VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Läckage runt lampan  (läst 1621 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad antivo

Läckage runt lampan
« skrivet: maj 30, 2022, 12:16:49:49 »
Hej,

Vi flyttade in i ett hus med pool och är fortfarande rätt nya inom området.

Vi upptäckte att det läckte i poolen, började med uteslutningsmetoden och sänkte nivå på vattnet. Verkar nu vara runt lampan som det läcker. Verkar inte vara elkabeln från lampan men snarare tätningen mellan poolen och linern.  Tätningen verkar vara mjuk och hel. Kan det räcka att bara dra åt skruvarna ordentligt och tätta med silikon? Någon rekomenderade Foglim Casco Marin Och Teknik, kan det vara något? Eller hur ska man lösa det på bästa sätt?

Fråga 2; när vi häll på och kollade såg vi också att det finns vatten i själva LED glödlampan. Ska/får det finnas vatten i den ? Eller ska man byt glödlampan? I såna fall hur kunde vatten hamna där allt var tätt som det såg ut.

Tack för hjälpen

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckage runt lampan
« Svar #1 skrivet: maj 30, 2022, 14:49:06:06 »
Bilder...

Min lampa sitter "löst" i pottan (fast med skruv, men det finns inget som tätar där. Lampan ska hålla tätt i sig självt. Pottan ska däremot täta mot liner så det inte läcker ut vatten där. Sedan kan det stå vatten i röret för kabeln upp mot anslutningsdosan.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Läckage runt lampan
« Svar #2 skrivet: maj 30, 2022, 15:03:38:38 »
Bilder som sagt är alltid bra, då kanske någon som har en likadan lampa kan berätta vilken typ det är.

Försök att identifiera fabrikat och modell för poollampan och sök på nätet efter installationsmanualen för lampan om ni inte redan har manualen. I manualen ska det framgå var det sitter packningar och om det ska finnas vatten bakom lampan eller inte.

Det är vanligt att lampan sitter i en insats som kan demonteras utan att sänka vattennivån. Detta för att kunna byta lampa samt lägga upp lampan på sargen eller däcket om poolen övervintras med vattnet kvar. Armaturen bakom lampan står för tätning mot linern och vid kabelgenomföringen. Det behöver då inte vara tätt mellan insatsen och armaturen bakom insatsen. Armaturer för 300 W halogenlampor måste ha vatten runt om lampan för dess kylning. Gummipackningar som brukar användas både vid lampa och andra armaturer förekommer av högst varierande kvalité men de brukar alltid bli hårda och läcka efter lång tid.

Vi har haft läckage vid samtliga armaturer. Nu är det tätat med Casco våtrumssilikon istället för gummipackningar. Jag vet inte hur bra olika tätmassor tål klorerat vatten över lång tid men troligen finns det många typer som fungerar bra. Om man lägger en ganska bred limsträng av tätmassan där packningen satt eller låter packningen sitta kvar med tätmassa på båda sidor får man avgöra från fall till fall. Jag tog bort packningarna men med liner skulle jag nog limma packningen av det skälet att det vid behov troligen skulle gå lättare att skära med en tunn kniv mellan packning och armatur om man av någon anledning behöver demontera armaturen utan att skada linern.
« Senast ändrad: juni 23, 2022, 14:15:52:52 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad antivo

SV: Läckage runt lampan
« Svar #3 skrivet: maj 31, 2022, 23:18:59:59 »
Lampan är en Astral PAL56 LED lampa D295.

Bifogar ett par bilder, på en ser man att det är ca 1 cm vatten på botten inne i lampan. (bilderna är vridna 90 grader av nån anledning)

Förstås, i själva armaturen, runt glödlampan finns vatten men ska det finnas vatten i själva glödlampan?

Sen för själva tätningen mellan armaturen och liner, skulle ni rekommendera Foglim Casco Marin Och Teknik eller är det bättre med Casco våtrumssilikon? Kan våtrumssilikon täta ordentligt trots att det är hela tiden under vatten? Skulle ni ta det på tätningen som sitter innanför linern och sedan lägga på linern? vattnet är alltså under lampnivån så jag skulle vilja göra det ordentligt för att inte behöva göra om.

Tack för alla tips.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckage runt lampan
« Svar #4 skrivet: juni 01, 2022, 01:33:11:11 »
Det borde ju vara potta - packning - liner - yttre ring. Det kan ju läcka antingen mellan potta och packning eller packning och liner. Du bör nog täta på båda sidor om packningen.

Sedan ser det ju ut som att det är något löst inne i lampan.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad antivo

SV: Läckage runt lampan
« Svar #5 skrivet: juni 23, 2022, 14:00:48:48 »
Vad är bäst att använda för att täta runt omkring?
Själva tätningen ser finn ut. Man ser inte nån tydligt fel nånstans som skulle vissa att det läcker just där.

Utloggad TommyC

SV: Läckage runt lampan
« Svar #6 skrivet: juni 23, 2022, 14:38:27:27 »
Om man söker på nätet så hittar man bl a diverse bilder. Man hittar också att D295 ibland betyder att lampans diameter är 295 mm. På bilderna ser det inte ut som din lampa. Svårt att tolka din bild på lampan men jag tycker också att det ser ut som att något är fel.

https://duckduckgo.com/?q=pool+lamp+D295&t=ffcm&atb=v265-1&ia=web

Sitter det någon tätning där kabeln ansluter till lampan. Min lampa behöver ingen tätning bak utan där sitter terminalblock med skruv som inte släpper in vatten i lampan.

Vilka fogmassor som fungerar bättre eller sämre har jag ingen välgrundad kunskap om. Jag använde sånt som jag hade hemma utan någon djupare analys. Jag har t o m använt latex bakom ramen runt breddavloppet. Det har hållt i ganska många år nu vilket jag är lite förvånad över. Troligen fungerar de flesta tätmassor. Det är lämpligt att se över sånt varje säsong innan man fyller upp.

Casco våtrumssilikon har jag även lagt på runt lampan när poolen var fylld. Det fungerar det med men finishen blir mindre bra. Inget som syns med vatten i poolen.

Min erfarenhet säger att det aldrig går att se med ögonen om en gummipackning kommer att läcka. En limmande fogmassa kan man se på om den har släppt eller vittrat sönder på ytan och då kan man ju ta bort det dåliga och lägga på nytt. Kommer man åt så är det bra att göra rent före applicering. Jag som plastar nya sprickor i poolen varje vår tvättar med ren aceton. Till en liner tror jag att man ska använda något snällare avfettande medel. Prova på en lös bit liner först.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag