CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Skillnaden mellan fotometrisk mätning och spectrosopisk mätning?  (läst 791 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hokkepool45

Har en gammal Aquacheck 10 och undrar om den mäter fotometriskt eller spectroskopiskt. Såvitt jag förstår skall inte DPD Rapid-tabletter inte användas vid fotometrisk mätning utan DPD med svart märkning. I bruksanvisningen står inget om att tabletten skall krossas. Man skall bara skaka.
I en modern mätare typ Scuba står det att tabletten skall krossas. Borde man inte krossa den även i Aquacheck?
Hde aquacheck 10 specialtabletter??

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Skillnaden mellan fotometrisk mätning och spectrosopisk mätning?
« Svar #1 skrivet: februari 03, 2022, 19:47:28:28 »
Hej,

Trögt med svar på forumet nu?

Har ingen koll på aquacheck 10.

DPD1 Rapid(grön) räcker det med att skaka. Lättlöslig.
DPD1 (svart) måste tabletten krossas. Mycket svårlöslig.

Vilket kan betyda att din aquacheck använder sig av vanliga rapid gröna, samma som Biltemas och andras?

De gröna är mindre än de svarta. (De svarta innehåller mer DPD1 än gröna)

När provet färgas av DPD1 så mäter instrumentet absorbans vid en specifik våglängd.

Instrumenten har en linjär graf där absorbansen ger ett fritt klorvärde. Det är en vanlig rät linje. Detta oavsett grön eller svart.

Som exempel så har jag testat rapid i ett instrument som kräver svarta.

Instrumentet visar för lågt värde (ca. 15%).

Det jag inte har testat är en svart i ett instrument som använder sig av rapid. Med motsvarande resonemang visar då instrumentet för högt värde.

Instrumentets graf/räta linje är anpassat för en specifik tablett (svart eller grön).

Det går att köra gröna tabletter i ett instrument avsedd för svarta. Men då måste man kompensera för felet själv (uppmätt värde +felet). Som exempel med rapid i ett instrument för svarta så visar den 2,4 istället för 2,8. Man kan kanske leva med den felmarginalen?

På det här området går det att skriva jättemycket. Men avstår för att inte förvirra.

Men DPD1 är en internationell mätmetod med tabletter. Vilket betyder att det inte bör vara några specialtabletter för denna mätning och ditt instrument? Om det mot förmodan skulle vara så? Släng instrumentet till återvinning.

Med vänlig hälsning
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Skillnaden mellan fotometrisk mätning och spectrosopisk mätning?
« Svar #2 skrivet: februari 03, 2022, 20:10:11:11 »
Ett tips!

Är instrumentet gammalt så skicka det till återvinningen. Lampan för ljuset är nog inte helt ok.
Dagens instrument innehåller ledlampor, ibland flera för olika mätningar. Även ledlampor åldras och ger fel ljus.

En digital mätning är inte bättre än analog mätning. Man kommer långt med ett enkelt kit från Biltema.

Skriv gärna om vilka kemikalier du använder? Lättare att ge råd då.

Roger


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5560
  • Total likes: 487
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Skillnaden mellan fotometrisk mätning och spectrosopisk mätning?
« Svar #3 skrivet: februari 04, 2022, 08:24:42:42 »
Hittar inget alls om Aquacheck 10.  <dontkn>
Den måste vara gammal, så jag håller med Roger, lita inte på den, inte mer än på något annat.
Möjligen om du kan kolla den mot en referensmätare av modernare snitt?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Skillnaden mellan fotometrisk mätning och spectrosopisk mätning?
« Svar #4 skrivet: februari 04, 2022, 09:04:28:28 »
Hur ser den ut? Förr fanns ett otal märken men det var samma apparat. Min Scuba + (som är snart 10 år gammal, skitsvårt att hitta info om den) hade egna tabletter, som inte skulle krossas. Har provmätt med vanliga DPD-tabletter och de visar lite olika, men inte överdrivet stor skillnad. Problemet är att de inte längre säljer tabletter till den, men jag köpte ett gäng för några år sedan. Dock åldras ju tabletterna så snart kan man nog inte lita på värdena ändå.

Förutom klorhalt mäter jag ju pH och cyanursyran. Ibland även Alkalinitet, men min gamla har så stor onoggrannhet så det värdet kan man inte lita på. När mina tabletter tar slut så kommer jag nog köpa en PoolLab 1.0.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag