VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Frekvensstyrd pump  (läst 16517 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Frekvensstyrd pump
« skrivet: april 09, 2015, 21:39:59:59 »
Det finns ju poolpumpar med ställbara varvtal. Dessa kostar ofta 10-12000 kr eller mer. Jag har även sett att det finns frekvensstyrning för vanliga 1-faspumpar som gör att man kan alternera mellan några olika varvtal. Folkpool har en frekvensstyrning som kostar 3-4000 kr.

Någon som har provat? Fungerar det?  Jag är inte ute efter besparingen av el så mycket som möjligheten att reglera ner varvtalet och ljudet nattetid och när man sitter runt poolen.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Frekvensstyrd pump
« Svar #1 skrivet: april 22, 2015, 20:22:06:06 »
Frekvensstyrning till poolpumpar har diskuterats i flera trådar tidigare. Problemet är i huvudsak att frekvensomvandlarna inte är avsedda att fungera ihop med jordfelsbrytare och jordfelsbrytare är ett absolut krav för pooldrifter. Enligt de som levererar frekvensomriktare så fungerar de inte ihop med normala jordfelsbrytare, man får obefogade utlösningar. Det finns en specialtyp av jordfelsbrytare som skall vara bättre på detta men en sådan jordfelsbrytare kostar drygt 20,000:-. Sedan finns det särskilda frekvensomriktare som sägs kunna köras även med frekvensomriktare, men jag känner ingen som testat detta. Dessa omriktare är också dyrare än de vanliga. Min man har talat om att testa och se (med en vanlig frekvensomriktare) men har inte hunnit med det hittills.

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Frekvensstyrd pump
« Svar #2 skrivet: april 28, 2015, 22:01:48:48 »
Okej. Bra input Erica. Då låter det inte som det är värt att testa. Som vanligt, det finns inga genvägar till den perfekta poolen.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Erica

SV: Frekvensstyrd pump
« Svar #3 skrivet: maj 03, 2015, 21:43:35:35 »
I en annan tråd fick vi förklarat det för oss att frekvensstyrningen för enfaspumpar ska tydligen fungera ihop med jordfelsbrytare. Så detta känns lite aktuellt igen :)
Jag är fortfarande lite sugen om det finns fler erfarenheter kring detta, för och nackdelar.

Se denna länk http://perpr.se/wp-content/uploads/2015/03/Folkpool-Clever-pool-4.5.pdf

Det står ingenting i reklamen/specifikationen om att den klarar jordfelsbrytare. Hade den gjort det så skulle det nog ha stått. Sedan är det ju så med frekvensstyrning och jordfelsbrytare att ibland kan det fungera trots att fabrikanten säger att man inte skall använda jordfelsbrytare ihop med produkten - enda sättet att veta säkert är att testa i den aktuella installationen.

Jordfelsbrytare är ett absolutkrav för allt inom poolens närområde. Står pump och frekvensomriktare i ett separat maskinrum långt från poolen så är jordfelsbrytare ändå önskvärt och säkrast men ej ett bestämmelsekrav. Eftersom reglerna numera dock allmänt kräver jordfelsbrytare för bostäder och apparaten är tänkt att anslutas med stickpropp så förutsättes då också att det handlar om ett låst driftsrum, ej tillträde för barn, inget annat kopplas till det uttaget o.s.v. om man skall välja att köra utan jordfelsbrytare. Dessutom fungerar det ju inte alls om man har en för hela villan gemensam jordfelsbrytare.

Utloggad Jeppe

SV: Frekvensstyrd pump
« Svar #4 skrivet: juni 18, 2015, 10:54:02:02 »
Jag beställde just en Optidrive E2 från Invertek. Den kan driva enfaspumpar och ska inte ha problem med jordfelsbrytare. Finns både i IP20- och IP66-utförande.
http://www.invertekdrives.com/variable-speed-drives/optidrive-e2-single-phase/

Återkommer med rapport när den är installerad.

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: Frekvensstyrd pump
« Svar #5 skrivet: juni 18, 2015, 11:09:18:18 »
Ser fram emot din rapport.
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Frekvensstyrd pump
« Svar #6 skrivet: juli 04, 2015, 21:22:26:26 »
Rapport ? Kostnad?
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Frekvensstyrd pump
« Svar #7 skrivet: juli 09, 2015, 00:24:12:12 »
Inga bekymmer med enfas varvtalsstyrning och JFB.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad psau

SV: Frekvensstyrd pump
« Svar #8 skrivet: juli 09, 2015, 22:10:04:04 »
Jag kunde inte låta bli att köpa en frekvensstyrning från Cleverpool och hitintills har den fungerat över förväntan, dock ett lite pipande ljud I pumprummet. I mitt fall inget som hörs ut och stör.
Kanske inte helt intuitivt att ställa in eller det är det nog egentligen bara jag som inte orkade vänta först, när den går på automatik spinner den först upp pumpen på max för att sen sänka den....
Den verkar heller inte starta om programmet efter stöm avbrott utan man får trycka Igång det automatiska programmet när stömmen gått.

Annars så funkar den fint och jag är helnöjd än så länge har ju bara kört den en månad än så länge...

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Frekvensstyrd pump
« Svar #9 skrivet: juli 10, 2015, 08:05:18:18 »
Kan du varva upp pumpen högre än 50 Hz?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag