Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Inställning pooluppvärmning BVP S1255+POOL 40 - nya menyval  (läst 1118 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perpendicular

Ska för första gången starta poolvärmen med nya VP S1255-12 med POOL 40.
Tyvärr stämmer inte menyerna i VP med det som anges i installationsmanualen och teknisk support på NIBE kunde inte ge mig tillräcklig information om vad två av menyvalen betyder (”Mjukvaruteamet är tyvärr snabbare än de som uppdaterar dokumentationen på hemsidan”).
Vänder mig därför till forumet för klokskap.

Under meny 7.2.17 POOL(POOL)
1) Menyval ”Tillsats i pool” betyder väl att man aktiverar elspets för uppvärmning av poolen eller menas något annat?
(Fick mest ett lite glidande svar av supporten om att man ju inte ska använda tillsatsen för det)

2) Menyval ”Önskad laddeffekt” verkar ha ersatt allehanda tidigare varianter med hur många kompressorer eller max kompressorfrekvens.
Vilken effekt har ni valt kontra er värmeväxlare och pool?
Själv har jag en 4 x 8 m lätt isolerad underjordspool (44kbm) med Ribb-Topp pooltäckning. Värmning sker via en 85kW Elecro G2 VVX med runt 25kW vid deltaT 15 grader.
Har nu ställt menyvalet på 50kW för första uppvärmningen med start 29 och stopp 30 grader pooltemp men skulle uppskatta inspel från er som har erfarenhet.

(Denna fråga korspostas med värmepumpsforum för att nå så många som möjligt)
« Senast ändrad: juni 20, 2022, 16:08:46:46 av Perpendicular »

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Inställning pooluppvärmning BVP S1255+POOL 40 - nya menyval
« Svar #1 skrivet: maj 30, 2022, 12:25:50:50 »
Hej,
Jag har förvisso den äldre F1255 men ordvalen bör ju vara genomgående i deras sortiment.

1) Tillsats brukar syfta på just tillsats från elpatron i andra sammanhang så här tror jag som du. Det bör aktiveras om du vill värma med elpatron om kompressorn går ner. Troligen vill du inte använda denna funktion pga kostnad.

2) finns det inget default-värde, eller tycker du att 50kw är rimligt? Jag ställer hur många Hz pumpen ska gå på.

Hoppas du får tillräckligt bra svar. Återkoppla gärna i tråden hur du nu gör när det blir bra. Det kan hjälpa framtida funderare.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Perpendicular

SV: Inställning pooluppvärmning BVP S1255+POOL 40 - nya menyval
« Svar #2 skrivet: juni 20, 2022, 16:06:49:49 »
Nu har jag fått stabil drift med S1255 som värmekälla till min pool.
Diskussionen och tipsen fick jag på systerforumet Värmepumpsforum.com.

Läs hur jag gjorde och intressanta tips här https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=77123.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan