VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Slang för uppvärmning  (läst 17569 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hans_Olsremma

Slang för uppvärmning
« skrivet: juni 18, 2007, 11:49:26:26 »
Hej på er alla!

Måste säga att detta forum har fått mig att bli mer intresserad än vad jag vågade hoppas på, man får otroligt mycket tips och ideér som är bra.

Nu till saken.... jag har en Bestway pool på 4.57 diameter och 90 cm hög. Barnen är ju ganska kräsna vad det gäller varmt vatten i poolen, förra året hade vi ju en kanon sommar under ett kort tag och lyckades få upp tempen till ca.27 grader, detta varade inte speciellt länge då sommaren återgick till normal läge.

Min tanke är nu att jag ska försöka använda solen till att värma upp vatten i en slang och sedan skicka tillbaka det varma vattnet i poolen.

Jag har 85 meter 32 mm svart slang som jag har lagt uppe på ett uthus tak, sedan har jag kopplat en timer till pumpen som låter solen värma vattnet i 30 min, sedan kör jag pumpen i 15 min och så håller jag på hela dagen ungefär.

Min fråga till er proffs är... räcker 85 meter slang eller har ni något bättre alternativ förutom solfångare eller värmare.

Poolgiganten

Utloggad mrcaspian

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hyltebruk, Halland
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Många timmar senare
    • Visa profil
    • Vårat poolbygge
SV: Slang för uppvärmning
« Svar #1 skrivet: juni 18, 2007, 13:21:00:00 »
När jag hade min Intexpool så köpte jag ett startkit solfångare hos Primastar.
Köpte en separat pump på Biltema och stoppade ner en 1" sugslang i poolen samt en 1" retur till
poolen. Funkade ganska bra, lite dåligt flöde men värmde gott.
Det fanns då ingen styrning så man fick sätta i kontakten när det var fint väder samt dra ut den vid moln.
Men ungarna skulle ju göra något när det var sommarlov.
Pool: J&F 5,5x1,32. 16 m2 Primastarsolfångare.
Värmeväxlare mot vedeldad acc.tank 1700 lit.
http://www.hallqvisthylte.se
http://mrcaspian.jalbum.net/Poolbygge%202006-2007/

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Slang för uppvärmning
« Svar #2 skrivet: juni 18, 2007, 13:26:32:32 »
Hej på er alla!

Måste säga att detta forum har fått mig att bli mer intresserad än vad jag vågade hoppas på, man får otroligt mycket tips och ideér som är bra.

Nu till saken.... jag har en Bestway pool på 4.57 diameter och 90 cm hög. Barnen är ju ganska kräsna vad det gäller varmt vatten i poolen, förra året hade vi ju en kanon sommar under ett kort tag och lyckades få upp tempen till ca.27 grader, detta varade inte speciellt länge då sommaren återgick till normal läge.

Min tanke är nu att jag ska försöka använda solen till att värma upp vatten i en slang och sedan skicka tillbaka det varma vattnet i poolen.

Jag har 85 meter 32 mm svart slang som jag har lagt uppe på ett uthus tak, sedan har jag kopplat en timer till pumpen som låter solen värma vattnet i 30 min, sedan kör jag pumpen i 15 min och så håller jag på hela dagen ungefär.

Min fråga till er proffs är... räcker 85 meter slang eller har ni något bättre alternativ förutom solfångare eller värmare.

Så vitt jag förstår så har din slang en total yta (mot solen) på ca 2.7 m2, solinstrålningen en klar dag kan vara ca 1000 W/m2 om du har en bra vinkel på "solfångaren", hur stor del av den effekten som din slang kan tillgodogöra sig kan jag inte svara på, men räkna med som mest kanske 2 kW tillförd effekt.

Glöm inte heller att den kyler rätt mycket om solen går i moln och du har varmare i poolen än vad det är varmt i luften, så det gäller att inte köra pumpen när det är mulet eller mörkt.

Tror nog att effekten skulle öka rätt mycket om du kompletterade med en billig "gummisolfångare".
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Hans_Olsremma

SV: Slang för uppvärmning
« Svar #3 skrivet: juni 18, 2007, 14:37:09:09 »
Hur räknar man ut ytan i m2 för en 32 mm slang som är 85 meter, jag har hört att man ska försöka täcka 2/3 av poolens yta. Stämmer detta??

Utloggad utopiazz

SV: Slang för uppvärmning
« Svar #4 skrivet: juni 18, 2007, 15:09:10:10 »
Hur räknar man ut ytan i m2 för en 32 mm slang som är 85 meter

Enklaste sättet är att ta diametern * längden. Blir kanske inte helt rätt men ger iaf en fingervisning av vilken yta som "ser" solstrålarna.

/Johan

Utloggad Hans_Olsremma

SV: Slang för uppvärmning
« Svar #5 skrivet: juni 18, 2007, 15:32:02:02 »
Om jag nu kan kompletera med 100 meter slang till så att jag nästan får 6 kw borde man kunna märka en avsevärd skillnad tycker man. Det smartaste vore om man kunde på något sätt vid en molnig dag låta bli att skicka ut vattnet utan i stället låta det cirkulera innuti slangen för att förhindra att man kyler ner vattnet. Nån som har en smart lösning på detta....
Tacksam för svar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Slang för uppvärmning
« Svar #6 skrivet: juni 18, 2007, 15:40:49:49 »
Mmm, det finns många som har smarta lösningar på det, de säljer solfångare med styrningar.
Att bygga något som är effektivt själv är inte så lätt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Slang för uppvärmning
« Svar #7 skrivet: juni 18, 2007, 16:11:42:42 »
jag har en solfångare med 32 mm PEL-slang och ungefär 180 meters längd. Den funkar bra. Det känns tydligt att varmare vatten kommer in i poolen när jag håller handen för munstyckena. Men den är för liten för min 4x8 meters pool.

Men jag tror på enkelhet. Den enda styrningen jag har är ett kopplingsur som stannar pumpen under dygnets mörka (och svala) del. Jag vet inte om det går att i rimlig tid hämta hem kostnaden för olika mer eller mindre styrsystem.

En del kör med täckglas (inte jag). Det kan nog vara bra tidigt och sent på säsongen. Mitt på sommaren spelar det mindre roll.

Det viktigaste är ändå att täcka poolen när den inte används och alltid nattetid.

Utloggad Hans_Olsremma

SV: Slang för uppvärmning
« Svar #8 skrivet: juni 18, 2007, 17:39:19:19 »
När jag kör med 85 meter slang så känner jag förvisso att det kommer betydligt varmare vatten i utloppet, men frågan är ändå, räcker det med 85 meter eller ska jag komplettera med ytterligare 100 (slangen är gratis ), jag är rädd för att jag tappar för mycket effekt från pumpen.
Sedan är frågan hur länge behöver vattnet i slangen ligga innan jag skicka ut den i poolen igen, räcker det med 30 min eller ska den värmas längre.

Utloggad utopiazz

SV: Slang för uppvärmning
« Svar #9 skrivet: juni 18, 2007, 20:32:24:24 »
Sedan är frågan hur länge behöver vattnet i slangen ligga innan jag skicka ut den i poolen igen, räcker det med 30 min eller ska den värmas längre.

Så länge som vattnet som kommer ut från slangen är varmare än det som går in spelar det ingen roll om pumpen går hela tiden eller i intervaller. Det du skulle kunna tjäna på intervallkörningen är nog bara lite el för pumpen

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag