VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bekymrad över testresultat.  (läst 14579 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Bekymrad över testresultat.
« Svar #30 skrivet: maj 14, 2015, 17:06:57:57 »
Jag vill påstå att scuban inte mäter så fel om man gör rätt med pillren. Jag har pratat med ett par butiker som matchat den mot betydligt dyrare manicker och då fått väldigt samstämmiga mätvärden.

Jag föreslår att du gör en serie mätningar med apparaterna. Fram med stoppuret för att då tiden rätt med scuban.

Får du fortfarande helt olika värden på klor, reklamera scuban.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Bekymrad över testresultat.
« Svar #31 skrivet: maj 14, 2015, 17:18:46:46 »
Kollade idag med dom 2 mätare jag har och sen med enn granne som jobbar på badhuset via deras mätare som borde vara den mest exakta.

Aquacheck:

Fritt klor 7.5
Ph 7,0

Scuba I

Fritt klor 4,4
Ph 7,5

Badhusets

Fritt klor 2,2
Ph 7,75

Sammantaget så är det en jävla soppa det här med mätare.
Redigera inlägg

Det här är ju så stora mätfel att mätningarna blir helt meningslösa. Om t.ex. Aquacjecken säger att pH är 7.0 så skall man alltså HÖJA pH, Om värdet däremot enl. badhusinstrumentet är 7.75, ja då skall man ju SÄNKA i stället. Mätonogrannheten i jämförelsen översiger alltså hela reglerområdet ! Även skillnaden i frtt klor är ju anmärkningsvärd, ca 350 %... Scuban och badhusets ligger ju något lite acceptabelt nära varandra för pH, men skillnaden i klor är ju 100 % ! Dessa tanker förutsätter ju då att instrumenten har använts på rätt sätt, men det man hört tidigare att digitala instrument inte är att lita på om man inte köper dyra proffsinstrument verkar ju annars bekräftat av ett sådant här test. Vi testade en gång ett riktigt billigt digitalt instrument, men det verkade totalt osäkert, man verkade kunna få vilka värden som helst. Vi har kemautomatik, så vi mäter bara för kontroll då och då och använder då tabletter.

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Bekymrad över testresultat.
« Svar #32 skrivet: maj 14, 2015, 20:07:14:14 »
Det här är ju så stora mätfel att mätningarna blir helt meningslösa. Om t.ex. Aquacjecken säger att pH är 7.0 så skall man alltså HÖJA pH, Om värdet däremot enl. badhusinstrumentet är 7.75, ja då skall man ju SÄNKA i stället. Mätonogrannheten i jämförelsen översiger alltså hela reglerområdet ! Även skillnaden i frtt klor är ju anmärkningsvärd, ca 350 %... Scuban och badhusets ligger ju något lite acceptabelt nära varandra för pH, men skillnaden i klor är ju 100 % ! Dessa tanker förutsätter ju då att instrumenten har använts på rätt sätt, men det man hört tidigare att digitala instrument inte är att lita på om man inte köper dyra proffsinstrument verkar ju annars bekräftat av ett sådant här test. Vi testade en gång ett riktigt billigt digitalt instrument, men det verkade totalt osäkert, man verkade kunna få vilka värden som helst. Vi har kemautomatik, så vi mäter bara för kontroll då och då och använder då tabletter.
jag har mätt flera gånger med samma resultat, 30sek roterat scuban och 30 sek still, sen tryckt på knappen, polaren testade först med vatten jag skickat med till badhuset, sen kom han hem till mig och vi körde med tidtagning, det roliga är att med droppar och läsa av på färgskala så är klor högt där men inte på badhusets mätare, pH är ju hyffsat nära i jämförelse mot scuban.

Utloggad micke0171

SV: Bekymrad över testresultat.
« Svar #33 skrivet: juni 03, 2022, 10:36:58:58 »
Hej! Hoppar in i denna tråd några år senare. Kan kanske hjälpa någon.
Jag har en 2 st scuba 2 , 1 st poollab1.0 samt testremsor från aquacheck.

Klor, pH, samt alka stämmer ganska bra överens mellan testmetoderna. Cya däremot skiljer sig enormt. Scuba envisas med att ligga mellan 50-60 PPM medan poollab mäter under 30. Teststickorna visar på under 30 PPM. Poolvattnet är delvis utbytt denna säsong så Cya KAN inte vara hög.

Jag har alltid använt scubas rekommenderade tabletter från lovibond till scuban och poollabs rekommenderade tabletter till poollab. När jag testade att använda poollabs tabletter till scuban så vips mätte scuban också Cya nivån till under 30. Detta gäller för båda mina scuba 2 mätare.

SLUTSATS: det är fel på lovibonds tabletter för Cya. Det är INTE fel på scuba.

Nån mer som noterat detta?

Mikael

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Bekymrad över testresultat.
« Svar #34 skrivet: juni 04, 2022, 22:33:29:29 »
Hej! Hoppar in i denna tråd några år senare. Kan kanske hjälpa någon.
Jag har en 2 st scuba 2 , 1 st poollab1.0 samt testremsor från aquacheck.

Klor, pH, samt alka stämmer ganska bra överens mellan testmetoderna. Cya däremot skiljer sig enormt. Scuba envisas med att ligga mellan 50-60 PPM medan poollab mäter under 30. Teststickorna visar på under 30 PPM. Poolvattnet är delvis utbytt denna säsong så Cya KAN inte vara hög.

Jag har alltid använt scubas rekommenderade tabletter från lovibond till scuban och poollabs rekommenderade tabletter till poollab. När jag testade att använda poollabs tabletter till scuban så vips mätte scuban också Cya nivån till under 30. Detta gäller för båda mina scuba 2 mätare.

SLUTSATS: det är fel på lovibonds tabletter för Cya. Det är INTE fel på scuba.

Nån mer som noterat detta?

Mikael
Hej Mikael,

Mycket bra inlägg. Vill minnas att jag läst att Scuba är dålig på att mäta CYA. Testremsor håller jag inte för mycket. Mest som en överblick. Har tyvärr inte testat en Scuba. Däremot hårdkört en poolab.1.0.

Vill minnas att poolab med de tillhörande tabletterna var mycket tillförlitlig angående CYA. Testade där inte andras tabletter. Har för mig att poollab har tre ledlampor och Scuba två för analys?

Gjorde en test med mig själv, laboratorietekniker och en van användare av poolab.
Intressanta resultat?

Hade gjort en lösning med 2,8ppm fritt klor.
Laboratorieteknikern fick 2,4 ppm
Van användare 2,2 ppm

Själv fick jag 5 mätningar på 2,75-2,82 om jag minns rätt?
Fritt klor mätning över 2ppm kräver en snabb mätning. Där var Lovibond bättre än tillhörande tabletter. Provade även Biltemas Rapid (grön) för detta. Hamnade på 2,4 ppm. I detta fall handlade det om tiden för mätning. Jag mortlade tabletterna innan mätning. Tillsatte ett pulver.

Rapid/grön betyder snabblöslig. Svart är för instrument och kräver lite av mortling.
Ibland tar tabletter slut? Lovibond som är stort företag kan även köras i en poollab.

Kan mycket väl vara så att det du skriver är helt rätt?

Ibland så kan gamla tabletter/reagens ge fel resultat. Det jag noterade i skillnad mellan Lovibond och poolab angående fritt klor var att Lovibond var mindre och mer lättlöslig.

Vidare tycker jag ditt inlägg var mycket bra. Anledningen är vilka mätningar kan man lita på?

Som exempel har jag mätt pH med sensorer, tabletter och stickor. Alla visade olika resultat.

Vidare varierar mätvärden med djupet av vatten.

Roger

Utloggad micke0171

SV: Bekymrad över testresultat.
« Svar #35 skrivet: juni 04, 2022, 23:48:20:20 »
Roger
Tack för ditt svar och dina kommentarer. Jag kan vara tillägga att jag har använt tre olika lovibond tabletter från olika paket. Alla levererade denna sommar och flera år kvar innan bäst före datum passerat. Samma resultat på alla tabletter. Alltså väldigt höga Cya värden. Som kuriosa kan jag även berätta att de höga Cya värdena fick jag även när jag använda dess tabletter i min poollab. Ytterligare ”bevis” för att lovibond tabletterna är felaktiga skulle jag säga.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Bekymrad över testresultat.
« Svar #36 skrivet: juni 04, 2022, 23:56:36:36 »
Hej,
Mycket bra analys. Gillar såna här inlägg. Gör man sådana så är de mycket medvetna. Tror på det du skriver. Gissar att du har mycket på dina fötter här.

Vidare gillar jag när personer analyserar och funderar och kommer till slutsatser.

Så tummen upp för ditt inlägg.

MVH
Roger


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan