CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klorpuckar - behöver lite hjälp som ny poolägare  (läst 2423 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Solpool

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sollentuna, norr om Stockholm
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 1
  • Nyfiken på att lära mig mer
    • Visa profil
Klorpuckar - behöver lite hjälp som ny poolägare
« skrivet: maj 15, 2022, 20:36:35:35 »
Hej!

Äntligen är utomhuspoolen vi påbörjade i höstas klar och igång! Vi fick lite genomgång och hjälp med uppstart av pooltekniker, och jag har varit flitig med att läsa på om allt möjligt här på forumet och andra källor. Men som nybörjare har man ju tusen frågor. Just nu skulle jag behöva lite tips och hjälp med dosering och nivå på (fritt) klor.

 Teknikern chockklorerade vattnet som stått under vintern och la sen i en klorpuck i bräddavloppet. Vi fick med Saniklar Maxi 2000 från poolleverantören. Jag mätte dagarna efter klor, pH mm med min nya Poollab. Allt verkar OK, men får inte grepp om klor.

Ska mäta dagligen den närmsta tiden för att se vad som händer. Till att börja med fattar jag det som att fritt klor ska ligga på 1-3 ppm., stämmer det? Vi har UV rening om det påverkar, samt pooltak som varit stängd större delen av tiden. Dagarna efter uppstart låg det runt 1,5 ppm. Men 6 dagar senare var det på 0.04 ppm! I med en till puck, några timmar senare på 1,5 ppm. Är detta ändå lite lågt?

Funderar på om det behövs två puckar i taget, eller att man sätter i ny oftare, typ var fjärde dag? Poolen rymmar ca 55 m3 (9x4 m pool), och på burken står att man ska ha en puck per 20 m3, så en är nog för lite. Tar tacksamt emot era tips och råd.

Jag har också förstått att man kan råka ut för klorblockering (om man får hög CYA). Vill inte behöva hamna i en situation där vi måste byta stor del av vattnet, då vår kommun ( Stockholmsområdet)  är kinkig med att man använder kranvattnet till en så stor volym, så då skulle vi behöva köpa vatten separat. Vad ska jag tänka på för att undvika hög CYA? Tips på vilka puckar jag bör använda?

Vet att det finns en massa experter här, så jag ser fram emot era tips.





4x9m markpool av plåt från Ellipspool byggd 2021 uppstart maj 2022, blå mosaikliner, hörntrappa med sittbänk längs kortsida, Leia pooltak

Poolgiganten

Utloggad ktd

SV: Klorpuckar - behöver lite hjälp som ny poolägare
« Svar #1 skrivet: maj 15, 2022, 22:16:29:29 »
Bytte från veckopuckar till Saniklar TempoStick förr året då mitt cya drog iväg. Funkar bra.
Beställde precis (5 minuter sedan  :)) en hink Bayrol Chloryte Sticks och kommer testa så fort mina återstående TempSricks är slut.

Mitt cya gick upp till 56 ppm förra sommaren och bestämde mig då för att byta klortyp. Fick ner cya till 39 ppm genom spädning.
Jag var tvungen att tömma poolen i höstas för att plocka bort Sten under linern som vi hittade så nu är poolen igång med fräscht vatten och ett cya på 5 ppm. :)
Jag kommer köra med veckopuck någon gång för att få upp cya till runt 20 ppm men annars är det som sagt cya-fritt som gäller för mig.
Jag har inget pooltak men vi är noga med täckningen (rib cover) och jag har ”strumpa” i skimmers så jag antar att vi inte får den naturliga utspädningen som andra måste ha. Eller så är det många som har (för)högt cya utan att veta om det.  <dontkn>

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klorpuckar - behöver lite hjälp som ny poolägare
« Svar #2 skrivet: maj 16, 2022, 08:48:00:00 »
Ju fler som har täckning som inte släpper igenom vatten till poolen vid regn (typ pooltak och liknande) tror jag att ditt sista påstående stämmer väl. Puckar med kalciumhypoklorit löser upp sig snabbare så man får hålla lite koll. Vi har en klorautomat som vi har våra puckar i, fick ställa om till ett minimum med flöde genom för att det inte skulle bli för högt klorvärde.

Vi har använt Temposticks förut, senaste tiden har vi kört med https://www.poolklubben.se/product/klor-inomhus-5-kg-200g
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Klorpuckar - behöver lite hjälp som ny poolägare
« Svar #3 skrivet: maj 16, 2022, 09:29:33:33 »
Till våra 31 kubikmeter vatten räcker en 200 gram puck 7-10 dagar beroende på badbelastning. Oftast lägger vi i en puck per vecka.
Läs gärna några guider om pool så klarnar allt. Folkpool, Pahlén och många andra har bra guider på sina hemsidor.

Tack för tipset om poolklubbens kalciumhypoklorit, det är dags för mig att beställa. I oktober 2016 gav jag 987 kr för 10 kg puckar och 5 kg granulat. Den handlaren finns inte kvar på nätet. Butikerna i närheten är väsentligt dyrare än poolklubben.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Hansi

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 34
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klorpuckar - behöver lite hjälp som ny poolägare
« Svar #4 skrivet: maj 16, 2022, 13:28:05:05 »
Erik, vilken typ av automat har du/ni? Låter smidigt.
Vi kör också inomhuskloret som du länkar till, och använder någons (Rickards? Ditt?) tips med hårschampoburk med små hål i för jämn utsöndring, men ibland sätts hålen för etc.
Thermopool, 8x4, pooltak.

 <sol>


Ju fler som har täckning som inte släpper igenom vatten till poolen vid regn (typ pooltak och liknande) tror jag att ditt sista påstående stämmer väl. Puckar med kalciumhypoklorit löser upp sig snabbare så man får hålla lite koll. Vi har en klorautomat som vi har våra puckar i, fick ställa om till ett minimum med flöde genom för att det inte skulle bli för högt klorvärde.

Vi har använt Temposticks förut, senaste tiden har vi kört med https://www.poolklubben.se/product/klor-inomhus-5-kg-200g

Utloggad Solpool

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sollentuna, norr om Stockholm
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 1
  • Nyfiken på att lära mig mer
    • Visa profil
SV: Klorpuckar - behöver lite hjälp som ny poolägare
« Svar #5 skrivet: maj 16, 2022, 18:17:33:33 »
Tack för input! Planen kanske ska vara att fortsätta med puckarna jag har ett tag, och få upp CYA lite (runt 40 ppm?) och sen varva med t.ex. Temposticks. Får se vad som händer när vi börjar bada mer med taket av.
4x9m markpool av plåt från Ellipspool byggd 2021 uppstart maj 2022, blå mosaikliner, hörntrappa med sittbänk längs kortsida, Leia pooltak

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Klorpuckar - behöver lite hjälp som ny poolägare
« Svar #6 skrivet: maj 17, 2022, 10:25:47:47 »
Tack för input! Planen kanske ska vara att fortsätta med puckarna jag har ett tag, och få upp CYA lite (runt 40 ppm?) och sen varva med t.ex. Temposticks. Får se vad som händer när vi börjar bada mer med taket av.

Nej nej nej, du vinner absolut ingenting på att släppa iväg ditt cya så högt, det komemr bara krävas mer klor för att få samma rening. finns massor av bra trådar på forumet att läsa så du förstår cya.

För att få ut det mesta möjliga av kloret är det såklart bäst att ha så lite cya som möjligt i vattnet. dock om du har en utomhuspool så käkas kloret upp utan cya i så i det fallet finns det vinning i det.

Jag själv kör klor automatik Hayward Control station där det faktiskt står att det är ok med lite cya i vattnet. har testat lite och märkt att vi 7-10 ppm cya i vattnet så håller kloret sig hyffsat mot solen men ändå bra rening så 10 skulle jag säga är den magiska gränsen för att få det bästa av två världar. är du uppe mot 40 och din mätare visar dig 1ppm klor kan jag säga att då har du problem. så slätt inte iväg det till 40ppm är mitt råd
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klorpuckar - behöver lite hjälp som ny poolägare
« Svar #7 skrivet: maj 17, 2022, 14:25:11:11 »
Erik, vilken typ av automat har du/ni? Låter smidigt.
Vi kör också inomhuskloret som du länkar till, och använder någons (Rickards? Ditt?) tips med hårschampoburk med små hål i för jämn utsöndring, men ibland sätts hålen för etc.
Thermopool, 8x4, pooltak.

 <sol>

Återkommer mot helgen, är på tjänsteresa just nu till Finland.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Klorpuckar - behöver lite hjälp som ny poolägare
« Svar #8 skrivet: maj 18, 2022, 07:05:29:29 »
Hur mycket klor som behövs hänger på flera olika saker, främst dessa:
(Min uppfattning)

Temperaturen på vattnet, ju varmare vatten desto mer klor behövs.
Hur många som badar, och hur renliga dom är.
CYA-halten, ingen/lite CYA kräver mer klor i en utomhuspool då det förbrukas snabbt i en CYA-fri pool. Hög halt av CYA kräver högre halt av klor i vattnet för att du skall få bra desinfektion.
Vattenvolym, förstås.
Hur ofta den är "öppen" och utsätts för solens UV-strålar.

Vi har 43 m3 vatten, 4 X 8 meter, och har ca 32 grader varmt, och vi får nog lägga i 2 temposticks var 4-5 dag när poolen används som mest.
Med några grader lägre temp kanske vi hade kunnat klara oss med 1 tempostick i 5-7 dagar, men jag måste säga att jag har liiite svårt att förstå hur det kan vara så pass stor skillnad mellan olika pooler.  <dontkn>
Möjligen är det temperaturen som avgör mest...

Har du haft så lågt fritt klor som <0.5 så skulle jag rekommendera en "liten" chockklorering för att alger och bakterier inte skall hinna få fart i sin utveckling.
Med liten chockklorering menar jag att du snabbt bör komma upp i ca 3-5 ppm.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Solpool

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sollentuna, norr om Stockholm
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 1
  • Nyfiken på att lära mig mer
    • Visa profil
SV: Klorpuckar - behöver lite hjälp som ny poolägare
« Svar #9 skrivet: maj 19, 2022, 19:49:50:50 »
Hej igen,

Jag tänkte just fråga om var man bör ligga i CYA i en utomhuspool, tack!. Så 10 ppm kan kanske vara mer lämpligt. Nu är Temposticks inköpta och ska börja med det snart.

Under de två veckorna sen uppstart har CYA ökat till ca 6-7 ppm, när vi då har tillsatt en ny puck var 3-4:e dag… så det är nog bra att byta till Temposticks och köra puck då och då. Jag ska mäta klor dagligen den närmsta tiden för att förstå hur det varierar. Sen lär det även ändras när sommaren slår till. Just nu har vi 28 grader i vattnet och badar under taket (är väldigt nöjd med Leiataket, funkar utmärkt att simma under när det är snålblåst!)

Tack för all input!
4x9m markpool av plåt från Ellipspool byggd 2021 uppstart maj 2022, blå mosaikliner, hörntrappa med sittbänk längs kortsida, Leia pooltak

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag