CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Snälla hjälp mig!  (läst 18104 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harriboy

Snälla hjälp mig!
« skrivet: december 15, 2016, 17:26:14:14 »
Jag har fått vita/ gula flan i mitt spabad. Dem simmar runt i spabadet och finns i utsuget samt i filtret. Jag sköter mitt spabad som mitt eget barn och följer dem rekommendera skötselanvisningarna som jag fått av min återförsäljare. Jag har använt algmedel och jag har använt  rörcleaning och jag byter filter vad tredje vecka samt kollar ph och klor värderna varje vecka samt att jag klorerar efter varje bad. Har pratat med olika spabads återförsäljare och alla verka gissa på olika anledningar vad det är och hur man blir av med skiten. Nu säger min återförsäljare att jag ska klora badet extra mycket och sen köra rörcleaning igen och byta vatten typ tre gånger.
Jag är så trött på detta och har funderat att sälja spabadet eftersom detta är ett återkommande problem för mig.
Snälla ni som har erfarenhet av detta och vet hur man gör för att undervisa detta. Snälla hjälp mig.
Mvh
Harri

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #1 skrivet: december 15, 2016, 18:14:13:13 »
Det finns väl bara två saker som jag kan tänka mig stämmer in på din beskrivning: troligast skulle jag sätta kalkutfällning, vilket uppkommer om du har hårt vatten och speciellt vid högt pH. Det andra alternativet vore feta utfällningar som man kan få av sololjor, hudkräm m.m. Sätter sig flocken fast på kanten ? Känn då på dem. Feta avlagringar känns just feta. Kalkavlagringar känns torra och o vissa fall, särskilt efter en tid om de satt sig på något, sträva eller småskrovliga.

Botemedel: mot feta avlagringar: se till att alla som använder badet duschar och tvättar sig ordentligt först och inte smörjer in sig med diverse krämer m.m. Mot kalkavlagringar: sänk pH till lägsta nivån i normalspannet. Om du har mycket hårt vatten så försök få tag på annat vatten eller skaffa ett avhärdningsfilter.

Du har blivit rekommenderad mera klor, men detta hjälper bara om det handlar om alger, vilket jag inte tror - alger växer mest på ytor och är oftast mer eller mindre grönaktiga.

Utloggad nijo2

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #2 skrivet: december 15, 2016, 20:40:02:02 »
Just vita flagor har varit upp tidigare och Spareparator nämnder där att det troligast beror på biofilm och då skall man chockklora och sen köra en pipecleaner, byta vatten. Detta kan behövas upprepas.

Jag har själv fått vita flagor en gång och det var just efter en pipecleaner, bytte vatten ett par ggr. och sen var det borta.

Utloggad Harriboy

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #3 skrivet: december 16, 2016, 15:03:47:47 »
Ok!
Jag tänkte chockklorera vattnet sen köra pipecleaner. Tömma badet igen och fylla på nytt vatten.
Jag får olika bud från olika återförsäljare med olika kemiska metoder. Någon säger att det kommer från rören. Men spabadet är ju inte mer ett år gammalt o då ska man ju inte behöva köra pipecleaner enligt vissa återförsäljare. Andra säger att jag klorar för lite att det är anledningen medans andra säger att det inte har med kloret att göra. Fan fan ska man tro på.
Flanen går sönder när man tar på dem o förökar sig mer o mer.
Det är andra gången jag får skiten.
Ibland när allt är bra så kan jag upptäcka några enstaka i badet. Men nu finns dem i hela spabadet.
Jag har använt algmedel förut och vet inte om det hjälpte eller inte?
Tack för att ni vill hjälpa mig. Har ni fler info om detta så kommentera tack.
Jag återkommer efter vattenbytet vad som hänt.
Mvh
Harri

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #4 skrivet: december 16, 2016, 15:27:11:11 »
Prova köra en rengöring enligt rek, byt sedan fabrikat på kemet.
Jag har kört med Bayrol i flera år och bara kört pipeclean 2 gånger och aldrig sett en flaga i vårt SPA.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #5 skrivet: december 17, 2016, 00:02:15:15 »
Du måste först avgöra om flagorna är kalk eller från biofilmen, det gör du enklast genom att försöka ta upp en mängd vatten med ett antal flagor i en glasburk till hälften. Blanda sedan lite klorpulver i vatten så du får ett PPM på minst 10, gärna 20 i ett glas. Häll sedan ner den lösningen i vattnet med flaggorna och låt stå i 30-60 minuter.

Har flaggorna lösts upp efter den tiden så kan du konstatera att det är avlagringar av biofilm i rörsystemet som släppt och ställer till problem .

Är däremot flaggorna kvar så kan man utgå ifrån att det är kalkavlagringar som släpp i rörsystemet som ställer till problemen.

Nu när du vet vad som orsakat flaggorna så kan du behandla problemet på rätt sätt.

Är det kalk så behöver du en avkalkningskemikalie som mjukar upp och binder in kalken så att det fastnar i filtret, den bästa jag har provat för detta är LeisureTime Defender.

Är det biofilm som släppt så kanske du får köra flera svängar med pipeclean innan du får bort avlagringarna, jag kan rekommendera Ahh-Some Hottub cleaning Gel som är den effektivaste jag provat än så länge.

Sedan avsluta med en riktig superklorinering av badet där du håller minst 15ppm klor i minst 1 timme med pumparna på full sprutt.

Byt sedan vatten och börja om på nytt.

Lycka till !
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #6 skrivet: december 17, 2016, 10:09:35:35 »
Kan man verkligen ha så kalkhaltigt vatten att det blir några avlagringar att tala om på 1 år?
I min värld är det mycket större risk att han använt kemikalier med ett fyllnadsmedel (kalk t.ex  <dontkn>) som anrikas och avsätter sig och bildar dessa flagor...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #7 skrivet: december 17, 2016, 13:16:39:39 »
Det finns gott om vatten med mycket hög kalkhalt på många håll i Sverige. Det kan vara så illa att kalk sätter igen det mesta i husets vattensystem - duschstrilar, varmvattenberedare m.m., men ofta maskeras i stället det höga kalkinnehållet av att vattnet är lite surt (lågt pH). I så fall förblir kalken i lösning och kommer inte att fällas ut lika lätt. Men om då pH blir högre och man hamnar över gränsen för kalkutfällning så kan det snabbt fällas ut avsevärda mängder. Det går ju att mäta vattnets kalkhårdhet så vet man om det är detta som ligger bakom. Bor man på landet kan man ibland fråga grannarna - har de flesta grannar skaffat avhärdningsfilter så vet man ju att vattnet i trakten är hårt.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #8 skrivet: december 17, 2016, 17:03:49:49 »
Med tanke på den relativt höga vattentemperaturer sommar oftast har i ett spabad så behövs det inte speciellt lång tid för att det ska kunna bli kalkavlagringar. Då vatten avdunstar så blir kalken kvar isvattnet och kan byggas upp.

Beror givetvis mycket på vilka förutsättningar som finns när det gäller vattnet man fyller med.

Bor man i ett område med hårt vatten så är risken överhängande men även om man fyller med vatten från egen brunn eller borrhål.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Harriboy

SV: Snälla hjälp mig!
« Svar #9 skrivet: december 19, 2016, 11:30:27:27 »
Nu har jag gjort ett test genom att jag har fyllt två glas med vatten från spabadet där dessa flan finns med. Ena glaset hällde jag i klor och i det andra glaset hällde jag i algmedel som jag köpt från återförsäljaren. Efter ett dygn så finns flanen kvar i vattnet. Jag upplever att det luktar ganska mycket klor som i ett badhus från mina test glas.
så dem försvinner inte med hjälp av klor eller algmedel.
Jag bor i Stockholm Stad så jag har kollat upp vattnet och vattnet är mjuk i Stockholm.
Detta är ett mysterie vad dessa flan kommer i från.
Jag vill informera att varje gång någon badar i badet så har alla duschat innan. Jag kollar värderna två gånger i veckan och ser till att ph är okey för att kloret ska fungera på bästa sätt. Jag byter filter var 3:e vecka och tvättar dem med filtertvätt. Jag byter vatten 4 gånger per år. Vi badar ca 2-3 gånger i månaden.
Tack för att ni hjälper mig med era funderingar.
I dag ska jag köra pipecleaner o byter vatten så får vi se vad som händer?
Tyvärr så har jag inga större förhoppningar att det ska bli bra....

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag