VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rätt mängd Salt till poolen?  (läst 3656 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad quackpack

Rätt mängd Salt till poolen?
« skrivet: maj 24, 2022, 23:03:39:39 »
Hej!
Håller nu på som bäst att slutföra installationen av en Hayward Aquarite Saltklorinator här hemma.
Kan någon bara bekräfta om jag tänker och räknar rätt här.

1. Salt, funkar det med vilket salt som helt från butik som är för pool? Såg att ex Bauhaus här i Göteborg hade 25kg säckar för några hundra kr

2. Vad är rätt mängd salt?
Jag läste något i manualen om att man skulle för rund pool (vi har 10kantig pool så antar den är närmast rund då) formeln är Diameter * Diameter * Vattendjup * 0.785 (I meter)
Vilket skulle då innebära för vår Pool 4.5 * 4.5 * 1.4 * 0.785 = 22.25KG salt. Så lite drygt en säck. Verkar detta korrekt?

3. Hur "snabbt" kan jag tillföra saltet i poolen, jag förstår det måste lösas upp och cirkulation på minst 24h, men kan man rätt snabbt ösa i det i inloppet eller bör man dosera med mindre mått under längre tid?

Tack för all hjälp!

Poolgiganten

Utloggad hemirg

SV: Rätt mängd Salt till poolen?
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2022, 08:32:00:00 »
1. Poolsalt från Akzo Nobel, det som finns på Bauhaus, följde med vårt poolpaket så det har jag fortsatt använda och det funkar bra med vår saltklorinator. Borde nog stå i manualen att det det är natriumklorid (NaCl) som ska användas.

2. Du måste använda Pi när cirkelns area räknas fram. Formeln för cirkelns area är A=πr^2. För dig blir det då A=3,14x2,25x2,25=15,90. Vattenvolymen blir då 15,9x1,4=22,3m^3. Vet inte vad 0,785 står för. Exempelvis om salthalten ska vara 0,4% (4 000 ppm) = 4 kg/m3 => 22,3x4=89kg.

3. Jag hällde ut några säckar i taget utspritt på poolens botten. Ha cirkulationen igång och hoppa i och bada så det rörs om och inte ligger kvar på botten.
« Senast ändrad: maj 25, 2022, 08:48:20:20 av hemirg »
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad quackpack

SV: Rätt mängd Salt till poolen?
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2022, 12:48:31:31 »
1. Poolsalt från Akzo Nobel, det som finns på Bauhaus, följde med vårt poolpaket så det har jag fortsatt använda och det funkar bra med vår saltklorinator. Borde nog stå i manualen att det det är natriumklorid (NaCl) som ska användas.

2. Du måste använda Pi när cirkelns area räknas fram. Formeln för cirkelns area är A=πr^2. För dig blir det då A=3,14x2,25x2,25=15,90. Vattenvolymen blir då 15,9x1,4=22,3m^3. Vet inte vad 0,785 står för. Exempelvis om salthalten ska vara 0,4% (4 000 ppm) = 4 kg/m3 => 22,3x4=89kg.

3. Jag hällde ut några säckar i taget utspritt på poolens botten. Ha cirkulationen igång och hoppa i och bada så det rörs om och inte ligger kvar på botten.

Toppen stort tack för info!

Ang uträkningen där så kom värdet 0.785 från Haywards manual (se bifogad bild), värdet på 0.4% på salthalten är optimalt eller?

mvh P

Utloggad hemirg

SV: Rätt mängd Salt till poolen?
« Svar #3 skrivet: maj 25, 2022, 23:38:20:20 »
Ok, då fattar jag. De har gjort om formeln så man kan räkna med diametern istället för radien och använder då pi/4=0,785. Vi fick ju samma svar ser jag nu 😀. Men det är vattenvolymen 22,25m^3 som du räknade fram. Sedan verkar det finnas en tabell som de hänvisar till där man ska kunna utläsa hur mycket salt som ska tillföras. Den optimala koncentrationen för din saltklorinator är 3,2g/l=3,2kg/m^3. Så då ska du tillsätta 3,2x22,25=71,2kg. Men jag skulle nog inte hälla i 3st 25kg säckar på en gång. Kanske 2,5 säck och sedan mäta salthalten. Finns exempelvis AquaChek Saltmätstickor för detta. De är dock ganska dyra såg jag (200kr/10 st).
« Senast ändrad: maj 26, 2022, 07:13:13:13 av hemirg »
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad TommyC

SV: Rätt mängd Salt till poolen?
« Svar #4 skrivet: maj 26, 2022, 12:28:18:18 »
I grundskolan fick vi lära oss att arean för en cirkel beräknas som A = Pi * radien2
radien = diametern / 2 vilket ger att Arean = Pi * (diametern/2)2 = Pi * diametern2 / 4
Den senare variantern är oftast mer praktisk då det är lättare att mäta diametern än radien.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad hemirg

SV: Rätt mängd Salt till poolen?
« Svar #5 skrivet: maj 26, 2022, 13:02:13:13 »
I grundskolan fick vi lära oss att arean för en cirkel beräknas som A = Pi * radien2
radien = diametern / 2 vilket ger att Arean = Pi * (diametern/2)2 = Pi * diametern2 / 4
Den senare variantern är oftast mer praktisk då det är lättare att mäta diametern än radien.
Förstår inte vad det tillför frågan om hur mycket salt som ska vara i poolen. Så bara för att man inte vet vad konstanten de räknade med kom ifrån så kan man inte grundskolematte? För oss som har lärt sig division med 2 för att kunna räkna ut radien behövs enbart Pi.
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad TommyC

SV: Rätt mängd Salt till poolen?
« Svar #6 skrivet: maj 26, 2022, 13:19:23:23 »
Jag menade inte att påstå att någon inte kan grundskolematte. Ber om ursäkt för om det uppfattades så. Om jag minns rätt så var det i gymnasiet i ämnet teknologi som en oerhört entusiastisk lärare trummade i oss att Pi gånger diametern i kvadrat delat med fyra är en praktisk formel att kunna. Jag tycker att han hade rätt även om det inte är någon stor sak.

Hayward har ofta bra manualer men amerikaner har alltid lidit av att de i de flesta sammanhang inte använder SI-systemet utan tvingas använda massor av olika omvandlingsfaktorer mellan olika enheter. Detta är mycket mer hämmande för effektiviteten än vad dom vill inse. Det är nog den bakgrunden som gör att de tror att det är hjälpsamt att använda faktorn 0,785 i ställer från någon av de två varianterna av den grundläggande formeln för att räkna ut en cirkels area.
« Senast ändrad: maj 26, 2022, 15:13:18:18 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Delta2004

SV: Rätt mängd Salt till poolen?
« Svar #7 skrivet: maj 26, 2022, 14:49:24:24 »
Vår pool är på 30 kubik. Vi hade 100 kg salt i den. Hayward klorinator

Utloggad quackpack

SV: Rätt mängd Salt till poolen?
« Svar #8 skrivet: maj 27, 2022, 18:08:00:00 »
Tack för alla svar, alltid bra med en uppfräschning av matten ;)

Hemirg, skönt vi kom fram till samma resultat då men jag tänkte ju det var uträkningen av salt och så var ju inte fallet :D
Så jag kommer köra på som du säger, 2.5 säck till att börja med och sen testa av vattnet.

Men här kommer nu en fråga då jag hoppas någon kan hjälpa med.
Har idag mätt alla värden med PoolLab så de är exakta men jag är lite rädd för att jag ev måste tömma allt vatten eller (2/3?) för TA värdet var lite lågt och CYA lite högt?

Mina värden är idag:
PH: 7.31
Klor fritt: 1.79 mg/l
Totalt Klor: 1.78 mg/l
CYA: 37mg/l
TA: 52mb/l

Jag antar PH/Klor är ok samt CYA men TA är för lågt.

Är enda sättet att korrigera TA att byta vatten eller vad säger ni?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Rätt mängd Salt till poolen?
« Svar #9 skrivet: maj 27, 2022, 21:35:08:08 »
Hej,

Håller med om att ditt uppmätta klor och pH verkar korrekt. Du kan strunta i total alkalinitet så länge.

37ppm CYA är inte katastrof om mängden fritt klor anpassas efter dessa 37ppm. Positivt är att du har noll bundet klor.

Du behöver inte byta vatten om du anpassar din klornivå till 37ppm CYA.
Finns två metoder;

1.   Riskvatten är om kvoten CYA/FC=20. Du ligger över 20.
2.   7,5%-metoden. CYA*0,075 =37*0,075=2,8. Vilket betyder att din nollnivå för fritt klor ligger på 2,8ppm. Vilket betyder att ditt minimum av uppmätt klor bör minst ligga på 3,3ppm. Eller max 5,8ppm. Detta motsvarar 0,5-3ppm FC.

Du har skaffat en klorinator som inte fyller på med mer CYA. Ligger du på ett uppmätt FC mellan 3,3 och 5,8ppm är det bra. Låter mycket. Men riktlinjer och råd tar inte hänsyn till klors effektivitet med CYA. Det gör 1-2.

Dina tidigare puckar? (sänker pH och alkalinitet). Din klorinator kommer att höja pH och total alkalinitet.

Ofta är det så att när värdena inte följer råd så byter man vatten. Den vanligaste lösningen för vattenproblem.

Med vänlig hälsning
Roger


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan