CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: ORP och klor reda ut begreppen.  (läst 653 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hokkepool45

ORP och klor reda ut begreppen.
« skrivet: april 21, 2022, 12:10:49:49 »
Har läst många inlägg om Blue Connect och försökt förstå begreppet ORP relaterat till mängden klor. Men vill bara veta om jag fattat rätt.
1. Om man skall köra med ORP-mätning skall man inte använda veckopuckar med cyansyra eftersom det sänker värdet utan använda "vanligt klor" utan cyansyra?
2. Ett godkänt ORP-värde(enligt Blue connect innebär att man har rätt klorhalt (0,5-1.0 mg/l )
3. Man bör se till att cyansyrehalten i vattnet är låg/inte finns.
4.Lågt ORP innebär att det fattas klor eller att halten cyansyra är för hög?
Och till slut. Blue connect talar om för mig hur mycket PH plus(-) jag skall lägga i. Men talar den om hur mycket klor jag skall lägga i?


Poolgiganten

Utloggad matbl

SV: ORP och klor reda ut begreppen.
« Svar #1 skrivet: maj 05, 2022, 20:29:50:50 »
ORP är det som talar om hur mycket reningskapacitet det finns i vattnet. Det ör t.ex det man mäter i vattenverk för dricksvatten.
Så länge ORP är 720-750 så är vattnet rent om du har 0 i cyanursyra.
Cyanursyra sänker både orp i sig och desinficeringshastigheten.
Har man möjlighet så är mitt råd att inte använda cyanursyra alls. Tex om man har saltklorinator och tak över poolen.
Kristallklart vatten med extremt låg klorhalt och ingen cyanursyra i flera år nu.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag