Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bekymrad över testresultat.  (läst 14657 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bekymrad över testresultat.
« Svar #10 skrivet: maj 05, 2015, 17:39:49:49 »
Jag skulle vänta.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad Micke34

SV: Bekymrad över testresultat.
« Svar #11 skrivet: maj 05, 2015, 18:00:34:34 »
Gjorde detta test igår inomhus med ett glas vatten från poolen både med testremsorna och scuban. Tycker ändå det är konstigt att resultatet på cyan skiljer sig så mycket mellan de olika metoderna. Men säkrast kanske är att byta lite vatten. Tycker mest att det är frustrerande att man inte vet vilken mätmetod man kan lita på. Man kanske gör en för stor grej av det hela ?

Med vänlig hälsning, Micke

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bekymrad över testresultat.
« Svar #12 skrivet: maj 05, 2015, 21:20:08:08 »
Tycker ändå det är konstigt att resultatet på cyan skiljer sig så mycket mellan de olika metoderna. Men säkrast kanske är att byta lite vatten. Tycker mest att det är frustrerande att man inte vet vilken mätmetod man kan lita på. Man kanske gör en för stor grej av det hela ?
Håller med om att det är frustrerande. Är det någon med en LaMotte i närheten av dig som läser här som du skulle kunna få ett extra utlåtande av? Så blir "Minority report" lagd åt sidan förhoppningsvis om två av tre visar lika.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Margaretha

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Lödöse
  • Antal inlägg: 58
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool -absolut!
    • Visa profil
SV: Bekymrad över testresultat.
« Svar #13 skrivet: maj 05, 2015, 21:40:55:55 »
Första året vi hade pool, för 2år sedan, hade jag en man från vattenverket här och han tog  prover på poolvattnet också. Alkaliniteten stämde inte alls överens med Scubans mätvärde. Jag har inte brytt mig om alkan sedan. Verkar, som tidigare sagts, svårmätt. Jag kollar mest bara pH, fritt o bundet klor.
JF pool 3,5. Poolvärmepump Gullberg Jansson 5 kW.

Utloggad Micke34

SV: Bekymrad över testresultat.
« Svar #14 skrivet: maj 05, 2015, 21:51:05:05 »
Jag kanske får kolla med någon återförsäljare av pool om dom har bättre utrustning för ett prov. Eller så skiter jag i att oroa mig så mycket och fortsätter att mäta bara klor och pH :)

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Bekymrad över testresultat.
« Svar #15 skrivet: maj 05, 2015, 22:12:57:57 »
Vad händer vid hög alk och sya??

Utloggad Margaretha

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Lödöse
  • Antal inlägg: 58
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool -absolut!
    • Visa profil
SV: Bekymrad över testresultat.
« Svar #16 skrivet: maj 05, 2015, 22:20:24:24 »
Har kopierat text om alkan.
Alkaliniteten.
Alkalinitet är ett mått på mängden löst bikarbonat (HCO3-) och karbonat (CO32-) i vattnet. Detta utgör också vattnets buffertförmåga, dvs förmåga att dämpa svängningar i pH. I stället för alkalinitet används ofta benämningen karbonathårdhet. Vätekarbonatjon, detsamma som bikarbonatjon, d.v.s. HCO3-. Att höja alkaliniteten är alltså lätt gjort med natriumbikarbonat eller filtrering över kalk.(Kalk=CaCO3).
Om Ph-värdet i Din pool är svårt att justera kan det vara ett tecken på att det är för låg alkalinitet i poolvattnet. Ett bra värde på alkaliniteten är 75-120 ppm. Använd kemikalien som heter Alkalinitet plus (Natriumbikarkonat).
Att klora med dagsklor (Kalciumhypoklorit) ett tag, höjer också Alkaliniteten (vattnets buffertförmåga). Är problemet det omvända att poolvattnet har hög alkalinitet använd då Ph minus. Här får Du prova Dig fram med doseringen, ett riktvärde 250 gram per 10m3 poolvatten. För hög alkalinitet i poolvattnet ger ett korrosivt vatten, speciellt på betong och kakelfog i gjutna pooler. Alkaliniteten behöver inte kontrolleras lika ofta som Ph och klor. Skånskt brunnsvatten har ofta hög kalkhalt och hög alkalinitet.
JF pool 3,5. Poolvärmepump Gullberg Jansson 5 kW.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Bekymrad över testresultat.
« Svar #17 skrivet: maj 05, 2015, 22:24:59:59 »
Vid hög alkalinitet kan du få svårt att justera in PH, grumligt vatten, kalkutfällningar, röda ögon, hudirritationer.
Vid för hög cyanursyra så kan du få klorblockering vilket innebär att du mäter bra värden på kloret men kloret är verkningslöst.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Erica

SV: Bekymrad över testresultat.
« Svar #18 skrivet: maj 05, 2015, 22:42:20:20 »
Jag kanske får kolla med någon återförsäljare av pool om dom har bättre utrustning för ett prov. Eller så skiter jag i att oroa mig så mycket och fortsätter att mäta bara klor och pH :)

Har haft flera pooler under årens lopp och har aldrig mätt alkalinitet och heller aldrig haft några problem med detta.... Visst, skulle jag få ett pH som skuttade upp och ned som en hare hoppar så skulle jag nog kontrollmäta det. Cyanursyra använder vi aldrig till vår pool, det skall man inte göra till inomhuspooler. Eftersom hög cyanursyrahalt ger problem (klorblockering) medan för låg d:o inte ger andra problem än att kloret bryts ned lite snabbare av solen så är det klart bättre att ligga på den låga sidan än den höga. Men det är knappast något som man springer och mäter hela tiden. Sikta in dig på pH och klor, övrigt är mera överkurs. Är pH och klorvärden ok och vattnet verkar bra när man badar så kan man nog vara ganska lugn.

Utloggad Micke34

SV: Bekymrad över testresultat.
« Svar #19 skrivet: maj 06, 2015, 10:49:25:25 »
Låter klokt, och enkelt. Om klor och pH är bra kan det väl aldrig få katastrofala följder. Med katastrofala menar jag att någon dör :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag