CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Första året grönt.  (läst 1571 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hernilsson

Första året grönt.
« skrivet: april 28, 2022, 20:20:15:15 »
Hej!
Har snart haft problem med grön pool i snart en vecka.
Ph ska ligga på runt 7.
Chockat och flockat.
Backspolar varje tredje timme (bor nära jobbet)
Poolen är på 17 kubik.

Det gröna känns så himla "fint", häller man vattnet i ett glas så syns det ej men tar man själva borsten försvinner den i mitten av poolen av grön grumlighet.

Kanterna är ej hala så tycker det borde haft död på algerna.
Borde inte chockning ta bort det här?

Tackar!

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Första året grönt.
« Svar #1 skrivet: april 29, 2022, 07:37:23:23 »
Om det blivit grönt räcker det inte med chockklorering enligt instruktion, du måste chocka flera gånger.
Se till att fritt klor aldrig går under 5 ppm så borde det klarna på ca 3 dagar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Första året grönt.
« Svar #2 skrivet: april 29, 2022, 10:30:16:16 »
Mät även mängd CYA, om det är högt kan du ha drabbats av klorblockering
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Första året grönt.
« Svar #3 skrivet: april 29, 2022, 19:08:58:58 »
Det ser ju ut som en rejäl "algsoppa". När du väl fått död på algerna brukar färgen bli mera grön-vit och så småningom klarnar det. Men har du fått mycket alger tar det sin tid och du kan behöva backspola filtret flera gånger för att det sätter igen sig. Men som redan skrivits, klorblockering kan vara en möjlighet, speciellt om du använt mycket klor i form av puckar som oftast innehåller cyanursyra. I ett sådant läge hjälper inte mera klor - du får då byta vatten, helt eller delvis, för att få ned cyanursyrahalten tillräckligt lågt.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Första året grönt.
« Svar #4 skrivet: april 29, 2022, 20:48:37:37 »
Någonstans är det fel i resonemang eller information.

Jag tänker;
•   Grönt
•   Inte halt.

Då är det inte organiskt som alger eller bakterier. Det är oorganiskt vad kan då det vara?

Grönt kan vara krom, koppar eller järn. Tror på det sista fallet. Ett komplex av järn som ger den gröna färgen. Har man sänkt pH så ger det en mer mörk grön färg med detta komplex. Brukar kallas för green rust. Bara mer klor som gäller i detta fall som Rickard skriver.

Är det grönt så bara pytsa på med mer klor. Dock är alla klor inte lika som några skrivit?

Nästan så jag funderar om du har egen brunn eller bor i en gammal fastighet. Din gröna färg är mycket stark.

Sen är det bra att berätta vilka kemikalier du använder? Som du beskriver är det inte alger som känns hal. De brukar vara grön, men allt grönt är inte alger i en pool.

Ingen ide att backspola innan vattnet är klart. Kloret måste få göra sitt jobb med att oxidera allt järn så det kan fällas ut i ditt filter. Då är det en fördel om pH ligger närmare 8 och inte 7.

Berätta gärna vilka kemikalier du använder så kan någon säkert ge en bättre förklaring?

Du bör använda fast kalciumhypoklorit eller flytande natriumhypoklorit när du chockar.

Utloggad Hernilsson

SV: Första året grönt.
« Svar #5 skrivet: april 30, 2022, 16:44:52:52 »
Hej!
Tack för alla svar!! <sol>

Jag hade filterbollar i filtret men läste runt att sand är bättre.. snabbt gjort bytte jag till sand och det ser ut så här på bilden.
Måste väl gå åt rätta hållet?

Tycker jag själv ser mer i vattnet👍

Utloggad Hernilsson

SV: Första året grönt.
« Svar #6 skrivet: april 30, 2022, 16:51:38:38 »
En till bild👍

Utloggad Hernilsson

SV: Första året grönt.
« Svar #7 skrivet: april 30, 2022, 20:00:27:27 »
Så ett tips är nog att ha sand O0

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Första året grönt.
« Svar #8 skrivet: april 30, 2022, 20:37:38:38 »
När jag startade upp min pool fick jag lika grönt vatten som din första bild och utan känslan av "fett". Chockklorerade flera gånger enligt rekommendation men blev aldrig bra. Pratade med en poolbutik och de sa direkt -Jättechokklorering! De rekommenderade 3,5 kg chockklor till min pool på ca 36 kubik.
Fick i kloret, två dagar senare var vattnet mjölkvitt. Detta blev jag inte av med förrän jag kopplade in dammsugaren. Jag tolkade det som jag hade för dålig cirkulation i poolen. Man både tar ytvattnet och sprutar ut högt upp. Men med en slang ner till botten så blev poolen så snygg man kan begära med kristallklart vatten.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad Hernilsson

SV: Första året grönt.
« Svar #9 skrivet: april 30, 2022, 21:22:35:35 »
När jag startade upp min pool fick jag lika grönt vatten som din första bild och utan känslan av "fett". Chockklorerade flera gånger enligt rekommendation men blev aldrig bra. Pratade med en poolbutik och de sa direkt -Jättechokklorering! De rekommenderade 3,5 kg chockklor till min pool på ca 36 kubik.
Fick i kloret, två dagar senare var vattnet mjölkvitt. Detta blev jag inte av med förrän jag kopplade in dammsugaren. Jag tolkade det som jag hade för dålig cirkulation i poolen. Man både tar ytvattnet och sprutar ut högt upp. Men med en slang ner till botten så blev poolen så snygg man kan begära med kristallklart vatten.
Tack för ditt svar!😊👍
Tycker jag chockat tillräckligt så vågar ej mer men som du ser på bilden börjar det bli lite "mjöligt".👍

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag