VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Digital mätare - PoolLab 1.0  (läst 12185 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #10 skrivet: maj 04, 2020, 22:38:10:10 »
Hej!
Äntligen någon som har erfarenhet av Pool lab. Behöver köpa en ny mätare o Poollab verkar vara den enda på marknaden som mäter kalcium. Men när jag läser bruksanvisningen så är mätaren kapabel att mäta både kalcium och total hårdhet. När jag frågade Folkpool om skillnaden säger de lite svävande att det är samma sak men det tror jag inte på. Har bett om ett förtydligande men så klart ej fått svar. Är det någon här som vet? Dessutom så ingår inte kalciumreagens i deras kit med tabletter så hur i
h-lvete ska jag kunna mäta kalciumet???

Oerhört tacksam för svar!
Hej,
Jag hade ett mycket längre svar än vad jag skriver. Valde ett kort svar.

Svaret var nog ganska korrekt från återförsäljaren av instrumentet.
Mitt svar hade varit lika.
Anledningen är att hårdhet på vatten kan förvirra vem som helst. Olika skalor beroende på land och instrument.

Total hårdhet mäter alla fria två-värda joner. Kalcium är vanligast och ca. en tiondel eller mindre i jämförelse med kalcium är magnesium. De andra är oftast försumbara.
Kalciumhårdhet mäter bara fritt kalcium i poolen.
För dessa två finns olika indikatorer som ger olika färg.

Men eftersom alla andra tvåvärda joner är mycket lägre än kalcium så funkar ofta denna mätning. Vidare är att denna parameter inte behöver mätas exakt.
Vidare sker mätningen med droppflaskor. Alltså inga tabletter.

Har tyvärr inte gjort en exakta tester av denna parameter.
Ett tips är att skaka/ruska dessa två flaskor minst 1minut innan användning.

Roger

Alltså, det fungerar lika bra med total hårdhet som kalkhårdhet när du mäter.

Poolgiganten

Utloggad Diddi

SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #11 skrivet: augusti 02, 2020, 10:22:41:41 »
Även jag investerade i denna, efter 7 år med pool och spa, och är nöjd.
Det jag också skulle vilja veta, precis som trådstartaren, om det finns andra tabletter att köpa, om det teoretiskt borde kunna fungera eftersom kemiskt sett borde väl tabletterna innehålla samma sak? Jag tycker att kvantiteten på tabletterna är för höga i Folkpools utbud. Men man kanske mäter 50 ggr/säsong?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #12 skrivet: augusti 02, 2020, 22:06:39:39 »
Även jag investerade i denna, efter 7 år med pool och spa, och är nöjd.
Det jag också skulle vilja veta, precis som trådstartaren, om det finns andra tabletter att köpa, om det teoretiskt borde kunna fungera eftersom kemiskt sett borde väl tabletterna innehålla samma sak? Jag tycker att kvantiteten på tabletterna är för höga i Folkpools utbud. Men man kanske mäter 50 ggr/säsong?
Hej,
Rent teoretiskt borde det fungera med andra motsvarande tabletter.
Anledningen är att oavsett instrument mäter de samma sak. Olika instrument som mäter samma parameter borde mäta samma absorbans/våglängd. Det är ju samma kemikalie som mäts.

Sen kan jag påstå att olika leverantörer och beskrivning hur man gör påverkar mätningen enormt. Vill påstå att man ofta mäter fel trots att man har det bästa instrumentet på marknaden.

Gör man inte rätt så är ofta ett enkelt kit från Biltema bättre. Snabbt och enkelt.


Roger
« Senast ändrad: augusti 03, 2020, 04:32:05:05 av Roger. »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #13 skrivet: augusti 03, 2020, 07:51:28:28 »
Skaffa gärna en lite kemimortel till ditt instrument. Vissa mätningar bör gå fort. Annars kan de påverka resultatet. Jag mal alltid mina tabletter innan mätning.
Roger

Utloggad Diddi

SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #14 skrivet: augusti 03, 2020, 09:57:04:04 »
Jag ser inte riktigt hur man kan göra fel med PooLab, den är verkligen superenkel att använda.
Följer man PooLabs instruktioner ska tabletten malas i koppen och min uppfattning är att det går fort, kanske 10-15 sek att krossa tabletten, beroende på vilken av dem det är.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #15 skrivet: augusti 03, 2020, 17:48:05:05 »
Hej,
Pool-lab-1.0 kanske är troligen det bästa instrumentet i sin prisklass. Går att få högre noggrannhet än vad som står i manualen. Vidare borde det vara enkelt.

Men noggrannheten kan bero på användare och andra parametrar.
För att testa ett instrument måste man veta exakt hur hög koncentration av ämnet man har.

Blandade till en lösning med diklor som teoretiskt skulle ha ett FC på 2,75-2,80 ppm.
I detta fall var tabletterna svårlösliga. Kanske naturligt eller gamla. Dock nyinköpta. Jag gjorde fem tester på detta vatten. Fick värden mellan 2,72 och 2,80. Vilket är mycket bra. Jag mortlade dessa tabletter innan tillsats till instrumentet.

Bad en van användare av instrumentet att göra mätning på samma vatten med samma tablett. Mortlade tabletten i instrumentets kopp. Fick ett FC=2,2. Bad en laboratorietekniker göra motsvarande. Fick 2,4 ppm FC. Sen testade jag en Rapid-DPD1-Biltema. Visade 2,4 ppm FC.

Skillnaden mellan våra mätningar var tiden det tog att mäta FC. Min tog ca 30s. De andra tog upp till tre minuter.
Förklaring.
DPD1 kan färgas eller bli färglös. Det bildas två olika molekyler/joner. Den ena blir röd och den andre färglös. Noggrannheten för FC-mätning följer en parabel. Alltså inte linjärt samband mellan Absorbans/instrumentet och verkligt FC. Vid FC=6 ppm är man i toppen av denna parabel. Högre klorhalt kommer att ge lägre värde. Alltså blir osäkerheten mycket stor angående FC runt 6 ppm.
Det är till och med så att ju högre klorhalten är dess mer fel brukar DPD1 ge. Ligger man under FC=2 ppm är det mycket stor noggrannhet. Över blir felet större och större med längre mätningstid.
Här kan man alltid testa efter man gjort en FC-mätning genom att vänta 1 minut. Kör en ny test. Vänta en minut så kör man en ny test. Ju högre klorhalt man har dess mer kommer instrument visa lägre och lägre värde på FC. Så tiden kan vara avgörande beroende på hur lättlösliga tabletterna är?

Vidare finns det en till parameter som påverkar mätningen av FC. Det är första steget av bundet klor i form av monokloramin. Här är tiden mycket avgörande då man mäter FC. Redan efter 1minut kommer detta att färga DPD1. Ju högre halt bundet klor dess fortare kommer färgningen. Vidare blir mer röd med tiden. Kallas för Fantomklor.

Råkar man ha mycket bundet klor kommer det färga DPD1 redan efter 30s. Har testat själv.

Så när jag påstår att detta är en av de svåraste mätningarna är det sant. Hög klorhalt och man tar för lång tid på sig kommer DPD1 visa ett för lågt värde. Vidare om man har bundet klor kan det tolkas som fritt klor.

Övrigt är de flesta parametrarna (färgerna) kalibrerade mellan 20 och 25 grader. Alltså temperaturen påverkar mätningen också.

Det finns olika märken på tabletter som kan ge olika resultat. Vidare åldern på tabletterna. Mer lättlösliga tabletter ger mer noggrannhet enligt mig.

Roger

Utloggad Diddi

SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #16 skrivet: augusti 03, 2020, 19:57:03:03 »
Jisses!
Jag är imponerad av din kunskap kring detta - wow!
Och tack för att du tar dig tid!!
Jag läser och läser om och förstår vissa saker och andra fattar jag ännu inte (i alla fall hur jag ska kunna omvandla det till praktik, och detta trots mina 41 år i livet och 420 högskolepoäng  ;D )

Hade jag vetat det jag läser nu hade jag troligtvis avstått att köpa så pass dyrt mätinstrument.
MEN! Just nu är jag glad för den eftersom jag har kommit så här långt och lärt mig så mycket om vad som är fel med vårt vatten och hur vi kan landa rätt och göra rätt framöver. Så jag väljer att ignorera den felmarginal jag kan råka ut för gällande tabletter, hastighet och temperatur och acceptera att det är "därkring" eftersom det ger mig ändå mer info än min trasiga gamla mätare gjorde eller ny info såsom CYa vilket den inte klarade....

Samtidigt blir jag matt på alla "ifs and buts" kring att försöka göra rätt, med rätt redskap, i rätt tid och enligt alla hälso- och miljölagar samtidigt som man försöker parera annalkande värmebölja  ;D ;D

BTW säger PoolLabs instruktion att man inte ska använda Rapid-tabletter. Använder du dessa med gott resultat i just denna manick?

/Diddi
 

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #17 skrivet: augusti 03, 2020, 20:15:54:54 »
Hej,

Kör Biltemas kit varje dag. Vill jag ha mer noggranna mätvärden tar jag fram pool-lab. Anledningen till inlägget handlar om att lita på digitala värden och de är alltid rätt. Kör inte Biltemas rapid i instrumentet. Tänkte bara hur mycket fel kan den mäta. Eftersom det är en rapid löser den upp sig snabbt. Inte samma noggrannhet som i de som inte är rapid (svart markering).

Många brukar skriva om att de känner sitt vatten. Ofta behöver man inte mäta för att veta vad man ska göra.

Som jag skrev om pool-lab är det troligen den bästa på marknaden just nu.

Jag tycker det borde vara enkelt med pool och spa. För mig har det blivit det. Tror att de flesta följer råd och riktlinjer. Tyvärr kan det ändå bli fel.

Det är lite därför jag signalerat om att minska mina inlägg på forumet. Handlar om att försöka få de som ger råd och vägledning att ge bättre vägledning och råd. Det är mycket lätt att man får ett svängigt vatten fast man bara följer råd och riktlinjer.

Roger

Utloggad Diddi

SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #18 skrivet: augusti 03, 2020, 21:17:48:48 »
Har också haft funderingar på att införskaffa enklare stickor för dagligt bruk - när jag är i mål och kanske ta fram PoolLab en gång per vecka, tills jag verkligen är i mål.

Läste på så himla mycket när vi skaffade pool och spa för 7 år sedan och har alltid sett mig ha bra koll. Det har varit "justera PH och klorera därefter" i mycket enkla drag. En och annan alkanitet-kur eller Clear-pool-spa behandling - that´s it! Enkelt och härligt - som det ska vara! Men efter denna vända vi är med om nu känner jag att man borde ta "pool-körkort" först  ;D eftersom det är många moment 22 och marginalerna är ibland snäva. Jag har tex ännu inte hittat info om NÄR efter olika kemikalier man kan bada igen. På chockklorering står det 6 h, men ingen annan behandling anger tiden. Hur länge ska jag vänta innan jag kan bada? Teoretiskt så snart värdet är uppmätt till korrekt nivå, men hur vet jag NÄR jag ska mäta? Kommer det stiga ytterligare efter xxx antal minuter/timmar? Det finns säkert tabeller med googlingen jag gjorde häromdagen resulterade inte i något. Alla "vägledningar" från olika leverantörer säger samma sak: kemikalier och nivåer. Men inget om tid. Körkort för poolägare - I tell U  ;D

/Diddi

Utloggad Plums

SV: Digital mätare - PoolLab 1.0
« Svar #19 skrivet: augusti 04, 2020, 21:09:35:35 »
Jisses!
Jag är imponerad av din kunskap kring detta - wow!
Och tack för att du tar dig tid!!
Jag läser och läser om och förstår vissa saker och andra fattar jag ännu inte (i alla fall hur jag ska kunna omvandla det till praktik, och detta trots mina 41 år i livet och 420 högskolepoäng  ;D )

Hade jag vetat det jag läser nu hade jag troligtvis avstått att köpa så pass dyrt mätinstrument.
MEN! Just nu är jag glad för den eftersom jag har kommit så här långt och lärt mig så mycket om vad som är fel med vårt vatten och hur vi kan landa rätt och göra rätt framöver. Så jag väljer att ignorera den felmarginal jag kan råka ut för gällande tabletter, hastighet och temperatur och acceptera att det är "därkring" eftersom det ger mig ändå mer info än min trasiga gamla mätare gjorde eller ny info såsom CYa vilket den inte klarade....

Samtidigt blir jag matt på alla "ifs and buts" kring att försöka göra rätt, med rätt redskap, i rätt tid och enligt alla hälso- och miljölagar samtidigt som man försöker parera annalkande värmebölja  ;D ;D

BTW säger PoolLabs instruktion att man inte ska använda Rapid-tabletter. Använder du dessa med gott resultat i just denna manick?

/Diddi

Alla vet att livserfarenhet delat med högskolepoäng måste vara högre än 15% för optimal livskvalitet. Lite detsamma som 7,5% regeln för cya.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan