VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rund pool 5,5m - första poolprojektet  (läst 19962 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Basic

SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #60 skrivet: januari 03, 2022, 11:07:55:55 »
Vill du  nödvändigt täcka den vita plasten?
Annars skulle jag nog bara gå mot (nära) poolväggen med en bräda som skruvades på trallgolvet.  <dontkn>
Lite svårt att förstå hur du tänkt med dina förklarande bilder tycker jag?

PÅ den låga delen av altan skulle du ju kunna göra en solfjäderformad upphöjning runt hela poolen med plankorna gerade för perfekt passform och låta dem sticka in en bit över kanten.
Gör en liten skiss på hur jag tänker.

Tack för ditt svar!

Jo jag vill dölja hela vita delen, ska se om jag kan skissa upp något under dagen som förklarar hur jag tänkt...  <antman>

Bra input, har tänkt hela tiden att det måste vara samma "layout" på ramen runt hela poolen men med solfjädertipset där så började det snurra runt lite idéer  O0

Poolgiganten

Utloggad Basic

SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #61 skrivet: januari 03, 2022, 17:04:56:56 »
Vill du  nödvändigt täcka den vita plasten?
Annars skulle jag nog bara gå mot (nära) poolväggen med en bräda som skruvades på trallgolvet.  <dontkn>
Lite svårt att förstå hur du tänkt med dina förklarande bilder tycker jag?

PÅ den låga delen av altan skulle du ju kunna göra en solfjäderformad upphöjning runt hela poolen med plankorna gerade för perfekt passform och låta dem sticka in en bit över kanten.
Gör en liten skiss på hur jag tänker.

Här har jag skissat lite, se bifogade bilder. På övre delen tänker jag 3 stycken 34x145 bitar som är i riktning mot poolen. Dessa fungerar som stöd. På dessa 3 tvärställer jag 3 eller 4 av samma trall, dvs de följer poolens 12 kantiga form. Trallbrädan längst ut förankras med typ 6x90 skruv. Likaså de nedre som fungerar som stöd.

Sektionen som är en nivå ner tänker jag att man kanske kan bygga nåt som ser ut som på bild. 5 stycken "stöd" som förankras i befintlig trall med vinkeljärn och som har ett större vinkeljärn som går strax ovanför den vita delen av poolen och agerar stöd åt den trallbrädan som agerar som typ "skruvregel"

I min värld borde det hålla och typ principen är densamma men lite olika lösningar beroende på nivåskillnader.

Det längre vinkeljärnet skulle vara detta kanske:

https://www.amazon.se/Gedotec-Tunglastningskonsol-aluminium-silver-matt/dp/B00JFNH61Y/ref=pd_aw_day0_32/262-6392318-5166934?pd_rd_w=1dzUK&pf_rd_p=8ef3d05b-bb9d-4f6e-b710-32a396a2a318&pf_rd_r=SWVEX17W68ZNWTSSNQDR&pd_rd_r=82853c68-669e-48b1-9405-151bef885e26&pd_rd_wg=fUcL4&pd_rd_i=B00JFNH600&psc=1&th=1
« Senast ändrad: januari 03, 2022, 21:00:35:35 av Basic »

Utloggad Basic

SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #62 skrivet: januari 06, 2022, 11:56:03:03 »
Kikade lite i sortimentet med avseende på vinklar. Vad tror ni om denna lösning för att få ett "längre" stöd?

Tanken är att det inte ska skruvas fast någon trallbräda i just denna vinkel utan bara vara som ett extra stöd för att motverka eventuell sviktning?

Jag har ingen uppfattning om vilket överhäng en 34x145 trallbräda kan ha utan att svikta för mycket.

Utloggad Basic

SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #63 skrivet: januari 14, 2022, 12:54:25:25 »
Har en fundering kring stativ till värmepumpen, en Gullberg Jansson.

Funderar på att införskaffa ett universalstativ, typ denna:

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/varmepumpar-tillbehor/stativ-416000?gclid=CjwKCAiA24SPBhB0EiwAjBgkhunXHrx-D19fwfVldeZ7L6ETYPm1YVX17F5q9Eqxj2O2kGW3LTK3WhoCRTEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Eller ska man gå på deras "originalstativ"? <dontkn>

Någon som har erfarenheter att dela med sig?

Utloggad TommyC

SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #64 skrivet: januari 16, 2022, 09:28:39:39 »
Jag förstår inte kopplingen dom gör till träfasad. VP ska ju stå minst 2-3 dm från vägg så vad har träfasad med stativet att göra? Stativet ska skruvas i underlaget så att det står statigt. Jag byggde ett litet trädäck till VP. Placeringen är på berg som lutar så benen är olika höga för att få trädäcket plant. Har man en betongplatta som underlag så går det nog lite snabbare med ett färdigt stativ.  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #65 skrivet: januari 19, 2022, 08:53:00:00 »
Kopplingen till träfasad är att det kan ge vibrationer i väggen om man monterar en värmepump på väggstativ, (Det stativet är gjort för luft/luftvärmepump som skall värma ett hus, inte en pool) väggmontering kan det ge vibrationer som är störande i väggen.

För en poolvärmepump är det oviktigt att få upp den särskilt högt från marken, det blir ju aldrig någon is under en poolvärmepump, så det enda viktiga är att det finns avrinning för det kondensvatten som bildas i rätt stor mängd från värmepumpen.

Om du tänkt köpa ett sånt stativ, kolla så att storleken på infästningarna korrelerar med värmepumpens fästen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Basic

SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #66 skrivet: april 20, 2022, 22:56:10:10 »
Jag förstår inte kopplingen dom gör till träfasad. VP ska ju stå minst 2-3 dm från vägg så vad har träfasad med stativet att göra? Stativet ska skruvas i underlaget så att det står statigt. Jag byggde ett litet trädäck till VP. Placeringen är på berg som lutar så benen är olika höga för att få trädäcket plant. Har man en betongplatta som underlag så går det nog lite snabbare med ett färdigt stativ.  <hmm>

Då var solen framme några dagar och då åker skruvdragaren fram.  <antman>

Byggde en liten plattform för VP.

Utloggad Basic

SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #67 skrivet: maj 07, 2022, 18:18:11:11 »
Hej forumet

I år får jag det inte tätt mellan pump och bypass med slangklämmor.  <help>

Funkade bra förra året, som var det första året med pool.

Ska byta till annan slang eller PVC rör mellan filter och bypass.

Frågan är om man ska köra på PVC slang och klämkoppling eller PVC rör med  lim-och unionkopplingar.

Vad är att föredra och varför?

Ska tillägga att bypass som är inkopplad, dvs. mellan filter är limmad PVC koppling för slang. Sidan mot värmepumpen är inte inkopplad ännu men där sitter union så jag tänker att mellan de två ska jag fortsätta med PVC rör och unionkopplingar.

Där det läcker nu är precis vid filtrets utlopp så att säga, blå slang på bild.

Ja just det. Nu är VP på plats. Elektriker ska komma och koppla inom kort.
« Senast ändrad: maj 07, 2022, 22:32:47:47 av Basic »

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #68 skrivet: maj 09, 2022, 08:54:10:10 »
Skippa slangkopplingar i största möjliga utsträckning. den deformerar gärna slangen och det är det som antagligen hänt nu och därför får du det inte tätt.
Men unionare så är det bara byta packning om den inte skulle vara tät. det kan hända om packningen är gammal eller om man skruvat åt den för hårt så den blir tillplattad. så byt du till pvc rör och unionare så kommer du få minst med strul framåt.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Basic

SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #69 skrivet: maj 09, 2022, 10:55:10:10 »
Skippa slangkopplingar i största möjliga utsträckning. den deformerar gärna slangen och det är det som antagligen hänt nu och därför får du det inte tätt.
Men unionare så är det bara byta packning om den inte skulle vara tät. det kan hända om packningen är gammal eller om man skruvat åt den för hårt så den blir tillplattad. så byt du till pvc rör och unionare så kommer du få minst med strul framåt.

Tack för svar. Då behöver jag isf. bygga om bypass också eftersom det redan är limmade rör till slang på in och utlopp?  Jag tänker att jag kan kapa av båda T anslutningarna och frigöra den lodräta kranventilen, sen skarva och limma på nytt med nya unionkopplingar på filtersidan så att säga.

På sugsidan behåller jag nog den blå slangen då det inte läcker där och även där är det limmad slangkoppling, dvs inloppet till filterpumpen. Ska komplettera med vulktejp där för säkerhets skull. Men där kan jag eventuellt byta ut ändstycket då det är en union.

Så gängad union och limmad PVC mellan filtrets ut och bypass. Sen samma mellan bypass och värmepumpen, dvs gängad union in i VP och limmade rör mellan bypass och VP. Rätt tolkat?

Vad ska man ha för slang/rör/anslutning nedtill på bypass, dvs det som ska från VP till poolen?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan