VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tömma spabadet med dränkbar pump eller trädgårdsslang?  (läst 21007 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cantona

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
Tömma spabadet med dränkbar pump eller trädgårdsslang?
« skrivet: augusti 15, 2015, 09:50:52:52 »
På mitt spabad (Hydropool Serenity) så finns det ett uttag längst ner på utsidan där man kan koppla på en vanlig trädgårdsslang med snabbkoppling för att tömma spabadet på vatten. Snart är det dags att göra mitt första vattenbyte och jag vet inte om jag ska använda mig av detta sätt att tömma badet eller om jag ska köpa mig en dränkbar pump. Hur gör ni andra?

Hur lång tid kan det ta att tömma ett spabad på 2000 liter med trädgårdsslang/pemslang jämfört med dränkbar pump?

Finns det någon fördel med att använda sig av det inbyggda uttaget för trädgårdsslang jämfört med dränkbar pump, t.ex. att man får bort allt vatten ur rör etc.?

Jag har mitt spabad nedsänkt 30 cm i altanen så det krävs lite arbete att lägga dit en trädgårdsslang/pemslang under altanen om jag ska använda mig av det inbyggda uttaget. När slangen väl ligger där så känns det dock som ett ganska smidigt sätt (om än långsamt?).
Spabad Hydropool Serenity 8000

Poolgiganten

Rickardo

  • Gäst
Rickardo
SV: Tömma spabadet med dränkbar pump eller trädgårdsslang?
« Svar #1 skrivet: augusti 15, 2015, 10:40:54:54 »
jag drenerar med trädgårdsslang, jag drar trädgårdslangen nånstans så jag inte får en stor pöl mitt på gräsmattan, och låter den drenera under halva dan och natten. på morgon är det tomt

men har du skålade sitsar osv så borde du även ha en dränkpump för att ta upp de sista

Utloggad mcdanne

SV: Tömma spabadet med dränkbar pump eller trädgårdsslang?
« Svar #2 skrivet: augusti 15, 2015, 10:59:57:57 »
Jag kör med en dränkbarpump från biltema då tar det ca 45min sen kan man köpa en ännu mindre pump för att suga upp allt som ligger i sitsarna och det från botten som inte dränkbara pumpen tar.

Låter också som att du kommer få 30cm vatten kvar om du har den nedgrävd, så jag skulle satsat på att köpa en pump, det tar som sagt månnnga timmar att tömma utan det samt att man vill ju köra pipeclean, tömma, fylla, och sen tömma igen innan fyllning för att få bort all pipeclean från badet.

Utloggad Cantona

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Tömma spabadet med dränkbar pump eller trädgårdsslang?
« Svar #3 skrivet: augusti 15, 2015, 11:33:20:20 »
Spabadet är egentligen inte nedgrävd utan nedsänkt så jag bör väl inte få 30 cm vatten kvar?

Går det betydligt snabbare med dränkbar pump så köper jag en sån. Det jag tänkte på också var om det blir vatten kvar i rör och pumpar som jag inte får bort på annat sätt än med dräneringsventilen?
Spabad Hydropool Serenity 8000

Utloggad mcdanne

SV: Tömma spabadet med dränkbar pump eller trädgårdsslang?
« Svar #4 skrivet: augusti 15, 2015, 20:44:00:00 »
På mitt spa är det kanske ett 40cm rör ut till dräneringsventilen, och den kanske inte blir tömd helt, samtidigt så går det metervis med andra slangar till pumparna som heller inte töms oavsett metod, därför är det bättre att byta vatten två gånger vid bytet och köra pumparna i mellan så man får ut det mesta.

Utloggad Telekiter

SV: Tömma spabadet med dränkbar pump eller trädgårdsslang?
« Svar #5 skrivet: augusti 16, 2015, 21:59:03:03 »
Jag har en 25 mm slang (blå, köpt på classe ohlsson) som jag lägger på botten av spat. Andra änden drar jag till dagvattenavloppet 10 m bort och slangar ur med häverteffekten. Det tar bra precis 35 min tömma mitt Viskan Saltö. Dock får jag ju inte bort det vatten som ligger i sätena. Har också köpte en dränkbar pump från biltema som jag inte använt ännu.

/Urban.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Tömma spabadet med dränkbar pump eller trädgårdsslang?
« Svar #6 skrivet: augusti 19, 2015, 22:36:29:29 »
Skulle direkt rekommendera en dränkbar pump, det går bra mycket snabbare med en sådan, har du sedan tillgång till en dammsugare som kan suga vatten så tömmer du sedan lätt alla skålade säten och det som blir kvar på botten på ett enkelt sätt.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad gurkburk

SV: Tömma spabadet med dränkbar pump eller trädgårdsslang?
« Svar #7 skrivet: augusti 20, 2015, 21:37:39:39 »
Skall man byta vatten i februari vill man att det går FORT!
Dimension One Nautilus
Intex 457x122 (16 kubiks rörpool)

Utloggad Rotorp

SV: Tömma spabadet med dränkbar pump eller trädgårdsslang?
« Svar #8 skrivet: augusti 24, 2015, 15:56:25:25 »
Hej

Har inte du en drain funktion i det badet? Ja så man dränerar ut vattnet med cirkulationspumpen via trädgårdsslang? Så är det väl på flera andra Hydropool bad.

Utloggad Cantona

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Tömma spabadet med dränkbar pump eller trädgårdsslang?
« Svar #9 skrivet: augusti 24, 2015, 18:23:00:00 »
Hej

Har inte du en drain funktion i det badet? Ja så man dränerar ut vattnet med cirkulationspumpen via trädgårdsslang? Så är det väl på flera andra Hydropool bad.

Jo, det är precis det jag skriver i mitt första inlägg. Jag misstänker dock att det tar för lång tid så därför är jag inne på att köpa mig en dränkbar pump.
Spabad Hydropool Serenity 8000

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag