CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ph- ”överkompenserar”  (läst 675 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joyride

Ph- ”överkompenserar”
« skrivet: april 21, 2022, 14:49:05:05 »
Hej
Kan någon ge mig lite input kring hur ph- fungerar och hur jag ska se på resultaten nedan?

Min pool är på ganska exakt 20 kubikmeter vatten.
Jag använder PoolLab 1.0 och mäter Ph till 8.22
Jag använder ph- preparat som ska sänka med 0,1-0,2 enheter genom att tillsätta 1dl per 15 kubikmeter.

För 20 kubik skulle det innebära ca 1,3 dl ph- för att sänka 0,1-0,2.
4 dl ph- skulle då innebära sänkning med 0,3-0,6 enheter.

Jag förstår såklart att det här inte är mm-precision och att man får ta det lite försiktigt men när jag tillförde 4dl i mitt vatten så dök ph-värdet till 7,1 (2h efter tillförsel) när det ”borde” landat kring 7,6.

Vad är det för andra aspekter som påverkar? Värdet gick ju ner som att jag tillfört närmare 7dl OM jag räknar på 0,2 sänkning.
Mätinstrumentet är ändå ett av de mer pålitliga.
Ska jag vänta ytterligare och mäta igen?

Poolgiganten

Utloggad Moana

SV: Ph- ”överkompenserar”
« Svar #1 skrivet: april 21, 2022, 15:37:51:51 »
Jag brukar hälla i mindre än det som "borde krävas" enligt burken och sedan mäter jag dagen efter. Annars är det risk att man höjer eller sänker pH för mycket.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad joyride

SV: Ph- ”överkompenserar”
« Svar #2 skrivet: april 21, 2022, 15:43:59:59 »
Jag brukar hälla i mindre än det som "borde krävas" enligt burken och sedan mäter jag dagen efter. Annars är det risk att man höjer eller sänker pH för mycket.

Jag får ta det mer försiktigt framöver såklart men är lite intresserad av vad som påverkar.
Är det sannolikt att värdet är annorlunda imorgon?
Behöver ju ha ett balanserat ph innan jag går på med chockklor, som dessutom höjer ph om jag förstår det rätt…

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Ph- ”överkompenserar”
« Svar #3 skrivet: april 23, 2022, 22:11:20:20 »
Hej,

Finns många dignitärer som borde kunna svara korrekt på din fråga. Din fråga har inget med temperatur.

Själv har jag valt att sluta skriva. Du är ett undantag.

Tycker att du borde fått ett någorlunda bra svar på din fråga? Tyvärr inte.
Har du högt pH och använder klor har du det som kallas för oorganiskt klor/ ostabiliserande klor.

Flytande natriumhypoklorit eller fast kalciumhypoklorit är ostabiliserande.
Hade du använt annat klor så hade du lägre pH.

När du använder detta klor kommer din alkalinitet gå mot noll. I ditt fall inget problem. Alkalinitet handlar om att motstå pH-sänkning. Inget du vill ha med ditt klor. Kostar bara mer kemikalier.

pH- och hur mycket som behövs kan bero på alkalinitet. Du har nog nära noll vilket är bra i ditt fall.

Har räknat baklänges med denna kemikalie.

Vilket betyder att om doseringen ska stämma bör alkaliniteten ligga på 100ppm.
I ditt fall kommer du inte i närheten med ditt klor. Vilket är bra. Du behöver tillsätta mindre pH minus. Därav att ditt pH minskar mer än vad dosering säger.

Enligt mig inget problem om man får rätt råd. Tyvärr är alla råd enligt en felaktig mall enligt mig.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag