverter av beprövat fabrikat gissar jag har större sannolikhet att hålla längre än en mer komplicerad eller från en okänd tillverkare.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan