Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Timer på pump  (läst 7705 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Patmark

Timer på pump
« skrivet: augusti 06, 2015, 12:47:38:38 »
Hej!
Det här med att köra timer på sandfilterpumpen, hur vet man hur mycket den ska köras?

Jag har en betongpool på ca 9 kubik, och en enkel sandfilterpump på 4500 liter/timme (tror jag enheten är?). Efter sandfilterpumpen sitter en UV-lampa, som är kopplad till samma strömkälla. Hur många timmar per dag ska pumpen och UV vara igång?

I trädgårdsdammar ska man köra 365 dagar per år, 24 timmar per dygn har jag läst. Vad är egentligen skillnaden mellan hur en pool och en damm filtreras och cirkuleras? Förutom att dammen har biologiska filter, inga kemikalier, inget bad... Ja det är väl en faslig massa skillnader bara där.

Poolgiganten

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Timer på pump
« Svar #1 skrivet: augusti 06, 2015, 13:29:41:41 »
Rekommendationen brukar vara att cirkulera vattenvolymen genom filtret åtminstone 3-4 gånger per dygn och många kör nog mer än så. En del kör 24/7 men det är knappast nödvändigt. En fördel med att stoppa pumpen på natten är att avkylningen blir mindre då.

En trädgårdsdamm innehåller ju inget klor som renar utan dammen sprudlar av liv och då vill man nog hålla vattnet cirkulerande för bland annat syresättningen som alla växter och djur behöver.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Patmark

SV: Timer på pump
« Svar #2 skrivet: augusti 06, 2015, 13:33:40:40 »
Aha okej! Det låter rimligt. Så med min storlek på pump och pool borde jag behöva köra 6-8 timmar per dag, eftersom det tar två timmar att cirkulera "allt" vatten en gång?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Timer på pump
« Svar #3 skrivet: augusti 06, 2015, 13:45:02:02 »
Aha okej! Det låter rimligt. Så med min storlek på pump och pool borde jag behöva köra 6-8 timmar per dag, eftersom det tar två timmar att cirkulera "allt" vatten en gång?
Ja, det stämmer. Jag körde från början 30 minuters intervall på min pump, från kl 8 på morgonen till 20 på kvällen. Numer har jag pluppat i timern så den kör konstant när det är som varmast (mitt på dagen) och man får mest värme från värmepumpen då. Funkar för mig.

Även om pumpen inte stör något egentligen, blåser det lite så hör man inte pumpen för allt lövrassel, så är det i alla fall skönt att det är tyst på natten när det är stilla. Ingen risk att man stör grannarna.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Thermojito

SV: Timer på pump
« Svar #4 skrivet: augusti 06, 2015, 16:43:32:32 »
Nu är det ju ingen exakt vetenskap med 3-4 gångers omsättning per dygn, men tänk på att pumparna specas till vilken volym/h de omsätter "UTAN mottryck".

(Om)/NÄR sand- breddavlopp- och pumpfilter, slangar, böjar, inlopp etc ökar motståndet för vattnet att cirkulera så kommer volymen per timme att minska. Vid tillräckligt stort motstånd pumpas inget vatten alls... Det brukar finnas grafer som talar om hur kurvan ser ut även mellan dessa ändlägen. Hittar du ingen graf, alternativt om är det svårt att gissa/mäta vilket tryck pumpen jobbar under, så kan du ju alltid halvera flödet som pumpen är specad till som ett inte alltför orimligt men ändå rätt så konservativt antagande...

Isåfall bör din pump gå lite fler timmar per dygn, kanske 12 eller så....

I praktiken märker du ju om vattenkvaliteten på sikt blir dålig, antal nödvändiga pumptimmar per dygn beror ju även mycket på hur mycket skit poolen får ta hand om från badande människor och naturen runtomkring...

Utloggad Patmark

SV: Timer på pump
« Svar #5 skrivet: augusti 06, 2015, 22:38:19:19 »
Intressanta svar, tack för det! Jag får en känsla av att det vore bättre med en större pump än 4500 liter timmen trots att det är en så liten pool? Det blir ju bra många kilowattimmar, jag har snart ett pooltak för jag hoppas på lång säsong, så det är ju ganska många dagar med 250W*12...?

Det finns väl ingen poäng med att ha en backventil mellan pumpens utblås och poolen, den gör väl ingen nytta? Inte ens om pumpen tar vattnet från en separat tank? Den kan ju inte ta bort något tryck mot pumpen annat än när pumpen är avstängd. Det är tänkt att bli en overflowpool när jag har fått det att fungera med bufferttanken...

Utloggad Thermojito

SV: Timer på pump
« Svar #6 skrivet: augusti 06, 2015, 23:05:52:52 »
Jag är ju absolut ingen expert, men 250W pump på 9m3 känns INTE orimligt litet, även vid 50% drifttid över dygnet. Vi är ju många här, inklusive undertecknad, som har runt 40m3 som dras runt av en 750W/1hkp pump, ofta på timer eller ibland med varvtalsregulator/frekvensstyrning.

SÅ stor skillnad i verkningsgrad kan det väl inte vara?

Om det är kilowatt-timmarna som du är orolig för så är det ytterligare anledning att INTE ta en större pump som jag ser det. Det är nog även bra för jämnheten i klorhalt i poolen om pumpen går längre perioder med längre flöde än kortare perioder med stort flöde. (Oavsett klorpuckar eller autodosering)

Utloggad Patmark

SV: Timer på pump
« Svar #7 skrivet: augusti 06, 2015, 23:12:19:19 »
Ok! Ja det ska ju funka med 4500 liter/timme för pooler upp till 12 kubik. Men jag vill ju ha det välavvägt, spannet som "funkar" är ju typ 2000-12000 liter, ganska oexakt...

Är det förresten bättre med lägre watt och samma kapacitet? T ex finns ju 190W-pumpar som är specade till 4500 liter/timme och 250W-pumpar specade till samma värde. Antingen är 190W-pumpen effektivare eller så är den mer optimistiskt specad?

Utloggad nyburjare

SV: Timer på pump
« Svar #8 skrivet: augusti 06, 2015, 23:20:48:48 »
Ok! Ja det ska ju funka med 4500 liter/timme för pooler upp till 12 kubik. Men jag vill ju ha det välavvägt, spannet som "funkar" är ju typ 2000-12000 liter, ganska oexakt...

Är det förresten bättre med lägre watt och samma kapacitet? T ex finns ju 190W-pumpar som är specade till 4500 liter/timme och 250W-pumpar specade till samma värde. Antingen är 190W-pumpen effektivare eller så är den mer optimistiskt specad?

Det handlar om tryck o flöde, 2 olika saker , jämför tex med en fläkt, en sådan kan vara en kanalfläkt typ badrumsfläkt som flyttar luft från ena sidan väggen till andra dvs inget motstånd, samma luftmängd kan en radialfläkt ge trots att den kanske har 10 x mer W, det handlar om vid vilket tryck den ger en given mängd vatten/luft, den ena värdet ensamt gör inte att man kan jämföra en pump mot en annan

Utloggad Patmark

SV: Timer på pump
« Svar #9 skrivet: augusti 06, 2015, 23:55:42:42 »
Ah just det, bra tänkt. Den med 250W har 4500 liter/timme vid arbetstryck 0,4 bar. Okänt maxflöde och maxtryck.

Den med 190W har 4500 liter/timme endast enligt reklamtexten, i manualen står maxflöde 4000 liter/timme och maxtryck 1,4 bar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag